سیدعلی گفت: با عرضه ارز حاصل از فروش و صادرات محصولات پتروشیمی، تعادل در تخصیص ارز برای همه جنبه‌های وارداتی و صادراتی ایجاد می‌شود.

توازن بازار با عرضه ارز پتروشیمی‌ها در سامانه نیمابه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از نیپنا، سیدکمال سیدعلی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران اظهار کرد: قیمت‌گذاری در تمام حوزه‌های صنعتی اثر مستقیمی بر بخش‌های مختلف تاثیرگذار اقتصاد کشور اعمال می‌کند، بنابراین برخی از صنایع به علت وجود یارانه‌ها و قیمت‌گذاری‌های غیرواقعی، دچار ضعف و بی‌تعادلی می‌شوند.

وی افزود: حجم عظیمی از منابع درآمدی کشور از طریق فروش و صادرات محصولات شرکت‌های پتروشیمی‌ تامین می‌شود، از‌این‌رو عرضه ارز حاصل از فروش و صادرات این محصولات، تعادلی در تخصیص ارز برای تمام جنبه‌های وارداتی و صادراتی ایجاد می‌‌کند. در واقع با کمک سامانه نیما افزون بر تمرکززدایی نسبت به درآمدهای نفتی، ارز حاصل از صادرات به تقویت دیگر صنایع می‌‌انجامد و همچنین امکان عرضه محصولات تولید داخل در بازارهای خارجی ایجاد می‌شود.

سیدعلی ادامه داد: با تداوم فعالیت سامانه نیما، خرید و فروش ارز به طور شفاف انجام می‌شود و منابع ارزی در چرخه مشخصی گردش می‌یابد که این موضوع گام بزرگی برای رفع مشکلات تامین ارز کشور است. با تقویت و تعمیق این زیرساخت و گذر زمان، نقد‌هایی که تاکنون به فراه‌آوری ارز مورد نیاز بازرگانان وارد بود، برطرف می‌شود.

معاون پیشین ارزی بانک مرکزی تصریح کرد: در گذشته فعالیت‌های سوداگران بازار ارز سبب بی‌ثبات و غیرقابل پیش‌بینی شدن اقتصاد کشور می‌شد که با راه‌اندازی این سامانه، اعمال سیاست و همچنین قدرت نظارت بانک مرکزی افزایش یافته است و این موضوع به خودی خود نقش بسزایی در سامان‌دهی اقتصاد کلان دارد.

سیدعلی گفت: البته برخی از صنایع و کالاها بر مایحتاج و نیازهای زندگی شهروندان تاثیرگذار است و دولت با حمایت و ارائه یارانه، رفاه و کمک بلاعوضی را برای مردم به وجود می‌آورد و در واقع این‌گونه یارانه‌ها ابزاری برای کنترل توان خرید خانوارها و تنظیم نظم بازار است.

وی با اشاره به واقعی نبودن نرخ ارز در گذشته و اثر مخربی که در آن زمان متوجه صنعت نفت و همچنین صادرات پتروشیمی شده بود، افزود: پیش از به کارگیری سامانه نیما در سازوکارها، نرخ ارز به قدری غیرواقعی بود که بیشتر و فراتر از یارانه‌ها اختلال در توازن اقتصاد کلان ایجاد می‌کرد. این خلأ سبب بهره‌گیری سوءاستفاده‌گران و افزایش قاچاق سوخت و مشتقات آن و همچنین محصولات مختلف پتروشیمی شده بود.

سیدعلی اظهارکرد: نامتناسب بودن قیمت ارز با واقعیت‌های اقتصاد کشور سبب توجیه‌پذیر شدن قاچاق محصولات پتروشیمی نیز شده بود و دولت با راه‌اندازی سامانه نیما ضمن تنظیم بازار ارز و ارائه مزیت‌هایی به بازرگانان، از قاچاق سوخت و همچنین فسادی نظیر رانت تا حد زیادی جلوگیری کرده است.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات افزود: برخی از صنایع مواد اولیه را با قیمتی بسیار ارزان خریداری می‌کردند که پس از واقعی شدن نرخ ارز متضرر شدند. سامانه نیما توانست تعادلی را بین حفظ بازار داخلی و همسان‌سازی قیمت‌ها و استانداردهای کشور با سایر جهان ایجاد کند.

معاون پیشین ارزی بانک مرکزی اظهار کرد: تمامی اقشار جامعه باید صبر خود را در برابر جراحی اقتصاد کشور و تناوب قیمت‌ها افزایش دهند تا ضمن پیشرفت‌های اقتصادی، قابلیت‌ها و مزیت‌ها، ابزارها و سازوکارهایی همانند سامانه نیما ارتقا یابد.

انتهای پیام/

امکان عرضه محصولات تولید داخل در بازارهای خارجی با سامانه نیما

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار