سیب محصول راهبردی آذربایجان غربی بوده وحمایت از تولید کننده سیب بسیار ضروری است و همه باید در مسیر ارتقای پایدار بخش کشاورزی و حمایت از تولید‌کنندگان محصولات زراعی و باغی استان قدم بردارند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ،سیب محصول راهبردی آذربایجان غربی بوده وحمایت از تولید کننده سیب بسیار ضروری است و همه باید در مسیر ارتقای پایدار بخش کشاورزی و حمایت از تولید‌کنندگان محصولات زراعی و باغی استان قدم بردارند.

امرار و معاش بیش از ۶۰ هزار خانوار روستایی و شهری در استان به صنعت سیب درختی وابسته است. ده‌ها هزار نفر نیز به صورت غیر مستقیم پس از تولید در امر برداشت، بسته بندی فروش، صادرات و سایر بخش‌های مرتبط با این محصول فعالیت می‌کنند.

بر اساس پیش بینی‌های انجام شده در حدود ۷۵۰ هزار تن سیب درختی در سالجاری از باغات استان برداشت می‌شود که سال گذشته بیش از ۱.۲ میلیون تن سیب درختی در استان برداشت شد که امسال به علت سرمازدگی بهاره و سال آوری محصول سیب با کاهش تولید محصول مواجه هستیم.

سالانه ۳۵۰ هزار تن سیب درختی جذب صنایع تبدیلی و تکمیلی می‌شود که این میزان امسال در حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تن پیش بینی می‌شود.

ظرفیت سردخانه‌های استان نیز ۸۰۰ هزار تن است که سال گذشته بیش از ۷۰۰ هزار تن سیب در سردخانه‌ها ذخیره سازی شده بود که امسال براورد می‌شود بیش از ۴۰۰ هزار تن در سردخانه‌های استان ذخیره سازی شود.

برمبنای گزارش رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی یکی از بخش‌های مهم صنعت سیب کشور واحد‌های تولید کنسانتره است که هم اکنون بیش از ۳۲ درصد کنستانتره کشور در استان تولید می‌شودکه تعداد ۱۸ فقره در آذربایجان‌غربی فعال هستند.
 
از سوی دیگر مجموع ظرفیت تولید کنسانتره در استان ۹۹ هزار و ۱۰۰ تن است که تاکنون سرمایه‌گذاری دو هزار و ۷۰۸ میلیارد ریالی در واحد‌های تولید کنستانتره در استان انجام شده و هم‌اکنون سه هزار و ۱۰۰ نفر در این بخش تولیدی استان مشغول به کار هستند که سیب صنعتی استان در این بخش جذب و با ارزش افزوده بالا به خاج از کشور صادر میشود.

به گفته مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی، نبود هماهنگی میان سازمان‌ها و نیز عدم وجود زیرساخت‌ها را یکی از مهمترین عامل انباشت سیب‌های صنعتی در کنار جاده‌های مواصلاتی عنوان می‌کند و می‌گوید: به دلیل جمع آوری خرد سیب‌های صنعتی و زیر درختی تولیدی در باغات استان و با توجه به نبود زیر ساخت‌های کافی کارخانجات درخرید با تناژ پایین در کارخانجات کنسانتره استان و همچنین هزینه‌های کرایه حمل، مباشراین خرید اقدام به جمع آوری وتحویل محصول با تناژ بالا می‌نمایند که در حال هماهنگی با مراجع قضایی برای رسیدگی به متخلفان هستیم و حرکت چکشی و خشونت بار در این مساله غیرممکن بوده و باید منافع مردم و کشاورزان نیز مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل امور اقتصادی استانداری آذربایجان غربی، تصریح می‌کند: درصدد ایجاد زیرساخت‌ها برای سال‌های آینده در راستای حفظ کیفیت سیب‌های صنعتی و ایمنی راه‌ها و مسائل بهداشتی هستیم البته کارخانجات صنایع تبدیلی نیز باید در این راستا همراه مسئولان اقتصادی باشند. مسئله برداشت و انباشت سیب‌های صنعتی در کنار جاده‌ها دارای حساسیت بالایی بوده و حل این مشکل به سرعت قابل دستیابی نیست. امیداریم شاهد همکاری باغداران و مردم نیز در این زمینه باشیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این باره می‌افزاید: از مهمترین وظایف ذاتی سازمان جهاد کشاورزی، تداوم تولید محصولات مورد نیاز و تامین امنیت غذایی مردم بوده که تاکنون این مهم به نحو مطلوب محقق شده است.

درسال جاری نیز باتوجه به هماهنگی‌های قبلی انجام شده با سایر واحد‌های مرتبط وضعیت جمع آوری و تحویل سیب صنعتی با هماهنگی کارخانجات کنسانتره استان نسبت به سال گذشته در شرایط مطلوبی بوده است که در این راستا برخورد با تخلفات بهداشتی و نقض قانون با مشارکت سایر بخش‌های ذی ربط از جمله معاونت غذا و دارو، دانشگاه علوم پزشکی، اداره راه و شهرسازی، سازمان صنعت، معدن و تجارت، سازمان جهاد کشاورزی و نیروی انتظامی که با تشکیل اکیپ‌های بازرسی از دپوی‌های سیب صنعتی غیر بهداشتی در کنار و حاشیه جاده‌ها و تذکر کتبی مبنی بر جمع اوری اینگونه دپو‌های غیر مجاز اقدام شده و نهایتا با اخذ حکم قانونی با همکاری اداره راه و شهرسازی نسبت به جمع اوری و قلع و قمع این مراکز اقدام شده است، که روند این نظارت‌ها همچنان ادامه دارد.
 
انتهای پیام/م
 

انباشت سیب در کنار جاده ها

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.