دفاتر پیشخوان خدمات دولت در ارتباط مستقیم با شهروندان بوده و با حمایت واقعی دولت و فعالیت پیش بینی شده دفاتر در طرح شبکه الکترونیکی، 350 هزار میلیارد تومان در اقتصاد کشور صرفه جویی خواهد شد.

علی فلاح حقیقی رئیس کانون کشوری دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی با بیان این مطلب به خبرنگار فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران بیان داشت: شهروندان الکترونیکی به راحتی می توانند از منزل و با ارتباط از طریق این دفاتر خدمت مورد نیاز را دریافت کنند.
وی افزود: تمرکز خدمات در یک دفتر موجب آسان شدن امور برای شهروندان و کاهش تردد در سطح شهر و صرفه جویی در هزینه رفت و آمد و کاهش ترافیک در شهرها می شود.
حقیقی با اشاره به رشد ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور اذعان داشت: بسیاری از شهروندان بیش از یک سیم کارت تلفن همراه دارند و کاربران موبایل ict منتظر ارائه سرویس ها و خدمات جدید توسط اپراتورها هستند.
وی همچنین در خصوص صنعت فناوری اطلاعات گفت: سرعت توسعه علم جایگاه ویژه ای برای این صنعت ایجاد و آن را ابزار قدرتمندی در اختیار دولت های جهان و همچنین وسیله مناسبی برای ایجاد تعامل، تصمیم سازی و انتقال داده ها قرار داده است.

* زمینه های حمایتی دولت باید برای نمایندگان دفاتر خدمات پیشخوان فراهم شود

رئیس کانون کشوری دفاتر پیشخوان خدمات دولت با بیان اینکه چنانچه کشوری به فناوری اطلاعات توجه مناسب نکند به سرعت از چرخه رقابت جهانی که در علم و صنعت وجود دارد عقب خواهد ماند، افزود: امروزه ضرورت بهره مندی صنایع از فناوری اطلاعات در اینجا مشخص می شود که سیستم های مدیریت مالی و شاخه های دیگر صنعتی مبتنی بر فناوری اطلاعات است و این مساله نشان از اهمیت، وسعت و تاثیرگذاری این صنعت دارد که جایگاه آن را از سایر صنایع متمايز می کند.
وی ادامه داد: یکی از رویکردهای مهم برای توسعه صنعت فناوری اطلاعات توسعه زیرساخت و ایجاد فضای فعالیت برای بخش خصوصی و عدم دخالت آمرانه برای بسط و توسعه فناوری اطلاعات در میان جوانان کشور و سرمایه گذاران از این طریق توجه به اصل 44 قانون اساسی به درستی صورت گرفته و مغزافزار توانمندتر شده و موجبات توسعه صنعت بومی فراهم می شود.
فلاح حقیقی اظهار داشت: نکته مهم این است که در حوزه فناوری اطلاعات بتوانیم با حمایت های مناسب و آسان، زمینه مناسب را برای توسعه فراهم کنیم یعنی صرف زمان و انرژی برای کسب حمایت در پروژه های زود بازده کوچک کوتاهتر باشد.
وی اضافه کرد: زمینه های حمایتی دولت باید برای نمایندگان دفاتر خدمات پیشخوان فراهم شود که همان تشکل های صنفی آنهاست تا دفاتر بتوانند با ایجاد زیرساخت های لازم زنجیره تامین خدمات برای مردم، این خدمات را به صورت الکترونیکی در دور ترین نقاط کشور به آن ها ارائه کنند.
وی تصریح کرد: در این صورت با محاسباتی که انجام داده ایم در شاخص های سلامت، استهلاک قطعات خودرو، هزینه سوخت، هزینه رفت و آمد مردم، 350 هزار میلیارد تومان در سال برای کشور صرفه جویی اقتصادی ایجاد می شود که این مساله مهمی است و در صورتی که فقط حدود 5 تا 10 درصد نقش دفاتر پیشخوان خدمات دولت در این میان در نظر گرفته شود، محقق خواهد شد.

* توسعه و واگذاری خدمات متوازن نبوده است
رئیس کانون کشوری دفاتر پیشخوان خدمات دولت در ادامه بیان داشت: تا به امروز 4 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری ملی توسط اقشار متوسط جامعه در این حوزه انجام شده است، اما خدمات قابل واگذاری توسط دستگاه ها متناسب با این توسعه کمی نیست و دفاتر از وضعیت بد اقتصادی رنج می برند و توسعه و واگذاری خدمات متوازن نبوده و مشکلات عمده ای را در میان این قشر کارآفرین ایجاد کرده است.
علی فلاح حقیقی ابراز داشت: یکی از اهدافی که دفاتر پیشخوان دنبال می کنند این است که با ایجاد شبکه الکترونیکی در سراسر کشور، ارائه خدمات در دورترین روستاها نیز مقدور باشد.
وی تصریح کرد: این پروژه که با همکاری استادان دانشگاه، ابعاد تجاری و طرح اقتصادی آن برآورد شده است مدل آن آماده و تاکنون 20 میلیارد تومان برای زیر ساخت آن سرمایه گذاری شده است که برای اجرای این پروژه 90 میلیارد تومان سرمایه گذاری پیش بینی شده است.
گفتنی است، شارژ کارت های مختلف اعتباری، فروش بلیت اتوبوس های بین شهری، پرداخت الکترونیکی قبوض، امور مربوط به اتماط خودرو، خدمات گمرکی، شارژ انواع کارت های دانشجویی و غیره از جمله خدمات قابل عرضه در دفاتر پیشخوان خدمات دولت است./ي2
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار