یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد رایج‌ترین روش‌های بازسازی بدن در سرطان سینه توضیح داد.

همه آنچه باید از عمل بازسازی عضو در سرطان سینه بدانید/ تکنیک‌هایی که اعتماد به نفس را به زنان سرطانی هدیه می‌کندمحمدرضا آخوندی‌نسب فوق تخصص جراحی پلاستیک ترمیمی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره روش‌های بازسازی سینه اظهار کرد: برای افرادی که دچار سرطان سینه می‌شوند و به علت نوع ضایعه‌ مجبور هستند این اندام خود را به طور کامل بردارند، روش‌های بازسازی مختلفی وجود دارد که این روش‌ها بسیار کمک کننده است.

انواع روش‌های بازسازی سینه

وی بیان کرد: روش‌های بازسازی سینه بر دو اساس پروتز یا بافت طبیعی بدن عمل می‌کنند؛ فردی که بافت سینه‌اش را از دست داده است، برای اینکه احساس اعتماد به نفسش دچار مشکل نشود، باید سینه تخلیه شده بر اثر سرطان را جایگزین کند که روش نخست برای این کار استفاده از پروتز یا ایمپلنت است.


بیشتر بخوانید: فردی که با جدیدترین روش درمانی سرطان سینه را شکست داد + تصاویر


نحوه انجام عمل پروتز سینه

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره مراحل پروتز (ایمپلنت) افزود: پروتز در دو مرحله به کار برده می‌شود؛ در یک مرحله برای گشاد شدن پوست وسیله‌ای به نام متسع کننده بافتی (تیشو اکسپندر) در زیر پوست گذاشته و هفتگی به داخل این وسیله سرم نمکی تزریق می‌شود تا به تدریج پوست اتساع پیدا کند؛ پس از اینکه پوست به اندازه کافی گشاد شد، متسع کننده بافتی را خارج و پروتز دائمی را جایگزین آن می‌کنند.

همه آنچه باید از عمل بازسازی عضو در سرطان سینه بدانید/ تکنیک‌هایی که اعتماد به نفس را به زنان سرطانی هدیه می‌کند

روش پروتز در چه افرادی کاربرد دارد؟

آخوندی‌نسب در پاسخ به این پرسش که روش پروتز در چه افرادی کاربرد دارد، تأکید کرد: این روش در افرادی قابل استفاده است که سایز سینه سالم مقابلشان متوسط بوده و سینه افتادگی نداشته باشد، در این اشخاص عمل پروتز سبک و موفقیت‌آمیز است.

وی تصریح کرد: در اشخاصی که سایز سینه سالم مقابلشان بزرگ و سینه افتاده باشد، بافت طبیعی بدن را برای بازسازی سینه به‌کار می‌برند؛ استفاده از بافت طبیعی بدن روش‌های مختلفی دارد؛ یکی از روش‌های شایع و استاندارد که برای این عمل به‌کار برده می‌شود، استفاده از بافتی است که در قسمت زیر ناف و روی شکم وجود دارد که بسیاری از اوقات این بافت در حین عمل جراحی زیبایی شکم (ابدومینوپلاستی) برداشته می‌شود.

همه آنچه باید از عمل بازسازی عضو در سرطان سینه بدانید/ تکنیک‌هایی که اعتماد به نفس را به زنان سرطانی هدیه می‌کند

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره معایب روش استفاده از بافت طبیعی بدن، گفت: این تکنیک زمان‌بر است؛ حدود 6 تا 8 ساعت طول می‌کشد و روش‌های مختلفی دارد؛ از بافت عضله زیربغل هم می‌توان برای بازسازی سینه استفاده کرد.

 چه زمانی از بافت عضله زیربغل برای بازسازی سینه استفاده می‌شود؟

آخوندی‌نسب اظهار کرد: در افرادی که ازدواج نکرده و باردار نشده‌اند، پوست کافی در قسمت زیر ناف وجود ندارد، بنابراین باید از بافت عضله زیربغل برای بازسازی سینه استفاده شود و بسیاری از اوقات همزمان به پروتز هم نیاز است.


بیشتر بخوانید: با این رژیم غذایی برای همیشه از شر سرطان سینه خلاص شوید


وی بیان کرد: در افرادی که به علت رادیوتراپی بافت و پوست سینه دچار زخم و سوختگی می‌شود، باید بافت طبیعی بدن برای بازسازی سینه به‌کار رود، استفاده از بافت کشاله ران و اطراف آن هم برای این عمل کاربرد دارد که البته این روش خیلی رایج نیست.

آخوندی‌نسب یادآوری کرد: استفاده از بافت طبیعی بدن فقط در مراکزی قابل انجام است که تکنیک‌های جراحی میکروسکوپی در آنها بکار برده می‌شود، همه روش‌های بازسازی سینه برای زنان سرطانی تحت پوشش بیمه قرار دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار