باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد

نقش تلگرام و شبکه‌های اجتماعی در بحران ارزی کشور چه بود؟

تلگرام و شبکه‌های اجتماعی، به‌عنوان ماشین‌ جنگی نبرد اقتصادی عمل می‌کنند و در چند ماه گذشته تأثیرات منفی زیادی داشته‌اند.

نقش تلگرام در بحران ارزی کشور چه بود؟به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در اواسط بهار امسال بود که وضعیت اقتصادی کشور دچار تغییر و تحول شد به طوری که بالا رفتن هر روزه قیمت ارز و سکه به پاشنه‌ آشیل اصلی رکود اقتصادی تبدیل شد. در این بین گروهی از واردکنندگان و تولیدکنندگان و حتی دلالان پخش، فرصت را غنمیت شمردند و با احتکار کالاهای اساسی مردم بیش از پیش باعث بدتر شدن اوضاع اقتصادی شدند. از طرفی عده ای نیز در اوضاع نامناسب اقتصادی با داد و ستد مواردی همچون ارز و یا نشر اخبار کذب، باعث بالا رفتن قیمت کالاها شدند. بعضا اخبار کذب آن چنان سریع در بستر تلگرام منتشر می‌شد که در کمترین زمان تاثیر زیادی در افزایش قیمت برخی کالاها داشت.

در همین ارتباط علیرضا آل داوود کارشناس فضای مجازی، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص نقش این فضا در تاثیرگذاری بر افکار عمومی و برهم زدن آرامش روانی جامعه گفت: نقش فضای‌مجازی به عنوان انبار رسانه‌ای و هدایتگر افکار عمومی نقش بسیار مهمی است و در این فضا، سرویس‌های آن مانند شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها، بازوهای اصلی این اطلاع‌رسانی هستند. بر همین اساس به آن‌ها رسانه‌های ارتباطی می‌گویند. نکته‌ بسیار مهمی که وجود دارد این است که در این فضا می‌شود با تکنیک‌های اقناع مخاطب مانند ماساژ پیام، تکنیک پاره‌ی حقیقت‌گویی و تکنیک‌های دیگر، به پیام جهت داد و این منجر به جهت‌دهی افکار عمومی می‌شود.

آل داوود در ادامه اظهار داشت: این فضا اگر به سمت فضای مثبت و سازنده حرکت کند، می‌تواند تعداد زیادی از انسان‌ها را به سمت هدایت و مسائل مثبت در حوزه ‌اجتماعی و جمعیتی ببرد. اما اگر این فضا به سمت مسائل منفی و ساختار‌شکن جنبش‌های اجتماعی در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی حرکت کند، می‌تواند مخرب باشد. مثلا در فضای تلگرام، پیام‌های آن رمز شده و سرورهایش در انگلستان و هلند هستند و مدیریت این پیام‌رسان نیز که عناد و ضدیتش نسبت به انقلاب اسلامی مشخص شده، در خارج از کشور است.  در مواردی بیگ دیتا یا داده‌های انبوهی که 45 میلیون نفر از اعضای تلگرامی که ایرانی هستند به کشورهای دشمن مانند رژیم صهیونیستی، عربستان و امارات فروخته شده است. نقش کانال‌ها و سوپرگروه‌های غیرقابل کنترل توسط کشور ما یک نقش بسیار مهم است.  هنگامی که شما بیگ‌دیتا، یعنی داده‌های انبوه مردم را در اختیار داشته باشید، ذائقه مردم را  شناساسی و سپس به راحتی می‌توانید درحوزه  اقتصادی، فضای اجتماعی، سیاسی و مانند آن، ذائقه‌سازی  و محتواهایی تولید کنید که باعث فریب مردم و بحران آفرینی شود.

نقش تلگرام در بحران ارزی کشور چه بود؟

کارشناس فضای مجازی با اشاره به اینکه در چند روز گذشته  گفته شده است که  یکی از دلایل بحران ارز، نقش عربستان و امارات و برخی از این دلال‌ها در داخل کشور و یا در کشور ترکیه بوده گفت:  موضوع بسیار مهم این است که  دلالان و کشور‌های حوزه‌ خلیج فارس از طریق تحلیل داده‌های مردم در بستر تلگرام،  در بسیاری از شهرهای ایران از جمله  تهران، اصفهان و غیره از یک تکنیک خاص استفاده می‌کنند و مردم را با دروغ قحطی و مسائل این چنینی به سمت احتکار دلار، سکه، لوازم خانگی و سایل مایحتاج سوق می‌دهند. حالا نگاه کنید در چنین فضایی که آسیب‌های جدی به کشور ما رسیده است، ما قصد مقابله داریم.

او درباره پستی که وزیر ارتباطات چند روز پیش در توییتر به اشتراک گذاشت و از نقش شبکه‌های اجتماعی در همدلی ملی و سقوط دلار نوشت گفت: حرفی که آقای آذری جهرمی با انتشار توئیتی  مطرح کردند،  ما به عنوان یک شوخی در نظر گرفتیم. زیرا شما اکنون مشاهده می‌کنید کانالی که به اسم دلار ایجاد شد، در تلگرامی که  2 و نیم میلیون عضو داشت تا به درصدی از تاثیرگذاری در نرخ ارز رسید،  به راحتی توسط مدیر تلگرام بسته شد.

آل داوود در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: جو فضای مجازی دست ما نیست و مشخص است اکنون کانال‌هایی که در تلگرام فعالیت می‌کنند، تاثیرگذاری‌شان مقطعی بوده، ولی شما می بینید کانال‌هایی که در دستان رقیبان و دشمنان ما هستند و همچنین سوپر گروه‌هایی که به عنوان اتاق‌فکر استفاده می‌شوند، غیر قابل کنترل هستند. قیمت ارز و سکه و این بحران بسیار خطرناک  اقتصادی رقم می‌خورد و ما قادر به کنترل آن نیستیم. موضوع مهم دیگری که وجود دارد و اتفاق می‌افتد، یک جنگ نابرابر است. زمین مجازی و مدیریت این فضا کامل  در دستان دشمن است  و اشراف اطلاعاتی آن از ما بسیار زیادتر می‌باشد. از طرفی دیگر ما مانند سربازی هستیم که در تاریکی شب، بدون تجهیزات در حال تیراندازی است، یعنی تیر کور شلیک می‌کند و این فعالیت‌های فعلی ما در فضای تلگرام و یا هر پیام‌رسان دیگر هم، شلیک‌کور در فضای تاریک هست.

نقش تلگرام در بحران ارزی کشور چه بود؟

 علیرضا آل داوود به این نکته نیز اشاره کرد که: ما اکنون  به کانال‌ها و سوپر گروه‌هایی که منبع اصلی  التهابات و مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ما هستند دسترسی نداریم و در کل دیتا و اشراف اطلاعاتی ما  به اندازه آن‌ها نیست. از همه مهم‌تر شخص آقای سیف در مجلس شورای اسلامی در اواخر فروردین ماه اعتراف کرد این کانال‌های تلگرامی هستند که بحران ارزی را حتی در تعطیلات نوروز هدایت می‌کنند و دشمنان ما مشغول استفاده از این بستر هستند. اما بحث ما اکنون  بر سر این موضوع است که تاچه زمانی  قرار است ما در بحث تلگرام آسیب امنیتی زیادی بخوریم. در تلگرام آسیب امنیتی زیادی را مشاهده کردیم؛ در حادثه تروریستی اهواز یک قسمت هماهنگی تروریست‌ها در تلگرام بود و در دی‌ماه سال نود و شش هم اعتراضات معیشتی مردم که به اغتشاش کشیده شد توسط تلگرام اتفاق افتاد. در همان فضای دی ماه 96 هم شاهد بودیم که یکی از کانال‌های برانداز مرتبط با منافقین و عربستان سعودی و سرویس اطلاعاتی اسرائیل، "موساد"، اقدام به آموزش ساخت بمب دستی کرد. در بحث حمله  تروریستی داعش به مجلس هم بستر هماهنگی تروریست‌ها تلگرام بود. بسیاری از مسائل فرهنگی و اجتماعی که اکنون در سطح جامعه ما وجود دارد تلگرام بوده است، که مسائل اقتصادی هم به آن اضافه شده است.

کارشناس فضای مجازی همچنین گفت: حالا در چنین شرایطی آمریکایی‌ها به ما اعلان جنگ‌ اقتصادی کردند، برجام هم فعلا هیچ خاصیتی برای ما نداشته و بیشترین خاصیتش برای دشمنان ما بوده است. اروپایی‌ها خاصیت بسیار زیادی از برجام دیدند و فقط کالا به کشور ما وارد کردند. یعنی در مدتی که برجام اجرایی شد کالای خام به ما دادند و سود کلانی کردند و همین چند وقت هم از کشور ما یک طرفه خارج شدند و دوباره خطای سال‌های 89 و 90 از خیانت کشور‌های اروپایی اتفاق افتاد و متاسفانه توسط جریان نفوذ در کشور به آن‌ها اعتماد شد.

آل داوود در ادامه اظهاراتش گفت: اکنون تلگرام، اینستاگرام، توییتر و تمام  شبکه‌های اجتماعی خارجی، به عنوان ماشین‌ جنگی این نبرد اقتصادی در کشور ما عمل می‌کنند و متاسفانه تاثیرات منفی خودشان را هم در چند ماه گذشته در داخل کشور داشتند. اما نکته بسیار مهم دیگری که وجود دارد این است که متاسفانه بعضی‌ها  برای منحرف کردن افکار عمومی از کاهش قیمت دلار، داستان FATF را مطرح می‌کنند. در همین فضای تلگرام ببینید که فضای آن به عنوان یک  فضای رسانه‌ای فریب‌کار که در دست جریان نفوذ در داخل کشور و دشمنان خارجی ماست  اکنون آدرس غلط می دهد. ما باید حتما این را  به مردم بگوییم. حتی خبرهایی که اینجا در مورد تلگرام  می‌شنوند این خبرها حتما  با دید انتقادی  نگاه کنند که اگر به  این ها توجه نکنند قطعا آسیب می بینند.

نقش تلگرام در بحران ارزی کشور چه بود؟

علیرضا آل داوود در پاسخ به این سوال که  رسانه‌های معاند و خارجی به خصوص پیام رسان‌ها تا چه حد توانستند در مسائل اقتصادی تاثیر بگذارند گفت:  رسانه‌های خارجی مخصوصا رسانه‌های مجازی مانند اینستاگرام و کانال‌های تلگرامی، بسیار نقش داشتند و دارند. در  جنگ اقتصادی آن‌ها ماشین‌ جنگی این نبردند و اینجا راهبرد‌های آمریکایی‌ها را پیاده سازی می‌کنند. قطعا یکی از این راهبردها بحث استفاده از شوک است.  در حوزه شوک روانی - رسانه‌ای که رهبر فرزانه انقلاب هم به شدت در این چند وقت به آن اشاره کردند، که دشمن با جنگ روانی و رسانه‌ای خود دنبال بر هم زدن امنیت کشور و مسائلی است که دنبال می‌کند.

او همچنین در پایان درباره نحوه و میزان تأثیرگذاری پیام رسان‌های در چنین شرایطی اظهار داشت: تا زمانی که پیام‌رسان خارجی در داخل کشور ما در حال  سرویس گرفتن مجانی است، این اتفاق نخواهد افتاد. شما دقت کنید که این پیام‌رسان‌های خارجی برای آنالیز و تحلیل داده‌های ما، هم بیگ دیتای کشور را می‌برند، هم این‌که یک بستر و یک اتوبانی برایش باز شده که متاسفانه توسط بعضی افراد، امکانات بسیار خاصی مثل پهنای باند رایگان در اختیارش قرار گرفته است. اما شما مشاهده می‌کنید که همین پیامرسان‌های‌داخلی مورد بی‌مهری قرار گرفته اند. اگر به پیام‌رسان‌های داخلی همان پهنای باندی را که به شبکه‌های اجتماعی خارجی دادیم، بدهیم و از آن‌ها حمایت رسمی کنیم، می توانند بسیار  تاثیرگذار باشند، ولو اینکه  در حد کم هم تا الان  تاثیرگذار بودند، ولی در کل برای مقابله با جهت‌دهی های دشمنان،  باید حمایت شوند.

گزارش از محمدرضااحمدی

انتهای پیام/                                              

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
بهتر باید زودتر فیلتر میشد
Iran (Islamic Republic of)
حمیدرضا
۲۰:۴۶ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
تلگرام داشت ارز رو ارزون میکرد
Canada
ناشناس
۲۰:۳۶ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
ادم عاقل باید بفهمد استفاده از این سایت فتنه .تفرقه انداز فواید و مصرات ان چقدر است .چه فایده ای تا بحال نسیب اش شده .ایا با استفاده از تلگرام فایده ای برایش داشته یا نه .
هر کس باید این سوال را از خودش بپرسد .استعمار پیر .روباه ی مکار میگه بی خبری .خوش خبری است .همین سایت با مطالب دروع و بی پایه باعث ناراحتی و ناامیدی مردم شدند .روان شناسان در رسانه ملی باید از خطرات این سایت ها بیشتر بگویند .تا کم سواد ها و بیسوادها و جاهل و نادان ها گول شان را نخورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۳ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
در فیلتر تلگرام بیشترین سود رو اپراتورهای تلفن همراه میبرن که قیمتهاشون رو افزایش میدن
Iran (Islamic Republic of)
Abc
۱۷:۴۵ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
اون قدر که دولت در بحران ارزی کشور نقش داره هیچ کس نداره. چرا وقتی که دلار داشت ارزون می شد قیمت 11 هزار تومان روش گذاشت و نگذاشت ارزون تر بشه؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
سعیدهستم
۱۴:۲۷ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
بسوزدتلگرام که حتی پدرسالمند من بااینکه به تازگی ۶۰سال را ردکرده دایم در تلگرام است وازخانه بزور خارج می شود
Iran (Islamic Republic of)
سعیدهستم
۱۴:۲۷ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
بسوزدتلگرام که حتی پدرسالمند من بااینکه به تازگی ۶۰سال را ردکرده دایم در تلگرام است وازخانه بزور خارج می شود
Germany
ناشناس
۱۴:۱۷ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
مگه تلگرام فیلتر نیست؟مگه نگفتن جوری فیلتر بشه که با هیچ فیلترشکنی باز نشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
مرگ بر بی بی سی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
امیدوارم مشکلات اقتصادی بر طرف شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
خدا دشمنان ایران اسلامی را نابود کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
و همچنین دشمنان و وطن فروشان داخلی که بمه چیز رای منفی میدهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
مسبب تمام بدبختیا تلگرامه
Netherlands
ناشناس
۱۲:۲۲ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
نه بانک مرکزی مقصره نه دولت فقط و فقط شبکه های اجتماعی مرگ بر شبکه های اجتماعی
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۲:۱۹ ۱۴ مهر ۱۳۹۷
چرا این تلگرام که با خون مردم چه ازنظر جانی و چه از نظر سیاسی ، اقتصادی ضربه می خوریم اونو بطور کامل مسدود نمی کنند
آخرین اخبار