صددروازه دیاری در جوار تاریخ 7 هزار ساله تپه حصار/یادگار عهد ساسانی دیدنی است

دامغان سرزمینی به قدمت 7 هزار سال تاریخ از شهرهای قدیمی و باستانی ایران که در گذشته های دور صد دروازه نامیده می شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، دامغان شهری است درمسیر تهران_ مشهد كه تا پايتخت 343 كيلومتر فاصله دارد،‌ در گذشته های دور صد دروازه نامیده می شد که پایتخت حکومت اشکانیان و مرکز ایالت کومش بوده است. این شهر از اولین شهرهای ساختار یافته در ایران آن روزگار محسوب می شد که به شکل دایره ای بنا شده و دور تا دور آن دیوارهایی با ضخامت زیاد کشیده شده که به بارو مشهور است و بازمانده های آن هم اکنون نیز دیده می شود.

تپه حصار دامغان یکی از سکونت گاه های فلات مرکزی ایران است

صددروازه دیاری در جوار تاریخ 7 هزار ساله تپه حصار است

 علی آقا تاریخ شناس گفت: تپه حصار دامغان یکی از سکونت گاه های فلات مرکزی ایران است که از منابع تاریخی محسوب می شود و برای اولین بار ما بقایای عصر آهن را در جنوب تپه حصار شناسایی کردیم.

تمدن حصار همان تمدنی است که نام آن از این دوره تپه حصار گرفته شده است و ارتباطی با طبقات بعدی تپه حصار ندارد. تمدن حصار تجلی تمدن سفال نخودی رنگ در این منطقه است. آثار معماری که در این طبقه بدست آمده است، عبارت است  از خانه های کوچکی است که دیوارهای آن از چینه و خشت خام ساخته شده اند. این خانه ها بدون هیچ نقشه اصلی و واحدی ساخته شده، اتاق ها کوچک و بدون یک نقشه واحد یا شکل خاصی برای استفاده های مختلف ساخته شده اند.

مسجد تاریخانه مبدا پیدایش تاریخ جهان اسلام است

صددروازه دیاری در جوار تاریخ 7 هزار ساله تپه حصار است
سفر به تمدن کهن ما را به مسجد تاریخانه مبدا پیدایش تاریخ جهان اسلام رساند.

علی آقا تاریخ شناس گفت: این مسجد اولین مسجد شهری ایران و یادگاری از عهد ساسانی است. این مسجد دارای 33 ستون با قطر یک و نیم متر و یک تالار که از لحاظ شکل ظاهری شبیه مسجدالنبی مدینه است.

مسجد تاریخانه در جنوب شهرستان دامغان واقع و یکی از بناهای نادر، کهن و طبق شواهد مستند دومین مسجد جهان و نمونه ای از مساجد اولیه در ایران است که تاریخ ساخت آن را به سالهای بین 120 تا 170 ه- ق نسبت می دهند.

مسجد تاریخانه از اولین نمونه های مساجدی است که در آن مناره نیز یکی از عناصر تشکیل دهنده است. حیاط این مسجد به شکل مربع و در سمت قبله، یک تالار ستوندار و در سه طرف دیگر آن یک ردیف رواق است. صحن مرکزی مسجد تنها با ماده ای آهکی یا گچی پوشیده شده و از خشت و آجر در ساخت بنای مسجد استفاده شده است که آجرها برای قوسها و ستونها و خشت ها برای ساخت دیگر قسمت های مسجد بکار رفته است.
یکی از بازدیدکنندگان گفت: فرهنگ مردم روی باقی ماندن این بنا تاثیر زیادی دارد.

 

تابلوی تماشای میراث دامغان در موزه تاریخ این شهر دیدنی است

صددروازه دیاری در جوار تاریخ 7 هزار ساله تپه حصار است
موزه تاریخ شهر دامغان در محل خانه لطفی این شهرستان است .  ابزار کار آهنگری، اسناد و قباله ها، لباس های محلی، لوازم خانه،  وقف نامه و بیع نامه و مواردی از این دست را در این موزه می توان مشاهده کرد. همچنین اجناس تاریخی اهدایی مردم شهر دامغان نیز در این موزه به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، علی آقا تاریخ شناس گفت: یکی از آثاری که در این موزه نگه داری می شود ظروف 4 هزار ساله است و فیروزه دامغان که یکی از باارزش ترین فیروزه های جهان محسوب می شود.

چشمه علی جزء باغ های ایرانی محسوب می شود

صددروازه دیاری در جوار تاریخ 7 هزار ساله تپه حصار است



این تاریخ شناس گفت: چشمه علی جزء باغ های ایرانی محسوب می شود، دارای 2 بنا در دوره قاجاریه است. ساختمان فتحعلی شاه ریشه در آب دارد و ساختمان آقا محمدخانی پیش قراول خانه بنا است.

در زمان فتحعلی شاه قاجار در این مجموعه یک مسجد و یک عمارت ساخته شد که این بنا در میان رودخانه و وسط مجموعه تفریحی چشمه علی قرار گرفته است و جلوه زیبایی به آن بخشیده است. مسجد مجموعه نیز در ضلع جنوبی حیاط مجموعه قرار گرفته و درختان بید، صنوبر و چنار در اطراف مجموعه و دو طرف حوض چشم انداز زیبایی را برای بازدیدکنندگان مهیا کرده است.

مجموعه تفریحی چشمه علی و عمارت فتحعلی شاهی در فضایی خوش آب و هوا از دیرباز محیطی آرام و زیبا را برای مسافران، گردشگران و گروه های مختلف دانشجویی و اردوهای مختلف فراهم آورده است.

یکی از بازدیدکنندگان این مجموعه گفت: من از تهران آمدم و به همه مردم پیشنهاد می دهم از این بنای زیبا و عالی بازدید کنند.

 

برج چهل دختران در صحن امامزاده جعفر(ع) واقع شده است

صددروازه دیاری در جوار تاریخ 7 هزار ساله تپه حصار است
روز به نیمه رسید حالا در بافت مرکزی شهر، بعداز زیارت امامزادگان جعفر و محمد (ع) تماشای برج چهل دختران و کاروانسرای این مجموعه خالی از لطف نیست.

برج چهل دختران نیز در صحن امامزاده جعفر(ع) واقع شده و با بنای خانقاه یا قبر شاهرخ و خود امامزاده مجموعه ای زیبا را تشکیل می دهد.

شیرینی های سنتی پای ثابت مهمانی های دامغانی ها است

صددروازه دیاری در جوار تاریخ 7 هزار ساله تپه حصار است
میزبانی در اقامت گاه های بوم گردی گذشته ای نه چندان دور را در خاطره ها زنده می کند.
در کنار پذیرایی با غذاهای بومی و محلی شیرینی های سنتی هم پای ثابت مهمانی های دامغانی ها است.
خانم شیرینی پز گفت: معروفی ترین شیرینی هایی که در اینجا می پزیم، شیرینی نخودی، برنجی و قطاب است.در سفر به شهر پسته های خندان معروف ترین سوغات آن فراموش نشود.

 

دامغان بیش از 120 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد

صددروازه دیاری در جوار تاریخ 7 هزار ساله تپه حصار است
با آنکه دامغان بیش از 120 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی و صدها اثر ناشناخته دیگر دارد مسئولان دغدغه جدی ای برای جذب گردشگر به این شهر ندارند تا جایی که وقتی به اماکن تاریخی این شهر مراجعه می کنید نوشته های یادگاری توسط ناآگاهان و تبلیغات اسپری شده مختلف بر روی درب و دیوارهای این اماکن به چشم می خورد و متاسفانه باز هم کسی به فکر مرمت و حفاظت از این بناها نیست.
انتهای پیام / ق
گزارش از سمانه قربانی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.