شهرکرد؛

مشاهده گونه جانوری سیاه گوش در منطقه شیدا

گونه کمیاب جانوری «سیاه گوش» در منطقه حفاظت شده شیدا در استان چهارمحال و بختیاری مشاهده شد.

مشاهده گونه جانوری سیاه گوش در منطقه شیدابه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری از مشاهده و ثبت گونه جانوری کمیاب «سیاه گوش» با نام علمی Lynx Lynx برای اولین بار در این استان خبر داد.

شهرام احمدی گفت: این گونه جانوری توسط محیط بان بابک البرزی در ارتفاعات منطقه شیدا مشاهده و تصویربرداری شد.

وی با بیان اینکه رؤیت و ثبت این گونه به دلیل مخفی‌کار بودن و ساعات فعالیت بسیار مشکل است افزود: سیاه گوش مربوط به خانواده گربه سانان می باشد که گاهی با پلنگ اشتباه گرفته می‌شود.

احمدی اضافه کرد: سیاه گوش قادر است حیواناتی با جثه سه تا چهار برابر بزرگتر از خود را به مدت چند روز تعقیب و در فرصتی مناسب شکار کند.

وی، وضعیت حفاظتی این گربه سان را بر اساس قوانین شکار و صید از گونه‌های حمایت شده و بر اساس سایتیس (کنوانسیون منع تجارت گونه های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض ـ CITES) جزو گونه‌های در معرض نابودی مطرح کرد و گفت: قبلاً گزارش ها در مورد وجود این گونه در استان تأیید نشده و مشکوک بود، ولی اکنون وجود آن در استان قطعی شد.

احمدی با اشاره به مهاجرت این گونه به مناطق دارای شرایط مساعدتر افزود: این احتمال وجود دارد که این گونه طی سالیان اخیر و با توجه به بهبود وضعیت منطقه حفاظت شده شیدا، به این محل مهاجرت کرده باشد.

منطقه حفاظت شده شیدا با وسعت 23 هزار و 832 هکتار در استانهای چهارمحال و بختیاری و اصفهان قرار دارد که نزدیک ترین شهر همجوار آن، شهر بن در 25 کیلومتری شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری است. منطقه شیدا عمدتاً کوهستانی و بخش کمی نیز تپه ماهوری و دشت می باشد.

انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۳:۰۶ ۰۷ دی ۱۳۹۵
سلام چرا ازروستای بارده نامی نبرده ایددرصورتی که قسمت اصلی منطقه شیدا یعنی تنگه لاشیران که زیستگاه اصلی این گونه است دراین روستا قرارداردممنون.
آخرین اخبار