راشاتودی در گزارشی با اشاره به ماجرای ناپدیدشدن روزنامه‌نگار منتقد سعودی رویکرد متناقض آمریکا در ماجراهای بین‌المللی را بررسی کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، راشاتودی در گزارشی ضمن بررسی حوادث پیرامون سرنوشت تاکنون مبهمِ جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار ناپدیدشده سعودی استدلال می‌کند چگونه اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان به عنوان متهم اصلی این پرونده کمک می‌کند.

پس از ناپدیدشدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، واشنگتن به جای تنبیه ریاض با تحریم و برهم‌زدن توافق‌های بین دو کشور، با آرامشی بی‌نظیر با این حادثه برخورد کرد. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، تاکنون هیچ کسی را مقصر اصلی این ماجرا اعلام نکرده است.

عوامل خودسر یا قتل دولتی؟ وقتی خویشتن‌داری ترامپ به عربستان کمک می‌کند

دولت ترکیه چند روز پس از ناپدیدشدن ناگهانی جمال خاشقجی، قاطعانه حکومت عربستان را متهم به قتل و قطعه‌قطه‌کردن جسد او کرد. خاشقجی روز 2 اکتبر (10 مهر) برای انجام امور ازدواج خود به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد، اما بنا به شواهد موجود این آخرین باری بود که این روزنامه‌نگار سعودی زنده دیده شده است. آنکارا می‌گوید فایل‌های صوتی و ویدئویی را در اختیار دارد که ثابت می‌کند خاشقجی در کنسولگری عربستان کشته شده است.

اما با تمام شواهدی که ترکیه منتشر کرده دونالد ترامپ در این ماجرا بسیار محتاطانه برخورد کرد و حتی اظهار کرد شاید «عوامل خودسر» مسئول اصلی قتل احتمالی خاشقجی باشند. ترامپ، این نظریه را بلافاصله پس از گفتگوی تلفنی با ملک سلمان، پادشاه عربستان، در جمع خبرنگاران در محوطه کاخ سفید بیان کرد.

اما این نوع برخورد خونسردانه واشنگتن با ماجرای ناپدیدشدن روزنامه‌نگار سعودی کاملا درتضاد با برخوردهای دیگر ترامپ و روسای جمهور پیشین آمریکا با اتهام‌های اثبات‌نشده علیه دیگر کشورها از جمله روسیه است.

هنگامی که «سرگئی اسکریپال»، جاسوس پیشین روس‌تبار و دخترش، ماه مارس سال جاری میلادی در شهر سالزبری انگلیس مسموم شدند، اندکی پس از بیانیه (بدون ارائه هیچ‌گونه سندی) سریع سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس، مسکو با تحریم‌های آمریکا و کشورهای غربی مواجه شد.

«ترزا مِی»، نخست‌وزیر انگلیس، درست چند روز پس از حادثه مسموم‌ شدن، 23 دیپلمات روس را از این کشور اخراج کرد و از متحدان انگلیس نیز خواست دیپلمات‌های روس را از کشورشان اخراج کنند. آمریکا و شماری از کشورهای اروپایی از این درخواست انگلیس استقبال و اعلام کردند در تلافی مسموم‌ شدن اسکریپال و به عنوان اقدامی تنبیهی، دیپلمات‌های روس را اخراج می‌کنند؛ اتهامی که تاکنون هیچ سند و شاهد محکمی برای اثبات آن ارائه نشده است.

خیلی زود علاقه و تمایل رسانه‌ها به پرونده اسکریپال و حقیقت این ماجرا از بین رفت؛ روزنامه‌نگاران و خبرنگارانی که به خود جرأت می‌دهند تا روایت دولتی و رسمی انگلیس از این ماجرا را زیر سوال ببرند، به سرعت هجمه رسانه‌ای برای بدنام‌کردن آنها به راه می‌افتد.

اما اکنون در ماجرای ناپدیدشدن جمال خاشقجی، بسیار تأمل‌برانگیز است که ترامپ ناگهان به ارزش صبر و متانت پی می‌برد، هیچ‌گونه موضع‌گیری قاطعانه‌ای نمی‌کند و منتظر اطلاعات بیشر و ارزیابی شواهد واسناد این ماجرا می‌ماند، با اینکه متأسفانه ماجرای خاشقجی (برخلاف مورد مسمومیت اسکریپال) حقیقت دارد.

ترامپ وعده داد اگر مشخص شود عربستان عامل قتل احتمالی این روزنامه‌نگار منتقد باشد، با «مجازات شدید» واشنگتن روبرو خواهد شد. اما  این اظهارات به‌ظاهر تند خیلی زود با اظهارات دیگر تلطیف شد که نشان می‌دهد رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص هرگونه اقدامی علیه عربستان جدی نیست، چرا که ملاحظات دیگری در سر دارد.

عوامل خودسر یا قتل دولتی؟ وقتی خویشتن‌داری ترامپ به عربستان کمک می‌کند

هفته گذشته همزمان با انتشار اسناد مرگ احتمالی و هولناک خاشقجی و  افزایش نگرانی‌ها درباره سرنوشت او، رئیس‌جمهور آمریکا با اشاره به قرارداد 110 میلیارد دلاری واشنگتن و ریاض و تأکید بر اینکه خاشقجی شهروند آمریکا نیست در گفتگو با خبرنگاران تأکید کرد او نمی‌خواهد جریان «سرازیر شدن حجم عظیمی از پول» عربستان به آمریکا را متوقف کند. به بیانی دیگر، یعنی اگر عربستان تیم ترور را به ترکیه اعزام می‌کند، خاشقجی را به قتل می‌رسانند و قطعه‌قطعه می‌کنند، همچنان فروش تسلیحات به ریاض مهمتر است. حتی اهمیتی ندارد که عربستان همچنان از تسلیحات آمریکایی در جنگ علیه مردم یمن و کشتار آنها استفاده می‌کنند ، جنگی که به گفته سازمان ملل بدترین قحطی 100 سال اخیر در یمن را رقم زده است.

آمریکا به صورت عملی هیچ اهمیتی برای حقوق‌بشر قائل نیست، ارزشی که در جهان کنونی آمریکا خود را نماینده آن در جهان معرفی می‌کند و مانند همیشه هنگامی که تضادی بین حقوق‌بشر و پول و جنگ به وجود می‌آید، برنده نهایی جنگ و پول است؛ همانگونه که در این مدت بسیاری از تحلیل‌گران و روزنامه‌نگاران یادآوری کردند اشتباه است اگر تصور شود آمریکا فقط در زمان دونالد ترامپ جانب پول و جنگ را گرفته و اهمیتی برای حقوق‌بشر قائل نیست.

بزرگترین واردکنندگان تسلیحات نظامی آمریکا

عوامل خودسر یا قتل دولتی؟ وقتی خویشتن‌داری ترامپ به عربستان کمک می‌کند

هم‌اکنون که به نظر می‌رسد با وجود شواهد بسیار محکم و متقنِ آنکارا علیه ریاض، نظریه ترامپ مبنی بر اینکه خاشقجی را «عوامل خودسر» به قتل رسانده‌اند، به روایت رسمی تبدیل خواهد شد، همه کسانی که منتظر واکنش قاطع آمریکا به ناپدیدشدن و قتل احتمالی خاشقجی هستند، باید انتظارات خود را پایین بیاورند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار