سناتور آمریکایی گفت رئیس‌جمهور آمریکا الهام‌بخش رهبران خودکامه جهان است و ولیعهد سعودی در سایه حمایت‌های واشنگتن روز به روز گستاخ‌تر می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری سی‌ان‌ان،  برنی سندرز، سناتور مستقل آمریکایی، گفت رهبران خودکامه در سرتاسر جهان از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، الهام می‌گیرند.

او در نطقی که موضوع اصلی آن مقابله با خودکامگی بود گفت: «هر چند روند خودکامگی با دونالد ترامپ آغاز نشده است، تردیدی نیست که دیگر رهبران خودکامه در سرتاسر جهان از این حقیقت الهام گرفته‌اند که رئیس جمهور قدیمی‌ترین و قدرتمندترین دموکراسی جهان در حال در هم شکستن هنجار‌های دموکراتیک، و تهاجم شرورانه به رسانه‌های مستقل و قوه قضاییه مستقل، و سپر بلا قرار دادن ضعیف‌ترین و آسیب پذیرترین اعضای جامعه ماست.»

این سناتور مستقل در ادامه با پیوند زدن مضامین آشنایی همچون نابرابری اقتصادی، عدم افزایش حقوق و دستمزد‌ها و مسئله تغییرات اقلیمی -یعنی همان مسائلی که وی در کارزار تبلیغاتی خود برای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ مورد تاکید قرار می‌داد- به اقدامات و مضامین جدیدتر که دولت ترامپ در سال گذشته در پیش گرفت، دو آینده متفاوت پیش‌بینی کرد.

سندرز گفت: «از یک طرف، ما شاهد یک حرکت جهانی رو به رشد به سوی خودکامگی، جرگه‌سالاری (اولیگارشی) و دزدسالاری هستیم. از طرف دیگر، ما شاهد حرکت به سمت تقویت دموکراسی، برابری‌خواهی، و عدالت اقتصادی، اجتماعی، نژادی و زیست محیطی هستیم.»

او  در ادامه تاکید کرد دولت عربستان سعودی «کشوری است که آشکارا از ترامپ الهام گرفته است.»

این سناتور آمریکایی در این خصوص به بیزاری دولت عربستان سعودی از ناراضیان و جنگ در یمن استناد کرد.

سندرز همچنین به ماجرای اخیر ناپدید شدن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار برجسته عربستانی، اشاره کرد و گفت اگر گزارش‌ها درباره کشته شدن وی در کنسولگری عربستان در استانبول حقیقت داشته باشد، «آمریکا باید با صراحت آن را محکوم کند.»

او معتقد است محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی «با پشتیبانی بی‌تردید دولت ترامپ احساس جسارت می‌کند.»

این سناتور همچنین به جای رویکرد کنونی دولت ترامپ در سیاست خارجی پیشنهاد کرد «برای آینده‌ای مبارزه شود که در آن سیاست عمومی و فناوری و ابتکارات نوین به نفع همه مردم باشد، نه فقط عده‌ای معدود.»

سندرز به مسئله تغییرات اقلیمی به عنوان نمونه‌ای بارز از حوزه‌ای اشاره کرد که در آن باید یک رویکرد چندملیتی اتخاذ شود. وی گفت: «اروپا به تنهایی نمی‌تواند کاری بکند. چین به تنهایی نمی‌تواند کاری بکند. آمریکا هم به تنهایی نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. این بحرانی است که همکاری بین‌المللی محکم ما را می‌طلبد تا بتوانیم برای فرزندان و نوادگان خود سیاره‌ای را به میراث بگذاریم که سالم و قابل سکونت باشد.»

او سخنرانی خود را که حدود ۴۵ دقیقه طول کشید با درخواست برای اقدام بین‌المللی به پایان رساند و گفت:«اجازه دهید فقط بگویم که برای مبارزه موثر با نیرو‌های جرگه‌سالاری و خودکامگی در جهان، ما به یک جنبش بین‌المللی نیاز داریم که در پشت چشم‌اندازی از نیکبختی، امنیت و شان و منزلت مشترک برای همه مردم بسیج شود، و به مسئله نابرابری گسترده در جهان که نه فقط در ثروت، بلکه در قدرت سیاسی نیز وجود دارد، بپردازد.»

انتهای پیام/

انتقاد شدید سندرز از سیاست‌های ترامپ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار