مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری، از مشاهده و ثبت سیاه گوش در مناطق آزاد استان خبر داد.

سعید یوسف‌پور مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری، از مشاهده و ثبت سیاه گوش در مناطق آزاد استان خبر داد و گفت: این گونه در مناطق حفاظت شده در سال ۹۵ ثبت شده بود و هم‌اکنون توسط جوامع محلی در مناطق آزاد و زیستگاه طبیعی استان مشاهده و ثبت شده است.

وی افزود: حیوانات گوشخوار مخفی‌کار هستند و بیشتر در شب شکار می‌کنند و ثبت و مشاهده آن‌ها در روز به سختی ممکن است.

وی گفت: به دلیل اینکه ظرفیت اکولوژیکی مناطق بالاست و زیستگاه مطلوب دارد حضور حیات وحش و پرندگان افزایش دارد.


بیشتر بخوانید


به گفته وی، تخریب زیستگاه و تغییر کاربری اراضی و سد سازی از موارد تهدید برای حیات وحش و گونه‌های گیاهی از جمله گوشتخواران است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری از ثبت و تصویربرداری یک گونه گربه سان 'سیاه گوش' (Lynx Lynx) برای نخستین بار در منطقه حفاظت شده شیدا در این استان در سال ۹۵ خبر داد و گفت: این گونه جانوری در منطقه حفاظت شده شیدا برای نخستین بار مشاهده شده است.

وی با بیان اینکه این گربه‌سان با پلنگ اشتباه گرفته می‌شود، اظهار کرد: مشاهده و ثبت این گونه به دلیل مخفی کار بودن و ساعات فعالیتش بسیار مشکل است.

یوسف‌پور افزود: این گونه جانوری تا ۱۰۰ کیلومتر از محل زندگی مهاجرت دارد و امکان مشاهده و زندگی این گونه در مناطق دیگر استان نیز امکان پذیر است.

وی گفت: سیاه گوش قادر است حیواناتی با جثه سه تا چهار برابر بزرگتر از خودش را به مدت چند روز تعقیب و در فرصتی مناسب شکار کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: وضعیت حفاظتی این گونه را بر اساس قوانین شکار و صید جز «گونه‌های حمایت شده» و براساس سایتیس (CITES) از گونه‌های در معرض نابودی است.

وی در ادامه از کسب رتبه برتر محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط‌زیست استان خبر داد.

منبع: ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار