به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، تحریمهای مجدد آمریکا در دو بخش علیه ایران اجرا خواهد شد که بخش اول آن در تاریخ ۴ اوت مصادف با ۱۳ مردادماه اعمال شده و بخش دوم آن در ۴ نوابر همزمان با ۱۳ ابان ماه اجرایی خواهد شد.
به گفته مقامات آمریکایی، این بخش ازتحریم ها شامل محدودیتهای بیشتری برای کشورمان خواهد بود، که در آن تمام کشورها وشرکت هایی که پس از این تاریخ با ایران همکاری داشته باشند، در لیست سیاه کاخ سفید قرار خواهند گرفت.
البته به گفته بسیاری از مقامات ایرانی از جمله سید عباس عراقچی معاون امور سیاسی وزارت امور خارجه دور جدید تحریمها که از حدود سه هفته آینده اعمال خواهند شد، اتفاقات بزرگی را در کشور رقم نخواهد زد، زیرا در ماههای اخیر بسیاری از شرکتهای خارجی از ترس تحریمهای کاخ سفید یا نمایندگی هایشان را از کشور خارج کرده اند و یا اینکه خرید نفت خود را کاهش داده یا به طور کلی متوقف کردند؛ در نتیجه قرار نیست در هفته های آینده شاهد رخ دادهای جدیدی در رابطه با اعمال تحریم ها علیه تهران باشیم. نکته قابل توجه در رابطه با تحریم های مجدد کاخ سفید برضد کشورمان این است که اقدامات آنها حتی خروج یکجانبه این کشور از توافق برجام هم نتوانست اعضا 1+4 را برای لغو برجام ترغیب کند.
فواد ایزدی کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شروع دوردوم تحریم های آمریکا و تبعات آن برای ایران اظهار کرد: ۱۳ و ۱۴ آبان ماه امسال در اصل شاهد برگشت مجدد تحریم هایی در کشورهستیم که در توافق برجام به طور کامل از بین رفته بود و این موضوع حاوی دو جنبه مثبت و منفی برای کشور است.
وی درتشریح ابعاد منفی این تحریمها گفت: حدود سه سال پس از برجام ، قوانین تحریمی تازه ای برای ایران با نام کاتسا یا همان مادر تحریم ها ایجاد شد و این به منزله ماندگاری محدودیت های گذشته و مضاعف شدن لیست تحریم های جدید است.
ایزدی همچنین درباره ابعاد مثبت این تحریم ها افزود: یکی از جنبه های مثبت محدودیت های مجدد آمریکا برای تهران تقابل و رودررویی کشورهای جهان بر ضد اقدامات و عهدشکنی های ترامپ در قبال برجام است. البته در مقام گمان می توان گفت که این مقاومتها خیلی جدی نبوده و اروپا در نهایت به دنبال منافع خویش است.
کارشناس سیاسی در تحلیل علت خروج آمریکا از برجام گفت: برنامه جامع اقدام مشترک نکات خوب و مثبتی برای واشنگتن به همراه داشت، اما به دلیل طمع ورزی و احساس توانایی در گرفتن امتیازات بیشتر از امتیازات بدست آمده در این توافق چشم پوشید.
کارشناس سیاسی با اشاره به تحلیل ظریف درباره علت خروج کاخ سفید از برجام تصریح کرد: تحلیل های ارائه شده توسط وزیرخارجه کشور درمجلس مبنی بر اینکه برجام به دلیل مفید بودن برای ایران مخالفت واشنگتن را به همراه داشت تحلیل های صحیحی نبود. زیرا به گفته مقامات آمریکایی ازجمله شخص جان کری برنامه جامع اقدام مشترک امتیازات مثبت زیادی را در اختیار آمریکا قرار داده بود.
ایزدی با رجوع به صحبت های مقامات آمریکایی اضافه کرد: وزیر خارجه پیشین آمریکا در گفتههای خود به صراحت اذعان کرد که ایران ۴ مسیر برای رسیدن به سلاح هستهای داشت و برجام تمام این ۴ مسیر را به بن بست کشاند و همچنین بارها به امتیازات ویژه کسب شده در برجام از جمله توقف برنامه هستهای کشور وامکان نظارت و بازرسی در بسیاری از نهادهای خصوصی و دانشگاه های ایران اقرار کرده است.
وی دلیل عهد شکنیهای کاخ سفید در برجام را اشتیاق این کشور برای کسب امتیازات بیشتر از ایران دانست و گفت: زمانی که مقامات ایرانی در صحبت های خود به برجامهای ۲، ۳ و برجام منطقهای اشاره کردند، درواقع صدور پیامی بود به غرب بود می تواند به دنبال کسب امتیازات بیشتری از ایران باشند و دلیلی بر اکتفا به امتیازات فعلی موجود دربرجام برای ان کشوروجود نداشت.
ایزدی با اشاره به سابقه تاریخی آمریکا در بدعهدیهای مکرر تشریح کرد: برجام یک مذاکره و توافق دو جانبه است وبه طورطبیعی در هر توافق امتیازات به طرف مقابل داده و امتیازاتی هم گرفته می شود، اما در منطق آمریکایی توافق مفهومی ندارد؛ و اگر وادار به اعطای امتیاز هم باشند روز بعد همان امتیازات را نقض خواهند کرد.
ایزدی در پایان گفت:تا زمانی که غرب فکر کند ایران تحت هرشرایطی در برجام باقی خواهد ماند به طور قطع اقدام موثری برای تهران به دنبال نخواهد داشت و تهدید خروج از برجام به رغم ماندن در آن تنها راهی است که کشور در قبال اقدامات آمریکا در دست دارد. این درحالی است که متاسفانه در سفر به نیویورک شاهد بودیم که به طور رسمی تضمین ماندن در برجام امضا و ترس ناشی از خروج ایران از ذهن غرب خارج شد.
انتهای پیام/