«سالومه زورابیشویلی» نامزد حزب حاکم «رویای گرجستان» در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور حائز کسب اکثریت آرا و پیروز شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، مردم گرجستان برای انتخاب پنجمین رئیس جمهور این کشور دیروز هفتم آذرماه به پای صندوق‌های رای رفتند و به دو نامزد راه یافته به دور دوم انتخابات یعنی "سالومه زورابیشویلی" از حزب حاکم و "گریگول واشادزه" نامزد اتحاد نیروهای مخالف دولت، رای دادند که براساس اعلام منابع رسمی انتخابات گرجستان، "سالومه زورابیشویلی" توانست باکسب 56/59 درصد آرا پیروز این انتخابات شود.

"گریگول وا شادزه" نامزد اتحاد نیروهای مخالف دولت هم توانست 44/40 درصد آرا را به خود اختصاص دهد.

نامزد منتخب به مدت شش سال عهده‌دار مسئولیت ریاست جمهوری خواهد بود. مدت ریاست جمهوری دوره‌های قبلی در گرجستان پنج سال بود.

برای نخستین بار یک زن رئیس‌جمهور گرجستان شد

"سالومه زورابیشویلی" پیروز انتخابات ریاست جمهوری گرجستان از سال 2016 میلادی نماینده پارلمان این کشور است. وی در سال 2010 میلادی ریاست کمیسیون شورای امنیت سازمان ملل متحد در امور تحریم‌ها علیه ایران را بر عهده داشت. وی تابعیت دوگانه فرانسوی و گرجستانی داشت که به علت نامزد شدن برای انتخابات ریاست جمهوری گرجستان از تابعیت فرانسه خارج شد. وی 66 ساله و متولد سال 1952 میلادی در پاریس در خانواده مهاجر گرجستانی به دنیا آمد. پدر بزرگ وی یکی از اعضای هیات دولت گرجستان در سال‌های 1918 و 1919 میلادی بوده و پس از برقراری حکومت کمونیستی شوروی در گرجستان به فرانسه مهاجرت کرد.

"زورابیشویلی" فارغ التحصیل دانشگاه علوم سیاسی پاریس و دانشگاه کلمبیا آمریکا است و به عنوان دبیر اول سفارت فرانسه در آمریکا، معاون نماینده دائم فرانسه در اتحادیه اروپا و نیز رئیس دبیرخانه دفاع ملی فرانسه در امور بین المللی و استراتژی فعالیت داشته است.

"زورابیشویلی" در سال 2003 میلادی به عنوان سفیر فرانسه در گرجستان فعالیت خود را آغاز کرد و در ماه مارس سال 2004 میلادی، به عنوان وزیر امور خارجه گرجستان منصوب شد و نزدیک به یک سال و نیم در این سمت در دولت "میخائیل ساآکاشویلی" فعالیت کرد. وی در ماه نوامبر سال 2005 میلادی به فعالیت خود در این سمت پایان داد و با تاسیس یک حزب سیاسی مخالف دولت وقت این کشور در تظاهرات اعتراض آمیز سال‌های 2007 و 2009 میلادی بطور فعال شرکت کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آسیا ، انتخابات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
دانا
۱۴:۱۷ ۰۹ فروردين ۱۳۹۸
رئیس جمهور کره جنوبی و برزیل هم برای اولین بار بود که رئیس جمهورشون "زن" بود
اما به دلیلی برکنار شدند
این هم به زودی برکنار خواهد شد
انگشت شمار زنهایی که در سیاست هستند
آخرین اخبار