شهرکرد؛

بالاترین درصد گونه‌های گیاهی و جانوری بومی

استان چهارمحال و بختیاری دارای بالاترین درصد گونه‌های گیاهی و جانوری بومی در کشور است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری به مناسبت «روز جهانی تنوع زیستی» گفت: این استان با داشتن یک درصد مساحت کل کشور، بیش از یک هزار و ۲۰۰ گونه گیاهی و ۲۹۴ گونه جانوری شناسایی شده دارد.

وی افزود: این استان با ۲۸ و سه دهم درصد گونه بومی در میلیون هکتار، بالاترین درصد گونه بومی کشور را داراست.

احمدی اضافه کرد: چهارمحال و بختیاری به دلیل قرار گرفتن در منطقه زاگرس میانی یا زاگرس مرطوب از تنوع گیاهی و جانوری بالایی برخوردار است، به گونه‌ای که ۱۲ و نیم درصد مساحت این استان تحت مدیریت حفاظت محیط زیست قرار دارد.

وی گفت: هم اکنون با احتساب ذخیره گاه زیست کره تنگ صیاد و سبزکوه، نیمی از مساحت این استان جزو مناطق حفاظت شده و ثبت ملی و جهانی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد: منطقه حفاظت شده شیدا، هلن، قیصری، سبزکوه و پارک ملی و منطقه حفاظت شده تنگ صیاد، منطقه شکار ممنوع خدا آفرید، و اثر طبیعی ملی دشت لاله‌های واژگون از نقاط تحت مدیریت این اداره کل در استان به شمار می‌رود.

احمدی همچنین با اشاره به اجرای طرح‌ها و اقدامات زیست محیطی طی سال گذشته در استان افزود: احیای زیستگاه ها، افزایش حفاظت فیزیکی، تلاش جهت تأمین حقآبه زیست محیطی، استفاده از امکانات نوین حفاظتی و آموزش جوامع محلی از مهم‌ترین برنامه‌های انجام شده برای تقویت حفاظت از محیط زیست می‌باشد.

وی اظهار داشت: تدوین مدیریت زیست بوم در مناطق تحت مدیریت، ثبت ذخیره گاه زیست کره تنگ صیاد سبزکوه، ارتقای مناطق تحت مدیریت و افزایش میزان مشارکت مردم در حفاظت و حراست از محیط زیست از دیگر اقدامات این اداره کل است که تأثیرات زیادی در زمینه افزایش تنوع زیستی گیاهی و جانوری و پرندگان مهاجر داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: سال گذشته ۵ گونه پرنده جدید در تالاب‌های استان شناسایی شد که از این تعداد سه گونه شناسایی شده در تالاب گندمان با عناوین «سلیم طلایی»، «آبچلیک خالدار» و «سسک ابرو سفید» در چک لیست پرندگان تالاب‌ها ثبت و مراحل ثبت ۲ گونه دیگر نیز در حال انجام است.

احمدی همچنین از ثبت و تصویربرداری گونه گربه سان «سیاه گوش» (Lynx Lynx) در سال گذشته و برای نخستین بار در منطقه حفاظت شده شیدا خبر داد و افزود: وضعیت حفاظتی این گونه بر اساس قوانین شکار و صید جزو گونه‌های حمایت شده و براساس سایتیس (CITES) جزو گونه‌های در معرض نابودی می‌باشد.

وی ادامه داد: پیش از این گزارشی در مورد وجود این گونه در استان تایید نشده و مشکوک بود.

احمدی با بیان مشاهده ۱۹ گونه پرنده برای نخستین بار در سال گذشته در تالاب بین المللی گندمان اضافه کرد: امسال نیز قوی کوچک برای نخستین بار در همین تالاب و اردک سرسفید پس از ۲۵ سال در تالاب بین المللی چغاخور مشاهده شد.

وی ادامه داد: سال گذشته گونه نادر گیاه تالابی «آلاله سفید تالابی» با نام علمی Parnassia palustris نیز پس از ۸۵ سال در تالاب بین المللی گندمان رویش داشت.

چهارمحال و بختیاری یک پارک ملی، یک اثر طبیعی ملی و پنج منطقه حفاظت شده به مساحت ۱۵۵ هزار و ۸۴۴ هکتار و ۲ منطقه شکار ممنوع به مساحت ۵۱ هزار و ۷۲۴ هکتار دارد.

اول خردادماه به عنوان روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری شده است.

بیست و دوم ماه می میلادی برابر با اول خرداد به عنوان «روز جهانی تنوع زیستی» نامگذاری شده است.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۵ فروردين ۱۴۰۰
ای کاش نزارن‌‌‌‌‌ که شکار چیان به کارشون ادامه بدن اینجا تو چهار محال خیلی شکارچی است و هیچ جا هم حفاظت شده نیستش
آخرین اخبار