گونه کمیاب سیاه گوش در منطقه حفاظت شده شیدا، ثبت ملی شد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: گونه کمیاب جانوری مربوط به خانواده گربه سانان با نام فارسی سیاه گوش و نام علمی Lynx lynx، در کمیته ملی ثبت، جمع‌آوری و ساماندهی گونه‌های حیات وحش ایران، ثبت شد.

وی افزود: این گونه جانوری برای نخستین بار در دی ماه ۱۳۹۵، توسط یک محیط بان در منطقه حفاظت شده شیدا مشاهده و از آن تصویر برداری شده بود.

احمدی اضافه کرد: سیاه گوش قادر است حیواناتی با جثه سه تا چهار برابر بزرگتر از خودش را به مدت چند روز تعقیب و در فرصتی مناسب شکار کند.

وی ادامه داد: وضعیت حفاظتی این گونه بر اساس قوانین شکار و صید جزو گونه‌های حمایت شده و بر اساس سایتیس (CITES) جزو گونه‌های در معرض نابودی می‎باشد.

احمدی با بیان اینکه سیاه گوش معمولاً به مناطقی که شرایط مساعدتری برایش فراهم باشد مهاجرت می‌کند گفت: با توجه به بهبود وضعیت منطقه حفاظت شده شیدا، احتمالاً این گونه جانوری طی سالیان اخیر به این محل مهاجرت کرده است.

منطقه حفاظت شده شیدا با وسعت ۲۳ هزار و ۸۳۲ هکتار در استان‌های چهارمحال و بختیاری و اصفهان قرار دارد که نزدیک‌ترین شهر همجوار آن، شهر بن در ۲۵ کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری است. منطقه شیدا عمدتاً کوهستانی و بخش کمی نیز تپه ماهوری و دشت می‌باشد.

انتهای پیام/ف

گونه کمیاب سیاه گوش ثبت ملی شد

برچسب ها: محیط زیست ، حایت وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.