صحرایی گفت: هلدینگ‌ها از منابع مالی وسیع‌تری برخوردارند و می‌توانند در طرح‌های بزرگ سرمایه‌گذاری کنند.

هلدینگ‌ها بهترین گزینه برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ/ مشارکت بالای هلدینگ‌ها در سازمان بورس و اوراق بهادربه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، علی صحرایی مدیر عامل بورس و اوراق بهادر تهران در نخستین همایش ملی ارزش آفرینی هلدینگ‌ها در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که در سالن همایش‌های بین المللی دانشگاه الزهرا در حال برگزاری است، درباره هلدینگ‌ها اظهار کرد: فعالیت هلدینگ‌ها در کشور ما از دهه 70 و 80 شروع شد و شرکت‌های مادر تخصصی ایجاد شدند، هلدینگ‌ها نقش بسزایی در توسعه و اقتصاد یک کشور دارند که از جمله مزایای آن می‌توان به کمک به توسعه اقتصادی کشور از طریق جمع‌آوری سرمایه‌ها و نقدینگی از اقتصاد کشور و تخصیص بهینه آنها در پروژه‌ها و طرح‌های توسعه‌ای اشتغال‌زایی و جلوگیری از تورم اشاره کرد؛ همچنین حمایت‌های مالی شرکت‌های زیر مجموعه، افزایش توان رقابتی، توسعه زنجیره ارزش، هم افزایی و کمک به افزایش شفافیت اطلاعاتی از طریق عرضه سهام و اوراق بدهی‌ شرکت‌های
زیرمجموعه خود از دیگر مزایای هلدینگ‌ها است.

مدیریت سرمایه‌گذاری، ویژگی مختص هلدینگ‌ها

وی افزود: هلدینگ‌ها از منابع مالی وسیع‌تری برخوردارند و می‌توانند در طرح‌های بزرگ سرمایه‌گذاری کنند، علاوه بر این با توجه به تخصصی بودن آنها مدیریت سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد و این ویژگی مختص هلدینگ‌ها است که در شرکت‌های سرمایه‌گذاری وجود ندارد به این ترتیب مدیریت سرمایه‌گذاری به بهره‌وری بالاتر و بازدهی بیشتر سرمایه منتهی می‌شود.

صحرایی اظهار کرد: همچنین متنوع بودن کسب و کارهای آنها منجر به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری می‌شود، رکود در یک شرکت تابعه، یا ثبات یا ایجاد رونق در سایر شرکت‌های تابعه ایجاد می‌شود، این موضوع به این دلیل است که شرکت‌های تجاری تاثیرات متفاوتی در صنایع مختلف دارد.

مدیر عامل بورس و اوراق بهادر تهران درباره نقش شرکت‌های هلدینگ در رشد اقتصادی بیان کرد: هلدینگ‌ها در تجمیع و تخفیف سرمایه، افزایش حجم سرمایه ناخالص داخلی با انجام پروژه‌های زیرساختی و بزرگ، افزایش حجم صادرات، افزایش تولید به دلیل برخورداری از، صرفه‌جویی نسبت به مقیاس و همکاری با دولت برای انجام پروژه‌های مشترک و تحقق بودجه دولتی نقش بسزایی دارند.

جایگاه هلدینگ‌ها در بازار سرمایه ایران

صحرایی درباره جایگاه هلدینگ‌ها در بازار سرمایه ایران گفت: در حال حاضر از میان هلدینگ‌های پذیرفته شده 29 شرکت در بورس و 5 شرکت در فرابورس حضور دارند و امتیاز راهبری شرکت‌های هلدینگ‌ها بالاتر از میانگین کل شرکت‌های بورسی است، همچنین میانگین بازدهی هلدینگ‌ها در دوره‌های رکود از میانگین بازدهی کل شرکت‌های بورسی بالاتر بوده است و در حال حاضر تعداد سهام‌داران هلدینگ‌های بورسی به 685 هزار می‌رسد.

وی افزود: به طور کلی 65 درصد سرمایه‌گذاری‌ها در 5 صنعت محصولات شیمیایی، واسطه‌گری مالی خودرو و ساخت قطعات، محصولات دارویی، انبوه‌سازی و املاک است، همچنین هلدینگ‌ها در شفافیت و اطلاع‌رسانی دارای جایگاه خوب و قابل قبولی هستند به طوری که نمره اطلاع‌رسانی آنها 86 و بالاتر از نمره اطلاع‌رسانی میانگین بازار یعنی 76 است.

99 هزار میلیارد ریال ارزش  معاملات صنعت هلدینگ تهران در 7 ماه نخست سال جاری

مدیر عامل بورس و اوراق بهادر تهران درباره جایگاه هلدینگ‌ها در بازار سرمایه ایران اظهار کرد: ارزش کل معاملات صورت گرفته در صنعت هلدینگ در بورس اوراق بهادر تهران در 7 ماه نخست سال 97 حدود 99 هزار میلیارد ریال بوده است که 15 درصد ارزش کل معاملات بورس را دربر می‌گیرد این رقم در فرابورس ایران 13 ونیم درصد است.

صحرایی گفت: در مجموع از 821 ممیز 510 هزار میلیارد ریال ارزش معاملات بورس و فرابورس 118 ممیز 312 هزار میلیارد ریال آن مربوط به هلدینگ‌ها است که معادل 14 و نیم درصد ارزش کل معاملات بازار سرمایه است.

وی درباره تأمین مالی شرکت‌های هلدینگ در بازار سرمایه گفت: با توجه به محدودیت‌های قانونی، تأمین مالی هلدینگ‌ها از طریق تسهیلات بانکی راه‌هایی برای تأمین مالی هلدینگ‌ها از طریق بازار سرمایه وجود دارد که افزایش سرمایه به عنوان معمول‌ترین روش تأمین مالی، انتشار اوراق مشارکت، انتشار صکوک، اختیار فروش تبعی و سایر اوراق مورد تایید، کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادر از جمله آنهاست.

20 هزار میلیارد ریال تأمین مالی شرکت‌های هلدینگ فعال در بورس اوراق بهادر تهران

وی افزود: میزان تأمین مالی شرکت‌های هلدینگ فعال در بورس اوراق بهادر تهران تنها از طریق افزایش سرمایه در سال 95 بالغ بر 20 هزار میلیارد ریال بوده که این رقم در سال 96 دارای رشد چشمگیر و به بیش از 46 هزار میلیارد ریال رسیده است.

مدیر عامل بورس و اوراق بهادر تهران در پایان بیان کرد: باتوجه به نقش با اهمیت شرکت‌های هلدینگ در سرمایه‌گذاری و توسعه شرکت‌های تحت مدیریت و دارا بودن توان رقابتی مزایای مالیاتی، میزان سرمایه، ترکیب نیروی انسانی، تخصیص بهینه منابع، هم افزایی و ایجاد ارزش افزوده، بورس اوراق بهادر تهران امیدوار است با هم‌فکری و تلاش همه فعالان بازار سرمایه و به کمک شرکت‌های هلدینگ به توسعه هر چه بیشتر بازار سرمایه و فضای کسب و کار و اقتصاد کشور کمک نماید.

تسهیلات  صندوق‌های سرمایه‌گذاری ابزاری برای تحقق اهداف هلدینگ‌ها

در ادامه مراسم محمدرضا معتمد مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: شرکت‌های هلدینگ کنترل و راهبری شرکت‌های فرعی و سرمایه پذیر برای تحقق اهداف را بر عهده دارند و در بازار سرمایه و اقتصاد به دو صورت عام و خاص فعالیت می‌کنند بر اساس قانون بازار اوراق بهادار امکان استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری فراهم شده و استفاده از تسهیلات این صندوق‌ها  ابزاری برای تحقق اهداف هلدینگ‌هاست.

معتمد با اشاره به دارا بودن 212 صندوق سرمایه‌گذاری درباره مزایای سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها گفت: مدیریت حرفه‌ای متنوع‌سازی، صرفه‌جویی ناشی از مقیاس، نقدشوندگی، کاهش هزینه‌ها و سهولت در سرمایه گذاری تنها بخشی از مزایای این سرمایه‌گذاری است.

مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری در حال احداث گفت: در حال حاضر برای احداث 3 صندوق سرمایه گذاری از جمله املاک و مستقلات، بازنشستگی و بخشی سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

 چالش‌ مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی در شرکت‌های هلدینگ

آمنه خدیور عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا درباره فناوری اطلاعات در شرکت‌های هلدینگ بیان کرد: فناوری اطلاعات در شرکت هلدینگ به عنوان زیرساخت، توانمندساز و دارای مزیت رقابتی و وجه تمایز است، همچنین استراتژی اصلی کسب و کار به شمار می‌رود اما در این زمینه هلدینگ‌ها با چالش‌هایی نیز روبه‌رو هستند به اشتراک گذاری اطلاعات و یکپارچه‌سازی مدیریت ابرپروژه‌های سیستم‌های اطلاعاتی کلان داده BIG DATA در شرکت‌های هلدینگ داشبرد‌های مدیریتی و BI، به اشتراک گذاری دانش بین سازمانی و مدیریت فناوری‌های نوینر و اثر استفاده از بلاک چین و اینترنت اشیا از جمله چالش‌های این حوزه است.

نقش هلدینگ‌ها در شفافیت و رقابت پذیری اقتصاد

سعید اسلامی بیگدلی عضو شورای عالی بورس و دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران بیان کرد: در حال حاضر کشور ما بر اساس گزارش‌ها مجمع جهانی اقتصاد وضعیت خوبی در حوزه رقابت پذیری در حوزه نهادی ندارد و در زمینه حمایت از سرمایه‌دارانی در میان 190 کشور دارای رتبه 173 است.

بیگدلی افزود: 12.6 میلیارد دلار تجارت کثیف در کشور داریم و این رقم به طور حتم در دست حاکمیت است همچنین بر اساس گزارش‌ها از بین 180 کشور ایران دارای رتبه 131 در شاخص فساد دارد.

نقش هلدینگ‌ها در اقتصاد دانش‌بنیان

امیر هامونی مدیر عامل فرابورس ایران با اشاره به تأثیرات کسب و کارها در هلدینگ و تأثیر متقابل هلدینگ‌ها در کسب و کار گفت: توسعه موقعیت‌های سرمایه‌گذاری از جمله متنوع‌سازی سبد سرمایه‌گذاری هلدینگ‌ها، افزایش سودآوری با سرمایه‌گذاری در کسب و کارهای با پتانسیل رشد بالا و ایجاد صنایع مربوط به فناوری‌های نوین در کنار صنایع گذشته یکی از تأثیرهای کسب و کارهای نوآور در هلدینگ ها است تأثیر دیگر توسعه تکنولوژیکی شرکت‌های زیرمجموعه که باعث افزایش کارایی و بهره‌وری منابع و کاهش هزینه‌های سربار تولید می‌شود است.

مدیر عامل فرابورس ایران درباره تأثیر هلدینگ‌ها بر کسب و کارهای نوآور گفت: رشد کسب و کارهای فعال در صنایع نوین، ارتقای شفافیت و حاکمیت شرکتی و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان مهمترین تأثیراتی است که هلدینگ‌ها بر کسب و کارهای نوآور می‌گذارد.

در ادامه مراسم حسن قالیباف اصل عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا و دبیر علمی همایش بیان کرد: یکی از مباحث مهم در اقتصاد کشور مخصوصا بعد از تحریم‌ها سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی است که به درستی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده بندها و موضوعاتی که در سیاست اقتصاد مقاومتی مورد تأکید قرار گرفته‌اند و موجب تاب‌آوری اقتصاد کشور شده توسعه اقتصادی کشور، شفافیت و رقابت پذیر شدن اقتصاد، اقتصاد دانش‌بنیان، توسعه تأمین مالی در کشور و مشارکت مردم در اقتصاد کشور است.

نقش هلدینگ‌ها در اجرای سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی

عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا افزود: هلدینگ‌ها نقش اساسی در اجرای این سیاست‌ها دارند به طور مثال برای گسترش پایه سهام‌داری و مشارکت غیر مستقیم مردم در فعالیت‌های اقتصادی هلدینگ‌ها ابزار خوبی هستند و مردم با هلدینگ‌ها می‌توانند از مدیریت حرفه‌ای و مدیریت بر دارایی‌هایشان بهره‌مند شوند البته صندوق‌های مشترک سرمایه‌گذاری هم در این زمینه وجود دارد ولی نظارت هلدینگ‌ها بر شرکت‌های زیر مجموعه خود باعث افزایش کارآمدی آن‌ها نسبت به دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری شده است.

قالیباف اصل بیان کرد: هلدینگ‌های بزرگ و نظارت هایی که از طرف آن‌ها صورت می‌گیرد باعث بهبود عملکرد بنگاه‌های اقتصادی می‌شود. هلدینگ‌ها نظارت خود را به طور کامل انجام می‌دهند به همین دلیل شرکت‌هایی که زیر مجموعه هلدینگ‌ها قرار دارند دارای شرایط بهتری هستند و در نهایت با شرکت‌هایی روبه‌رو هستیم که شفاف‌تر، پاسخ‌گوتر و مسئولیت پذیرتر هستند و انصاف را در ارتباط با ذی‌النفعان بیشتر رعایت می‌کنند.

دبیر علمی همایش اظهار کرد: یکی از کارهایی که در بازارهای مالی پیشرفته‌تر درباره هلدینگ‌ها انجام می‌شود تصاحب است که در ادبیات به صورت تصاحب خصمانه بیان شده است یعنی اگر یک شرکت عملکرد مناسبی نداشته باشد مورد تصاحب شرکت‌های دیگر قرار گرفته و مدیر و تیم کارآمدتری جایگزین تیم قبلی می‌شود که این امر باعث بالاتر رفتن کارایی اقتصادی بنگاه‌ها، ارزش‌آفرینی آن ها و در نهایت شکوفایی و توسعه اقتصاد کشور می‌شود.

وی درباره مزیت هلدینگ‌ها بیان کرد: تأمین مالی بزرگ و کاهش هزینه‌های تأمین مالی کمک به اجرای پروژه‌های جدید و بلند مدت نقش غیر قابل انکار در اقتصاد دانش‌بنیان و راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها و بالا بردن تاب‌آوری اقتصادی کشور تنها بخشی از مزیت‌های هلدینگ‌ها است.

عضو هیأت علمی دانشگاه الزهرا بیان کرد: اگر اقتصاد کشور بخواهد در جهان رقابت کند بنگاه‌های اقتصادی آن باید قابل رقابت در عرصه‌های جهانی باشند اما متأسفانه در حال حاضر در کشور بنگاه اقتصادی برای رقابت در جهان نداریم.

قالیباف اصل درباره جزئیات برگزاری همایش گفت: در این همایش توسط سازمان بورس برای صنایع مختلف در این سازمان میز صنعت برگزار می‌شود تا صنایع آسیب شناسی و عارضه‌یابی شوند این نیز با حضور مدیران هلدینگ بورسی و دیگر هلدینگ‌های مهم کشور برگزار خواهد شد.

دبیر علمی همایش بیان کرد: از میان 60 مقاله ارسال شده به این همایش حدود 23 مقاله پذیرفته شده و تعدادی از آن‌ها ارائه می‌شود البته یکسری از مقالات ارسال که مقالات خوبی هم بودند به دلیل کمبود وقت ارائه نمی‌شود ولی در قالب کتاب تدوین شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برگزاری پنل‌های تخصصی هم زمان با همایش ملی ارزش آفرینی هلدینگ‌ها و برگزاری میز صنعت با موضوع ارتباط متقابل شرکت‌های هلدینگ با بازار سرمایه از دیگر برنامه‌های این همایش بود.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار