هنوز ردپای مصیبت‌های برف پاییزی ۹۲ و ۹۵ در مازندران پاک نشده بود که سیل پاییزی ۹۷ جاری شد، سیلی عصیانگر که غیرقابل مهار بود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، پاییز دیگر پادشاه فصل‌ها در مازندران  نیست، چراکه بارانش دیگر دل انگیز نیست و سیل تراژدی و بی رحمی‌های بی پایان است.

هنوز ردپای مصیبت‌های برف پاییزی ۹۲ و ۹۵ در مازندران پاک نشده بود که سیل پاییزی ۹۷ جاری شد، بارش ۲۹۴ میلی متری باران در کمتر از ۲۰ ساعت اعجاب انگیز بود و ترسناک و عصیان رودخانه‌های غیرقابل مهار نیز غیر قابل تصور.

سیل و ویرانی در مازندران، یادگاری تلخ از مهر پاییزی

آن دو روزی که ترانه‌های پاییزی جای خود را به سیلاب های ویران کننده دادند تا مازندرانی‌ها لذت رنگ‌های خوش عاشقی را نبرند و دیگر رامسر عروس شهر‌های ایران نباشد، شاید صفارود به این زودی‌ها صفایی نداشته باشد، اینجا همه جا گل آلود است.

درب‌های خانه‌ها کج ، دیوار‌ها خراب، شیشه‌ها شکسته، همه چیز در کوچه‌ها پهن شده‌اند،کوچه‌هایی که روزگاری در آن آدمی مست می‌شد از بوی غذا‌های خوش عطر شمالی، حالا پر شده از بوی رقت انگیز گل و لای به جای مانده از سیل خانمان برانداز.

پل‌ها ویران شدند، راه‌های ارتباطی قطع شد، تیر‌های برق و لوله‌های آب، همراه آب رفتند به گوشه و کنار رودخانه‌ها و روستا‌ها نابود شدند تا جاییکه دیگر حتی هیچ نشانی از برخی روستا‌ها نیست.

آن دو روز ، مردان و زنان و کودکان هاج و واج مانده بودند، چشمشان به آسمان بود و سیل نا امیدی و تردید از چشم هایشان جاری می‌شد، دائما به خود می‌گفتند چرا بلای ناتمام پاییزی، دست از سرمان بر نمی‌دارد.

بعد از آن دو روز، حالا همه نگران هستند، کودکان نگران کتابهایشان که آب آن‌ها را برده است، مرد نگران خانه ویران شده خود و دام‌های تلف شده همسایه، پیرزن نگران خاطرات یک عمر زندگی مشترکی که حالا دیگر نبود، چون خانه‌ای دیگر نیست.

زندگی این جا دیگر عادی نیست.

سیل و ویرانی در مازندران، یادگاری تلخ از مهر پاییزی

خسارت‌ها بیش از حد تصور است

محمد آزاد فرماندار رامسر گفت: بارش باران و رعد و برق و باد به حدی بود که ۳ ترانس برق، ۲۰ اصله تیر فشار قوی و ضعیف، خطوط انتقال گاز در محور‌های جواهرده و «جَنّت رودبار» و آب شرب ۳۳ روستا در روز اول بروز سیل قطع شد.

وی قطعی شبکه تلفن همراه در ساعات ابتدایی بارندگی را مهم‌ترین مسئله ابتدای بحران دانست و گفت: آبگرفتگی معابر و منازل شهر‌های رامسر، کتالم و ساداتشهر، تخریب دو پل ارتباطی این شهرستان در خیابان سخت سر منتهی به هتل بزرگ و پل ارتباطی روستای نیاسته در محور ارتباطی کتالم به روستای چهل شهیدان از جمله خسارات رامسر است.

سید امیر حسینی‌جو فرماندار ویژه شهرستان تنکابن گفت: شرایط تنکابن به نسبت حجم مشکلات کاملا متفاوت بود و تنکابن در شرایط بحرانی قرار دارد.

سیل و ویرانی در مازندران، یادگاری تلخ از مهر پاییزی

وی افزود: ۲۰ دستگاه پل با میزان تخریبی ۳۰ تا ۱۰۰ درصد، ۸۰ مورد آب گرفتگی و آب شستگی محور‌های اصلی و فرعی، ۶ مورد رانش که یکی سبب مسدود شدن محور دوهزار شده گوشه‌ای از خسارات شهرستان است.

حسینی جو قطع ارتباطی ۷۰ درصد از روستا‌های دهستان سلیمان آباد با تخریب دو پل ارتباطی غریب و توکَله در این محور را بزرگترین خسارت شهرستان اعلام کرد و گفت: بیش از ۱۴ روستا در این منطقه با مشکل مواجه هستند که ترمیم راه ارتباطی سلیمان‌آباد محوری‌ترین مشکل و اولویت اصلی تنکابن است و درحال حاضر این روستا‌ها هیچگونه دسترسی به حوزه شهری ندارند.

عبدالصمد صفرنژاد فرماندار نوشهر هم گفت: میزان خسارت وارده به شهرستان را ۵۶ میلیارد تومان اعلام کرد و یکی از مشکلات اصلی این شهرستان این است که در حال حاضر راه بسیاری از روستا‌های بخش کجور قطع شده است.

سیل و ویرانی در مازندران، یادگاری تلخ از مهر پاییزی

وی افزود: سیل بخشی از پل ماشلک تخریب کرده و یک کامیون نیز از پل سقوط کرده است و با نبود این پل، ارتباط استان گیلان و مازندران کاملا قطع شد.

علی نبیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران در جلسه ستاد بحران مازندران که در تنکابن گفت: سیل اخیر در ۲۵ سال اخیر بی سابقه بوده و تمام ۲۲ شهرستان مازندران درگیر این بارش سهمگین بودند، اما در غرب استان میزان بارش چشمگیرتر بود و با باد شدیدی که سرعت آن به بالای ۱۰۰ کیلومتر می‌رسید خسارت‌ها شدیدتر شد.

وی با بیان اینکه همه شهر‌های استان مازندران از سیل اخیر دچار خسارت و آسیب شده‌اند، گفت: شهر‌های تنکابن، نوشهر، عباس‌آباد و رامسر خسارات بیشتری از سیل اخیر در استان مازندران دیده‌اند که در ۲۴ ساعت آینده میزان خسارت وارده جمع بندی نهایی خواهد شد.

نقص تجهیزات هواشناسی در پیش‌بینی میزان بارندگی

سید محمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی استان مازندران گفت: دو عدد بویه موجود برای ثبت تغییرات دمایی و رطوبتی حاکم در دریا باتری ندارند و وقتی داده‌ها کامل نباشد، پیش بینی دچار اختلال می‌شود و این باتری‌ها باید از خارج از کشور تامین شود و اداره کل هواشناسی از این لحاظ با مشکل بودجه مواجه است.

سیل و ویرانی در مازندران، یادگاری تلخ از مهر پاییزی

وی با بیان اینکه در ظرف مدت ۱۲ ساعت به اندازه ۷۰ میلیمتر بالاتر از میانگین کل کشور بارندگی در منطقه رامسر به ثبت رسید گفت: در مدت ۸ ساعت ۲۲۵ میلیمتر باران در شهرستان رامسر بارید که به اندازه میزان بارش ۴ سال یزد است.

چند روز گذشت، اما بالاخره چند نفر؟

در حالیکه چند روز از وقوع سیل گذشت، اما هنوز اطلاعات دقیقی از تعداد افرادی که جان خود را از دست داده اند در دست نیست و هر نهاد دولتی آمار متفاوتی ارائه می‌کند.

مدیریت بحران استانداری بعد از فروکش کردن سیل گفت: دو نفر در جریان سیل و صاعقه جان خود را از دست دادند، یک نفر در ساری بر اثر صاعقه، یک راننده ۷۴ ساله تاکسی در چالوس که با ماشین در آب رفت و دچار خفگی شد. پزشکی قانونی مازندران، اما می‌گوید راننده نگون بختی که زیر آب رفت پیش از مرگ سکته کرده بود و تعداد قربانیان به این شرح است یک مرد ۳۲ ساله در ساری بر اثر صاعقه، مرد ۳۷ ساله در بهشهر بر اثر برق گرفتگی، راننده ۴۴ ساله کامیون در اثر شکستن پل در نوشهر و دختر بچه ۲ ساله در منطقه سه هزار تنکابن که در اثر سیلاب جان باختند.

اورژانس مازندران از سویی می‌گوید ۵ نفر و دو بچه در سه هزار تنکابن غرق شدند و دست آخر یک مسئول هم گفت: به غیر از پنج مورد فوتی که به دلیل غفلت انسانی صورت گرفته تلفات انسانی متاثر از سیل در استان گزارش نشده است.

اختصاص منابع مالی برای جبران خسارت سیل در هیات دولت

اولین بخش منابع مالی برای جبران خسارت سیل به شمال کشور در جلسه چهارشنبه هیات دولت تصویب می‌شود.

سیل و ویرانی در مازندران، یادگاری تلخ از مهر پاییزی

نوبخت معاون گیلانی رییس جمهور که برای بازدید از مناطق سیل زده مازندران و گیلان به رامسر آمده بود گفت: با توجه به جایگاه مسؤولیتی که در سازمان برنامه و بودجه کشور دارم از همه مناطق بازدید خواهم کرد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه سیل اخیر در مناطق شمالی خساراتی جدی به مناطق و زیرساخت‌های عمرانی وارد کرده است گفت: اولین بخش منابع مالی برای جبران خسارت سیل به سیل زدگان شمال کشور چهارشنبه جاری در هیات دولت تصویب می‌شود و به سرعت در اختیار مناطق درگیر سیل قرار می‌گیرد.

نوبخت افزود: برداشت‌های صورت گرفته از جنگل بدون اصول فنی می‌تواند سبب وقوع حادثه باشد که این رخداد در نوع خود کم نظیر بوده است.

سیل و ویرانی در مازندران، یادگاری تلخ از مهر پاییزی

سیل غرب مازندران ناشی از برداشت بی رویه آب‌های زیر زمینی

رضا نوروز ولاشدی، عضو هیئت علمی گروه مهندسی آب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: برداشت بی رویه در چند سال اخیر از منبع آب‌های زیر زمینی و چاه‌ها موجب نشست زمین شده و ظرفیت کم خاک برای جذب باران باعث ایجاد سیلاب و روان آب‌ها می‌شود و اکنون حتی با پر شدن آن، به حالت اولیه بر نمی‌گردد.

وی وقوع سیلاب در غرب استان را قابل پیش‌بینی دانست و گفت: بر اساس شاخص اگر بارندگی در ۱۲ ساعت ۵۰ میلیمتر باشد، سیلاب به وقوع می‌پیوندد درحالیکه بارش در کمتر از ۲۴ ساعت در رامسر بیش از ۲۰۰ میلیمتر بوده است.

نوشتن از ویرانی‌ها و نابودی‌های غرب مازندران وقایع نگاری یک مرگ از پیش اعلام شده ، چون دیگر آوار مصیبت و بلایای طبیعی در آنجا بر مردم طبیعی گشته چون دیگر همه می‌دانستند پل‌ها قدیمی شده‌اند، حریم رودخانه‌ها باید عریض‌تر و مسیر رودخانه‌ها باید لایروبی شود، شن و ماسه را از بستر رودخانه نباید برداشت و برای برداشت آب از آن ،باید کانال‌های استاندارد بنا کرد، اما گویی همه را قبل از سیل، خواب با خودش برده بود.

حامد گلی

انتهای پیام/ف

برچسب ها: بارش باران ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.