فرش دستباف صنعتی در سایه فراموشی/دستان توانمندی که با هنر تار و پود روستا را آباد می کند

هنوز هم در کشور ما روستاهایی بزرگ و کوچک هستند که با هنر تار و پود چرخ اشتغال کشور را می چرخانند و جوانان را برای کسب درآمد به روستا جذب می کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، در طول سالیان قدیم روستاها رونق فراوانی داشتند و مردمی که در روستا زندگی می کردند همگی در همان مکان ها به فعالیت های کشاورزی و دامداری مشغول بودند. آن ها بیشتر مایحتاج و نیازهای اولیه خودشان را در همان روستا تامین می کردند. اما با گذشت زمان مردم روستا با کمبود آب برای کشاورزی و کمبود امکانات مواجه شدند و برای رفاه بیشتر به شهرها مهاجرت کردند و روستاها کم کم خالی از جمعیت شدند. با مهاجرت قشر جوان و تحصیل کرده از روستا به شهر، اکثر ساکنان روستا مردم سالمند می شوند که توان و رغبت زیادی برای اشتغال و توسعه روستا ندارند.

اما با گذشت زمان عده ای از شهرنشینان به این نتیجه رسیدند که دوباره به روستاها مهاجرت کنند و زندگی را در آن جا جاری سازند. مهاجرانی که از شهرها به روستاها مهاجرت می کنند گامی در جهت توسعه کارآفرینی و اشتغال در روستا برمی دارند.

هنوز هم در کشور ما روستاهایی بزرگ و کوچک هستند که چرخ اشتغال کشور را می چرخانند و جوانان را برای کسب درآمد به روستا جذب می کنند.

دستان توانمندی که با هنر تار و پود روستا را آباد می کند

با کارآفرینی چراغ های آبادانی روستا روشن می شود

در استان های کویری که مردم با کمبود آب مواجه هستند شاید ایجاد اشتغال و مهاجرت معکوس از شهر به روستا دور از ذهن باشد اما با توسعه کارآفرینی در روستاها می توان حیاتی دوباره به روستاها بخشید و چراغ های آبادانی را در روستا روشن کرد.

با گشت و گذاری در استان سمنان به روستای عباس آباد میامی سفر کردیم. جوانی کارآفرین در این روستا با راه اندازی کارگاه قالی بافی زمینه ساز مهاجرت معکوس شهرنشینان به این روستا شده است.

دستان توانمندی که با هنر تار و پود روستا را آباد می کند


فرش دستباف کالایی ملی است

علیرضا رعیت کارآفرین روستایی است که با برپاکردن دار قالی عشق به زندگی را با تار و پود قالی گره می زند و درآمد کسب می کند.
وی فرش دستباف را کالایی ملی دانست که با کار و سرمایه ایرانی گره خورده است و قالی‌بافان با علاقه و پشتکار سعی در گسترش این هنر و صنعت نسبتا فراموش شده دارند.

کارآفرین روستایی با بیان اینکه در این کارگاه انواع قالی با ابعاد مختلف و با طرح های گل پسته، سالاری و خطیبی بافته می شود، گفت: در حال حاضر 8 نفر در این کارگاه مشغول به کار هستند که ما برآورد می کنیم به 20 نفر برسد.

علیرضا رعیت با تاکید بر اینکه در حال حاضر در این کارگاه هم دار برای قالی گل پسته داریم و هم طرح های پرفروشی مثل سالاری که اصلی ترین طرح ما قالی گل پسته است که به نام دامغان ثبت شده است، افزود: برخی از طرح های قالی که ما می بافیم مثل طرح گل پسته که در همین استان به فروش می رسد و مابقی طرح ها توسط خود شرکت تبریز تضمین شده و به فروش می رسد.

دستان توانمندی که با هنر تار و پود روستا را آباد می کند

بازار فرش دستباف دستخوش شده است

وی با اشاره به اینکه خرید فرش دستباف به عنوان سرمایه ای برای خانواده های ایرانی محسوب می شود، افزود: یکی از مهم ترین مشکلات تولید کنندگان فرش دستباف، رکود در بازار فرش دستباف که مهم ترین دلیل آن وجود فرش ماشینی و گرانی این هنر دستباف است.

 یکی از بافندگان فرش دستباف با بیان اینکه برای سرگرمی و کسب درآمد در این کارگاه قالی بافی مشغول به کار شده است، گفت: من به هنری مثل قالی بافی که کار دست باشه علاقه زیادی دارم و تابحال طرح های مختلفی از جمله خانه کعبه را بافته ام که با بافت 10 تا 12 رج روزانه 60 تومان درآمد دارم.

دستان توانمندی که با هنر تار و پود روستا را آباد می کند

حمایت از کارگاه های خانگی گامی در جهت تولید و رونق اشتغال است

پیش بینی می شود تا پایان سال یک صد و 50 متر قالی با دستان توانمند این هنرمندان روستایی بافته شود.حمایت از کارگاه های خانگی گامی در جهت تولید و رونق اشتغال است. در راستای ایجاد اشتغال در مناطق روستایی باید جوانان روستا آموزش ببینند و متناسب با ظرفیت هر روستا یک کارگاه تولیدی در آن راه اندازی شود.

گزارش از سمانه قربانی

انتهای پیام/ ق

برچسب ها: اشتغال ، جوانان ، بیکاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.