مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگر استان زنجان با اشاره به اینکه میراث مکتوب تاریخ دیرینه ای از سنگ نگاره های هزاره پنجم قبل از میلاد تا عصر دیجیتال دارد، گفت: این میراث در انتقال اطلاعات و تولیدات فرهنگی ملل تاثیرگذار بوده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ، رحمتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در حاشیه نهمین نمایشگاه کتاب ناشران کشور و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری های استان زنجان گفت: یکی از ارزشمندترین میراث بشری میراث مکتوب است.

وی با اشاره به اینکه میراث مکتوب تاریخ دیرینه ای از سنگ نگاره های هزاره پنجم قبل از میلاد تا عصر دیجیتال دارد، گفت: این میراث در انتقال اطلاعات و تولیدات فرهنگی ملل تاثیرگذار بوده است.

رحمتی در ادامه از راه اندازی نخستین موزه میراث مکتوب در مسجد جامع زنجان خبر داد وافزود: با مشارکت متولی مسجد جامع زنجان بهره برداری از موزه میراث مکتوب زنجان که کارهای اولیه آن انجام شده است، در دست اقدام می باشد.

وی با اشاره به اینکه برخی از نسخ مکتبوب قدیمی در مخزن میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نگهداری می شود، خاطر نشان کرد: این نسخ خطی مربوط به دوره های تاریخی که برخی در قالب نسخ قرآنی، چاپ سنگی و دسته نوشته های خطی اهداء شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در ادامه به وضعیت کتاب و کتابخوانی در جامعه اشاره کرد و گفت: با ظهور فضاهای مجازی، اطلاعات در این شبکه ها رد و بدل می شود و در برخی موارد جایگزین کتاب شده اند که باید نقش های جایگزین را جدی بگیریم.

به گفته رحمتی، علیرغم اینکه در فضاهای مجازی با مطالعه سروکار داریم؛ ولی هیچ چیزی جایگزین کتاب نخواهد شد.

وی تصریح کرد: متولیان فرهنگی باید تلاش کنند ارزش کتاب را به عنوان حامل ارزش های یک ملت حفظ کنند.

انتهای پیام /ک


میراث مکتوب یکی از ارزشمندترین میراث بشری است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.