سرپرست معاونت امور حقوقی و مجلس وزارت نفت گفت: این وزارتخانه خسارت نشت نفت خام به رودخانه سرخون در چهارمحال و بختیاری را پرداخت می کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ شجاع الدین بازرگانی در نشست بررسی مشکلات آلودگی نشت نفت در منطقه سرخون بخش میانکوه شهرستان اردل در شهرکرد تأکید کرد: خسارت ناشی از شکستن خط انتقال نفت خام مارون به مردم و کشاورزان فعال منطقه به طور کامل بررسی و پرداخت می شود.

وی جبران خسارت آسیب دیدگان این حادثه را از اولویتهای وزارت نفت بیان و تأکید کرد: پرداخت خسارت به آسیب دیدگان باید بر مبنای قانون و براساس نظریه کارشناسی صورت گیرد.

این مسئول در وزارت نفت افزود: باید با پرهیز از بخشی نگری در حادثه اخیر شکستگی لوله انتقال نفت مارون، از بروز حوادث احتمالی مشابه در آینده جلوگیری شود.

بازرگانی با بیان اینکه در نشست با مسئولان ملی و استانی و نمایندگان محلی بخش میانکوه، مطالب و دغدغه های موجود به طور دقیق جمع آوری و بررسی شد ادامه داد: مسأله آب آشامیدنی، خسارت های وارده به مردم، پرورش دهندگان ماهی و کشاورزان و امنیت خط لوله انتقال نفت مارون اصلی ترین محورهای مربوط به این حادثه است.

وی، بروز چنین اتفاقاتی را باعث ایجاد مشکل در معیشت و زندگی مردم، نابودی محیط زیست و کند شدن روند توسعه پایدار دانست و گفت: امنیت منطقه و مردم اصلی ترین خواسته مورد تأکید وزیر نفت می باشد.

سرپرست معاونت امور حقوقی و مجلس وزارت نفت ، تأمین آب آشامیدنی برای ساکنان منطقه سرخون را از وظایف اصلی وزارت نفت اعلام و تأکید کرد: به همین منظور باید اقدام کارشناسی و علمی در کوتاه ترین زمان ممکن صورت گیرد.

بازرگانی افزود: وزارت نفت از راهکارهای علمی به منظور رفع آلودگی نفتی در این منطقه و پاکسازی چشمه سرخون حمایت و هزینه ها و اعتبارات لازم در این خصوص را پرداخت می کند.

استاندار چهارمحال و بختياری نیز در این نشست با تأکید بر ضرورت بررسی و رفع مشكلات آلودگي نشت نفت در منطقه سرخون، خواستار بررسی و برآورد دقیق و پرداخت كامل خسارت ناشی از این حادثه به آب آشاميدنی، كشاورزی و مجتمع های پرورش ماهی اين منطقه شد.

قاسم سليمانی با اشاره به سابقه آلودگی نفتی لوله انتقال نفت مارون در دی ماه سال ۱۳۹۰ افزود: متأسفانه به خاطر شرايط اقليمی و جغرافيايی منطقه، هنوز برخی تعهدات مربوط به جبران خسارت های قبلی محقق نشده است.

وی تصريح كرد: ترميم وضعيت كنونی، پيشگيری از اتفاقات احتمالی، تعيين تكليف مشكلات و خسارات پيشين و بررسی كامل مشكلات زيست محيطی ناشی از اين حادثه از مهمترين خواسته های مردم منطقه محسوب می شود.

استاندار چهارمحال و بختياری اضافه كرد: چشمه ارزشمند و مهم سرخون كه در گذشته تأمین کننده آب آشاميدنی، كشاورزی و شيلات ساكنان اين منطقه بود، اكنون به علت آلودگی های نفتی با مشكلات فراوانی روبروست.

سلیمانی ادامه داد: هم اکنون ۵۸ مزرعه پرورش ماهی، ۲۲۰ هكتار زمين باغی و دو هزار و ۵۰۰ هكتار از زمين های كشاورزی منطقه سرخون دچار خسارت ناشی از آلودگی نفتی شده است.

وی به مطالعات فاز يک تأمين آب پايدار جايگزين برای مردم سرخون با يک ميليارد و ۵۵۰ ميليون ريال اعتبار از سوی وزارت نفت اشاره و اظهار كرد: هنوز در اين رابطه اقدام جدی و موثری صورت نگرفته است.

سلیمانی با اشاره به طولانی شدن زمان جبران خسارت ناشی از حادثه لوله انتقال نفت مارون در پنج سال گذشته ادامه داد: در اين مدت وزارت نفت ضمن مقاومت برای پرداخت خسارت، برای رفع مشكل هم اقدامی نكرده است.

گفتنی است: حادثه شکستگی لوله انتقال نفت خام خوزستان به پالایشگاه اصفهان در پی رانش زمین به دلیل بارندگی در منطقه گندمگار شهرستان اردل که ساعت 23 شامگاه جمعه 12 آذر رخ داد، سبب جاری شدن نفت خام در رودخانه سرخون، آلودگی نفتی و خسارت به مزارع پرورش ماهی سردابی و زمین های کشاورزی در مسیر پایین دست و همچنین چشمه های آشامیدنی واقع در بستر رودخانه شد.

خط لوله 30 اینچی انتقال نفت مارون از خوزستان به پالایشگاه اصفهان به دلیل عبور از ناهمواری‌های رشته‌کوه زاگرس یکی از صعب‌ العبورترین خط لوله انتقال نفت خام کشور است.

در سال های اخیر، چندین بار نشت نفت خام از این خط لوله، سبب آلودگی آب و اراضی کشاورزی منطقه سرخون گردید.

به دنبال آلودگی شدید آب و زمین های این منطقه در آخرین حادثه شکستگی لوله نفت در سال 93، مقرر شد شرکت پخش فرآورده های نفتی، تصفیه خانه ای را برای جلوگیری از تکرار این گونه حوادث در منطقه احداث کند.

شهر سرخون مرکز بخش میانکوه از توابع شهرستان اردل در 130 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری، و روستای گندمکار از توابع این بخش است.

انتهای پیام/ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار