رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش، از ارائه بیش از ۹ هزار محتوای چندرسانه‌ای در کتاب‌های درسی خبر داد.

باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امام‌جمعه - علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: «امروزه دانش آموزان کمتر کتاب درسی و غیر درسی می‌خوانند و بیشتر به کتاب‌های غیر درسی تمایل دارند در همین باره سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش بیش از ۹ هزار ۵۰۰ قطعه چند رسانه‌ای موشن، فیلم و صوت در قالب رمزینه در کتاب‌های درسی آورده شده که دانش‌آموزان می‌توانند از این رمزینه‌ها استفاده کنند.»

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان این که این سازمان از زیر ساخت‌های خدمات سامانه‌ای خود رضایت کامل ندارد؛ افزود: «طراحی و ایجاد شبکه شاد یکی از اقدامات آموزش و پرورش برای آموزش است به طوری که اگر کودکان و نوجوانان به گوشی تمایل دارند این وزارتخانه در قالب کانال‌ها و گروه‌های آموزشی محتوا‌های آموزشی و درسی را ارائه می‌دهد. این محتوا‌ها به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در کنار کتاب‌های درسی، از روش‌های نوین آموزشی نیز بهره‌مند شوند.»

علی لطیفی ادامه داد: «محتوا‌های کتب درسی هر ۵ تا ۱۰ سال در ایران تغییر می‌کند؛ در خارج نیز این تغییرات به صورت هر ساله اتفاق نمی‌افتد بلکه باید روش تدریس معلمان تغییر کند مثلا فرمول‌های ریاضی هر ساله تغییر نمی‌کند بر همین اساس روش تدریس معلمان تغییر کند.»

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: «نقش معلمان در ایجاد فضای آموزشی جذاب و موثر بسیار مهم است. روش‌های تدریس و تعامل معلمان با دانش‌آموزان می‌تواند تأثیر بسزایی در علاقه‌مندی آنها به یادگیری داشته باشد.»

علی لطیفی با بیان این که زمان تغییر محتوای برخی از کتب درسی گذشته است؛ گفت: «تغییر محتوای کتاب‌های درسی نیازمند یک نقشه راه اساسی است؛ در همین راستا سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش ما در حال تهیه نقشه‌های محتوایی جدید است که پس از تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش، از سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۵ اجرایی خواهد شد. این تغییرات بر اساس نیاز‌های روز دانش‌آموزان و پیشرفت‌های فناوری طراحی شده‌اند.»

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: «در برخی از رشته‌های هنرستان متناسب با رشته خود تغییراتی در خصوص آموزش هوش مصنوعی صورت گرفته است. همچنین در کتاب‌های کار و فناوری پایه‌های ششم تا هشتم مفاهیم اولیه هوش مصنوعی گنجانده شده است. با توجه به اهمیت روزافزون هوش مصنوعی در جهان امروز و نیاز دانش‌آموزان به آشنایی با این فناوری، ما مفاهیم اولیه هوش مصنوعی را در کتاب‌های درسی گنجانده‌ایم. این تغییرات با مطالعه تجربیات کشور‌های دیگر و تطبیق آن با نیاز‌های آموزشی ایران انجام شده است. کشور‌های دیگر در گنجاندن مفاهیم و محتوای هوش مصنوعی در کتب درسی پروتکل‌هایی را رعایت می‌کنند ایران نیز برای آموزش گسترده‌تر در حال برنامه‌ریزی است .»

علی لطیفی در پایان درباره توزیع کتب درسی اعلام کرد: «چاپ سپاری کتب درسی از تابستان سال گذشته آغاز و بخشنامه توزیع آن در اسفند به استان‌ها ارسال شده است؛ همچنین در این بخشنامه زمان دقیق تحویل کتاب‌های درسی به والدین ارائه شده است.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۰۵ فروردين ۱۴۰۴
مافیا پشت سر این تغییرات است، محتواهای بی کیفیت که نه بدرد جامعه می خورد نه خود دانش آموزان فقط پول می گیرند به چیزی نوشته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۰۵ فروردين ۱۴۰۴
نظام آموزش و پرورش باید دورۀ متوسطۀ دوم رو کلاً حذف کنه تا بچه‌های مردم زودتر از آموزش‌های غیرضروری فاصله بگیرن و به سمت بازار کار برن.
Iran (Islamic Republic of)
نام اشنا
۱۰:۵۶ ۰۵ فروردين ۱۴۰۴
در خصوص کتابهای ریاضی دوره دوم دبیرستان بایستی گفت که بسیار ضعیف و کم حجم و بی سلیقه تهیه و تنظیم شده اند و این سبک نگارش و اموزش ریاضی فقط به درد تدریس برای دانش اموزان کم استعداد میخورد و نمیتواند دانش اموز خلاق در ریاضی را پرورش دهد.