بطحایی گفت: همسو بودن و اصطکاک ارزش ها، اولین صدمه در مسیر تربیت به دانش آموزان است.

اصطکاک ارزش‌ها مهم‌ترین آسیب تربیتی برای دانش آموزان است

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در مراسم بزرگداشت هفته انجمن اوليا و مربيان که امروز در دبیرستان ایوب آزاد حسینی برگزار شد، اظهار کرد: هفته پیوند فرصتی مناسب برای گفتگو درباره ضرورت تعامل خانواده و مدرسه است و هر ساله به بهانه هفته پیوند این اهمیت در جهات مختلف ذکر می شود.

وی ادامه داد: موفقیت تربیت در گروی همسویی نهاد خانواده و مدرسه و اگر این ۲ همگرا باشند، تربیت بهتر اتفاق می افتد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه همسو بودن و اصطکاک ارزش ها،‌ اولین صدمه در مسیر تربیت به دانش آموزان است، گفت: اگر مصداق ارزش های خانواده در مدرسه باشد و بر عکس، حتما تربیتی اثر بخش شکل می گیرد، به عبارتی دیگر همان اهدافی که در مدرسه صورت می گیرد، در خانواده دنبال شود.

بطحایی ادامه داد: اگر بچه ها در مدرسه به دلایلی که در خانواده ارزش نیست تشویق شوند، فرد به کانون سومی روی خواهد آورد و این واگرایی قطعا به نفع دو نهاد مدرسه و خانواده نیست.

وی بیان کرد: روی آوردن به این محیط سوم با توجه به اتفاقاتی که در سال های اخیر در فضای مجازی رخ می دهد، بسیار دشوار است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در روزگاری که اصطکاک ارزش ها رو به تزاید است، همگرایی و همسویی مدرسه و خانواده و تعامل و گفتگو میان این نهاد باید توسعه پیدا کند.

بطحایی تصریح کرد: اگرچه روی آوردن به محیط سوم را نفی نمی کنیم اما باید بگویم این سهم نسبت به گذشته افزایش یافته است و با توجه به گسترش فضای مجازی که البته ظرفیت‌ها و توانایی هایی بالا در آن وجود دارد، مدیریت آن دشوار و خطرناک است.

وی افزود: امروز والدین نمی دانند فرزند در فضای مجازی با چه گروهی تعامل دارد و چه مسائلی را می آموزد، در این بین فضای مجازی در یادگیری بچه ها سهمی بسزا نیز دارد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه معلم و خانواده شرکای تربیتی دانش آموزان هستند، تصریح کرد: موضوع شراکت ما تربیت دانش آموزان است و اگر شرکا گفتگویی اثربخش نداشته باشند، تلاش‌های یکدیگر را خنثی خواهند کرد.

انجمن اولیا و مربیان؛‌ همسویی خانواده و مدرسه

بطحایی بیان کرد: غیر همسویی باعث می شود برخی مواقع خانواده و مدرسه تلاش های هم را خنثی کنند و در این بین وظایف انجمن های اولیا و مربیان همسو کردن این ۲ نهاد است.

وی با اشاره به موانع پیش روی مسیر همگرایی خانواده و مدرسه، اظهار کرد: امروز شرایط اجتماعی به گونه ای است که خانواده ها در گیر معاش هستند و فرصت کافی برای پرداختن به تعلیم و تربیت فرزند را ندارند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: در مقابل خانواده، مدرسه نیز با موانعی روبرو است، گاهی حضور زیاد خانواده در مدرسه را مزاحمت می دانیم و تا زمانی که نگاه ما ۲ شریک این چنین باشد، اتفاقی مثبت و مبارک در حوزه انجمن اوليا و مربيان نخواهیم داشت.

بطحایی با اشاره به اینکه تمرکز شدید برنامه درسی یکی از مشکلات آموزش و پرورش است، گفت؛ برنامه ریزی ها همواره از بالا به مدرسه ابلاغ می شود، البته موفقیت هایی داشتیم اما متاسفانه خیلی کم بوده است.

انجمن اوليا و مربيان؛ محور اصلی توسعه ارتباط خانواده و مدرسه

وی تصریح کرد: انجمن اوليا و مربيان مدرسه باید محور اصلی توسعه ارتباط خانواده و مدرسه باشد و صرفا نباید خود را محدود به برنامه های ابلاغی کند، در واقع برنامه ها باید در سطح مدرسه طراحی و به تدریج به سمت ستاد بیاید.

وزیر آموزش و پرورش مهم ترین عامل در ایجاد ارتباط موثر را درک متقابل ۲ شریک دانست و گفت: این دو شریک زمانی ارتباط موثر دارند که همدیگر را به خوبی درک کنند.

وی بیان کرد: تا زمانی که موانع را برطرف نکنیم هرچه از این جلسات داشته باشیم به نتیجه نمی رسید، امروز تجربیات خوبی از مدارس موفق داریم و در مدارس به روی خانواده باز است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تلویزیون تعاملی سینا گفت: این تلویزیون تعاملی بستری مناسب برای تعامل و فضای گفتمانی میان مدرسه و خانواده ایجاد می کند.

بطحایی تصریح کرد: خانواده و مدرسه به عنوان 2 رکن اصلی باید همواره تقویت شوند و هر عاملی که باعث تضعیف این نهادها شود، به ضرر دانش آموزان است.

کتاب های کمک آموزشی تبری بر نظام تعلیم و تربیت است

وی ادامه داد : اگر امروز آموزش و پرورش بر حذف آزمون و کتاب های کمک درسی تاکید دارد و آن را دایه مهربان تر از مادر می داند، امروز تبری است که تربیت فرزندان ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

وزیر آموزش و پرورش با هشدار اینکه نشانه های خطر تربیتی دانش آموزان را احاطه کرده است، گفت: دانش آموزان به شدت دچار آزمون و کتاب های کمک آموزشی شده اند و هر چه می گوییم این برنامه سم مهلک است، نوع تبلیغات به گونه ای است که گویا با این موضوع لجبازی می کنند.

بطحایی تصریح کرد: دانش آموزان ما باید تکالیف مهارت محور، زندگی کردن، با هم تعامل داشتن را تمرین کنند تا فردا پایداری داشته باشند،‌در حالی که همه این موارد را فدای آزمون ها و قبولی در مدارس خاص کردیم.

وی با اشاره به اینکه انجمن اوليا و مربيان وظایف ۲۰ سال قبل را ندارند، اظهار کرد: امروز مهم ترین خواسته از انجمن اوليا و مربيان همسویی با برنامه آموزش مهارت‌های زندگی و گفتگو کردن است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: تعلیم و تربیت ما به انحراف کشیده شده است و اصلاح آن صرفا از یک وزیر، معاون و مدیرکل برنمی آید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.