درختانی که برای میوه شدن به گُل نشسته بودند بعد از چند روزی برف و سرمای غافل گیر کننده پایان فروردین، کام بهار را برای کشاورزان استان سمنان تلخ کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، بهار امسال با تمام زیبایی هایش به دل کشاورزان ننشست. کشاورزانی که بعد از ماه ها تلاش منتظر به بار نشستن محصولاتشان بودند، سرمای ناگهانی هوا به یکباره دست رنجشان را به خزان تبدیل کرد. سرمایی که به ستیز درختان آمد و خسارت زیادی به محصولات زراعی و باغی وارد کرد. درختانی که برای میوه شدن به گُل نشسته بودند بعد از چند روزی برف و سرمای غافل گیر کننده پایان فروردین، کام بهار را برای کشاورزان استان سمنان تلخ کرد.

سرمای ناگهانی هوا به یکباره دست رنج کشاورزان را به خزان تبدیل کرد

بیش از 20 هزار هکتار از باغات استان سمنان در اثر سرمازدگی خسارت دیدند
 آقای معینی یکی از کشاورزان آسیب دیده در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، گفت: تنها منبع درآمدم دچار سرمازدگی شده است.

وی افزود: من 45 سال است که در این باغ کار می کنم و تنها منبع درآمد من این باغ است که هزینه های زندگی من را تامین می کند، اما امسال کلا سرما زد و هیچ محصولی برای من باقی نماند.

خانم سلمانی هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، گفت: من سرپرست خانواده هستم و دو فرزند دارم که همه زندگی من از طریق این باغ امرار معاش می شد و به نظر کارشناسان باغ من 100 درصد دچار خسارت شده است.

یکی دیگر از باغداران گفت: قبل از سرمازدگی تگرگ بسیار سنگینی آمده بود که همه درختان را زخمی کرد و بعد از آن با توجه به سرمایی که 47 درجه زیر صفر بود همه درختان آلوچه را سرما زد.

بیش از 20 هزار هکتار از باغات استان سمنان در اثر سرمازدگی خسارت دیدند

بیش از 20 هزار هکتار از باغات استان سمنان در اثر سرمازدگی خسارت دیدند

عرب معاون برنامه ریزی امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، گفت: حدود 4 هزار و 160 میلیارد ریال شاهد خسارت در استان سمنان بودیم.

بیش از 20 هزار هکتار از باغات استان سمنان در اثر سرمازدگی خسارت دیدند
وی تاکید کرد: بیش از 20 هزار هکتار از باغات استان سمنان 50 تا 100 درصد در اثر سرمازدگی خسارت دیدند.

معاون برنامه ریزی امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان سمنان تصریح کرد: سرمازدگی سطوح تحت کشت گندم، جو، کلزا و چغندرقند استان سمنان را تحت تاثیر قرار داد و همچنین در محصولات باغی هم چیزی حدود 12 محصول از جمله زردآلو، گردو، شلیل و بسیاری از درختان سردسیری را تحت تاثیر قرار داد.

بیمه محصولات کشاورزی خسارت سرمازدگی را جبران نکرد

بیش از 20 هزار هکتار از باغات استان سمنان در اثر سرمازدگی خسارت دیدند
بیمه درختان و محصولات کشاورزی یکی از راه های جبران خسارت است اما کشاورزان از شرایط سخت و پرداخت های بیمه گله داشتند.

عده ای از کشاورزان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، گفتند: به علت مبلغ بالای بیمه پول نداشتیم بیمه کنیم به ما می گویند هکتاری یک میلیون تومان یا بیشتر برای بیمه کردن باید پرداخت کنید و تازه بعد از یکسال که خسارت کشاورزان را می خواهند پرداخت کنند یک مبلغی را کم می کنند.

عده ای از کشاورزان هم بخاطر دلسردی که چند سال اخیر اتفاق افتاده و صندوق بیمه پاسخگو نبوده بیمه نکردند.
تعدادی از کشاورزان گفتند: بیمه برای پرداخت نکردن خسارت به کشاورزان آسیب دیده هزار و یک دلیل می آورد، تازه اگر بخواهد مبلغی را به کشاورزان پرداخت کند چندین ماه طول می کشد و آن موقعی که کشاورز گرفتار است آن پول دستش را نمی گیرد.

 

مسئولین امر تمهیداتی را برای پرداخت هر چه سریع تر حق بیمه به کشاورزان در نظر گرفته اند

بیش از 20 هزار هکتار از باغات استان سمنان در اثر سرمازدگی خسارت دیدند
کرم الدین مدیر گروه بیمه ای خدمات جهاد کشاورزی استان سمنان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، گفت: سیاست های دولت باعث شده از لحاظ تامین اعتباری که باید برای صندوق بیمه انجام شود یک مقداری با تاخیر مواجه شود.

وی افزود: خسارت های سال زراعی گذشته کامل پرداخت شده و خسارت های باغی هر چند یک مقداری با تاخیر و به دفعات متعددی پرداخت شد اما فقط 15 درصدش باقی مانده است.

مدیر گروه بیمه ای خدمات جهاد کشاورزی استان سمنان اظهار داشت: صندوق بیمه این تعهد را دارد که بر اساس آن غرامت هایی که برای بیمه گذار پیش بینی شده حتما آن مبلغ را در حسابشان واریز کند.

بیش از 20 هزار هکتار از باغات استان سمنان در اثر سرمازدگی خسارت دیدند

سطح سرمازدگی باغات در استان سمنان بسیار زیاد بوده و بیش از 90 درصد به محصولات کشاورزی آسیب وارد کرده است. کشاورزانی که تنها منبع درآمدشان به خزان تبدیل شد و هیچ محصولی برای آنها باقی نماند همچنان منتظر تمهیدات مسئولین بیمه هستند تا بخشی از هزینه های آنها را جبران کند.


گزارش از سمانه قربانی
انتهای پیام / ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.