ماجرای لغو سفر شطرنج بازان کشورمان به مسابقات رده‌های سنی پایه جهانی اسپانیا با حاشیه‌هایی همراه شد که هنوز ابهامات زیادی در آن وجود دارد.

تصمیمات بی‌حجاب در خیابان حجاب/ پشت پرده انتخاب سرپرستان آقا برای بانوان شطرنج!به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، قرار بود تیم ملی شطرنج کشورمان متشکل از ۴ ملی پوش ۲ پسر و ۲ دختر برای حضور در رقابت‌های جهانی رده‌های سنی پایه راهی کشور اسپانیا شود، اما در کمال تعجب این اعزام به دلیل ناهماهنگی در لیست نفرات کادر فنی و سرپرست تیم از سوی فدراسیون لغو شد و با وجود اینکه خانواده ورزشکاران هزینه زیادی برای این اعزام متحمل شدند، اما با لغو این سفر مواجه شدند.

این اتفاقات باعث حاشیه‌هایی برای فدراسیون شطرنج شد. پهلوان زاده رئیس این فدراسیون در مصاحبه با یکی از خبرگزاری‌ها عنوان کرده است که ۳ نفر را به عنوان سرپرست تیم به سفارت اسپانیا و شورای برون مرزی وزارت ورزش و جوانان معرفی کردیم تا اگر با اعزام هر کدام از این نفرات موافقت نشد فرد دیگری راهی این رقابت‌ها شود.

بعد از مشخص شدن کیومرث بیات به عنوان سرپرست تیم، 2 نفر از اعضای فدراسیون که علاقه وافری به سفر و گرفتن پاداش دارند پا به میدان گذاشتند و رایزنی‌های خود را با سفارت اسپانیا برای حضور در این کشور به عنوان سرپرست تیم ملی آغاز می‌کنند.

سفارت اسپانیا با توجه به نامه شورای برون مرزی وزارت ورزش و جوانان که یک سرپرست را به آن‌ها معرفی کرده بود، از حضور 2 سرپرست دیگر متعجب می‌شود و از آن‌ها می‌خواهد برای مشخص شدن وضعیت از وزارت ورزش و یا وزارت امور خارجه نامه بیاورند.

بعد از مراجعه این 2 نفر برای کسب نامه، وزارت با بررسی بیشتر اعلام می‌کند که به دلیل حضور 2 دختر در ترکیب تیم سرپرست باید یک خانم در این اعزام حاضر باشد به این ترتیب حضور بیات نیز در تیم لغو می‌شود، چون عملا وقتی برای انتخاب سرپرست خانم باقی نمی‌ماند حضور ملی پوشان در اسپانیا لغو شد.

اکنون افشین تهرانی مدیر سابق تیم‌های ملی شطرنج در گفتگو با خبرنگار ما مدعی شده است که قرار بود به عنوان سرمربی همراه با تیم ملی اعزام شود و این موضوع که او در لیست سرپرستان قرار دارد صحت ندارد و کذب محض است. همچنین او مدعی است که در نامه کمیته بین المللی و فدراسیون شطرنج اسم من به عنوان سرمربی رد شده است.

همچنین تهرانی بیان کرد: هیچ کس بدون درخواست فدراسیون شطرنج در لیست اعزامی‌ها قرار نمی‌گیرد. تهرانی مدعی است که هستی خسروی ملی پوش شطرنج شاگرد او است و سرمربیگری این شطرنج باز برعهده دارد. همچنین این ملی پوش در رنکینگ رتبه ۴۰ را داشته که به رتبه هشتم صعود کرده است.

تهرانی اظهار کرد: قبل از حضور در فدراسیون شطرنج ۴ دوره قهرمان جوانان این رشته ورزشی شدم و شاگردان من مقام‌های درخشانی در مسابقات بین المللی بدست آوردند.

او بیان کرد: شورای برون مرزی وزارت ورزش و جوانان فقط برای ۵ نفر مجوز اعزام به اسپانیا می‌داد در حالی که فدراسیون شطرنج برای ۱۶ نفر متشکل از شطرنج بازان و خانواده شان و چند تن از اعضای فدراسیون درخواست مجوز کرده بود. به هر حال شورای برون مرزی باید بداند که شطرنج بازان اعزامی به مسابقات جهانی اسپانیا سنشان پایین است و باید والدینشان همراه آن‌ها باشند و این شورا نباید فقط برای ۵ نفر مجوز صادر کند.

مهرداد پهلوان زاده رئیس فدراسیون شطرنج در واکنش به حواشی اعزام نشدن تیم ملی شطرنج به مسابقات اسپانیا گفت: مطالب و مصاحبه‌های زیادی در این رابطه کار شده است، اما در نهایت تیم ملی به اسپانیا نرفت. همه ناراحت هستند و فکر نمی‌کنم پرداختن به آن درست باشد.

او در واکنش به این گفته که تهرانی ادعا می‌کند اسمش به عنوان مربی به سفارت اسپانیا اعلام شده بود اظهار کرد: بله اسم تهرانی به عنوان مربی رد شده بود، چون نمی‌توانستیم اسم سه سرپرست را برای یک تیم بدهیم. ما سه نفر را به سفارت معرفی کردیم تا حداقل یک نفر را قبول کنند که هیچ کدام را قبول نکردند.

اظهارات متناقض در این‌باره نشان داده است این فدراسیون در مورد تصمیماتش دلایل کافی ندارد و به نظر می‌رسد شخص داورزنی معاون وزیر ورزش و جوانان باید در مورد این اتفاقات از فدراسیون توضیح بخواهد.


بیشتر بخوانید: سنگ اندازی مارکوپولو‌های فدراسیون شطرنج بر سر راه تیم ملی

لیست تیم ملی شطرنج برای المپیاد جهانی اعلام شد

انتهای پیام/

پشت پرده اعزام نشدن شطرنج بازان به مسابقات جهانی رده های سنی  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار