رئیس سازمان امور عشایری کشور در کرمان گفت: سطح سواد در جامعه عشایری در ابتدای انقلاب ۲۷ درصد بوده که در زمان حاضر به ۷۰ درصد افزایش یافته است.

رشد سطح سواد دربین جامعه عشایریبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، کرمعلی قندالی امروز در شورای عشایری استان کرمان با تاکید بر اینکه باید نگرش‌ها را به سوی توسعه روستایی و عشایری سوق داد، گفت:در حوزه تجهیزات تا پایان سال برای مجموعه کرمان حدود ۲۰ وسیله نقلیه از جمله تانکر‌های آبرسان و خودرو‌های کمک دار تامین شده و به همین میزان نیز این استان برای تامین وسایل نقلیه مورد نیاز عشایر اقدام می‌کند.

وی با بیان اینکه استان کرمان دومین جمعیت عشایری کشور را داراست افزود: ۱۵ میلیارد تومان نیز برای یارانه علوفه دام‌ها اختصاص یافته که سهم استان کرمان نیز مشخص و پرداخت خواهد شد.

قندالی با تاکید بر اینکه استان کرمان دومین جمعیت عشایری کشور را دارد گفت: باید از ظرفیت قانونی مالیات بر ارزش افزوده در حوزه عشایر به درستی استفاده شود.

وی احیای شورای عالی عشایر را یکی از اقدامات دولت تدبیر و امید برشمرد و گفت: جمعیت عشایری کشور ۱.۸ درصد جمعیت کل را شامل و سالانه ۱۹۰ هزار تن گوشت توسط عشایر تولید می‌شود که ۲۵ تن گوشت مورد نیاز جامعه است.

وی با اشاره به اینکه راهی جز بازنگری در ادبیات توسعه نداریم گفت: می‌توان برای یک مرتبه ادبیات توسعه را بر مبنای توسعه عشایری، روستایی و شهری تعریف کرد تا انگیزه در جامعه عشایری افزایش یابد.

وی افزود: در زمان کنونی ۹۵ درصد عشایر به راه دسترسی دارند و آب نیز به همه عشایر می‌رسد و برنامه ریزی‌ها در راستای تامین آب سالم و بهداشتی است.

محمدجواد فدائی سرپرست استانداری کرمان نیز گفت: امسال حدود ۱۵۰ میلیارد ریال از اعتبارات استانی و ۷۰ میلیارد ریال از اعتبارات ملی برای حل مشکلات عشایری اختصاص یافته در حالی که در مجموع به ۵۰۰ میلیارد ریال نیاز است.

سرپرست استانداری کرمان با بیان اینکه عشایر استان کرمان تقریبا در تمام شهرستان‌ها حضور دارند افزود: بخش زیادی از تولید گوشت، پشم، کرک، شیر، صنایع دستی و ... توسط عشایر انجام می‌شود.

فدائی با تاکید بر اینکه خشکسالی‌های اخیر موجب بروز مشکلاتی برای عشایر شده است عنوان کرد: بروز خشکسالی‌ها در تامین آب عشایر، کف شکنی و لایروبی چاه ها، تامین علوفه مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی بر تامین بخشی از اعتبارات ملی برای احداث و نگهداری راه‌های عشایری نیز تاکید کرد و ادامه داد: در صورت اختصاص اعتبارات ملی، آمادگی داریم که بخشی از اعتبارات استانی را نیز به احداث و نگهداری راه‌های عشایری اختصاص دهیم.

مهدی ابراهیمی مدیرکل امور عشایری استان کرمان نیز گفت: جمعیت عشایری این استان ۲۲ هزار و ۵۶۴ خانوار شامل ۱۰۹ هزار و ۴۳۹ نفر است و استان کرمان با ۱۰۰ پست سازمانی مصوب، در حال حاضر با ۶۸ نیروی رسمی و قراردادی در حال خدمات رسانی است و در سال گذشته نیز هفت نیرو با قرارداد حجمی در این اداره کل مشغول به کار شده اند.

وی گفت: به دلیل خشکسالی‌های اخیر، ۷۰ درصد علوفه مراتع کرمان از بین رفته و در حوزه تامین آب نیز مشکلاتی وجود دارد که باید برای تامین علوفه یارانه‌ای و تامین آب مورد نیاز عشایر اقدامات اساسی صورت گیرد.

مدیرکل امور عشایری استان کرمان با اشاره به اینکه اولین منطقه گردشگری عشایری در استان کرمان در حال احداث است گفت: احداث فروشگاه عرضه مستقیم محصولات تولیدی عشایری نیز در دست انجام است.

طبق مصوبه دولت در سال جاری، ۲۷ میلیارد تومان اعتبار به صورت نقدی برای آبرسانی به عشایر اختصاص یافت که سهم استان کرمان از این مبلغ ۶ میلیارد تومان بوده است.

انتهای پیام/ح

سطح سوادجامعه عشایری رشد دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار