رئیس دانشگاه یزد گفت: پایان نامه‌های دانشجویی باید با نگاه کاربردی و معطوف به حل مسائل جامعه باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ محمدصالح اولیاء رئیس دانشگاه یزد گفت: با توجه به شرایط خاص کشور ما، نقش دانشگاه هایمان در کاهش مشکلات جامعه ،تاثیرگذار و مهم است و به طور مشخص، پایان نامه‌های دانشجویی باید با نگاه کاربردی و معطوف به حل مسائل جامعه تألیف  شوند که برای جامعه مفید فایده باشد.

اولیاء با اشاره به اینکه این رویکرد در دانشگاه یزد مورد توجه قرار گرفته است گفت: پایان نامه‌هایی که براساس اولویت‌های پژوهشی دانشگاه که برخاسته از اولویت‌های پژوهشی جامعه و یا سازمان‌های مختلف باشد، از حمایت‌های ویژه‌ای برخودار خواهند شد.

وی ادامه داد: در دانشگاه یزد استادان پرتلاش و دلسوزی حضور دارند که برخی از آن‌ها رتبه‌های علمی ملی و بین المللی متعددی را کسب کرده اند و در بین یک درصد دانشمندان برتر جهان قرار دارند و به لحاظ امکانات زیرساختی، آزمایشگاهی و کارگاهی نیز با وجود برخی کمبود‌ها از وضعیت قابل قبول و بلکه مطلوبی برخوردار هستیم با این حال، از اعلام ضعف‌های موجود به ویژه از سوی دانشجویان تحصیلات تکمیلی استقبال می‌کنیم.

حمایت‌های قانونی و مالی به ایده‌ها و روش‌های نوین و فناوری

رئیس دانشگاه یزد با توضیح اینکه به وجود پژوهشکده‌های فعال در دانشگاه، پردیس پژوهش و فناوری و همکاری با پارک علم و فناوری با دعوت از دانشجویان برای فعالیت در این مراکز، یکی از ویژگی‌های برجسته دانشگاه یزد را کارآفرینی مبتنی بر علم و فناوری عنوان کرد و افزود: زیرساخت‌های نسبتاً مناسبی در دانشگاه فراهم شده که دانشجویان می‌توانند کسب و کار‌های خود را که مبتنی بر ایده‌ها و روش‌های نوین و فناوری است ایجاد کنند و دانشگاه از این ایده‌ها حمایت‌های قانونی و مالی خواهد کرد.

وی ادامه داد: فعالیت‌های فوق در کنار وظیفه اصلی که همان تحصیل است، فضایی پویا همراه با خلاقیت، ابتکار و نوآوری و آمادگی برای حضور جدی در صحنه جامعه ایجاد خواهد کرد چنان که دانشجو پس از دانش‌آموختگی هر کجا که شاغل شود به دلیل آشنایی عملی با مسائل جامعه و انجام فعالیت‌های آزمایشی در دانشگاه و کسب مهارت قطعاً توانمندتر خواهد بود.

۱۴ هزار دانشجو در دانشگاه یزد

رئیس دانشگاه یزد با بیان اینکه امسال حدود یکهزارو ۴۵۰ دانشجوی کارشناسی ارشد و حدود ۲۲۰ دانشجوی دکترا در این دانشگاه پذیرفته شده اند اعلام کرد: در حال حاضر در مجموع تعداد دانشجویان دانشگاه یزد حدود ۱۴ هزار نفر است که تقریباً ۳۵ درصد آن‌ها در مقاطع تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند که این نسبت در مقایسه با وضعیت دانشگاه‌های دیگر و نیاز‌های آینده کشور وضعیت مطلوبی است.

اولیاء با تصریح به وجود مشکلات متعدد اجتماعی در جامعه گفت: باید سعی کنیم فضایی آرام، بانشاط و علمی و متفاوت از فضای ناامیدی کلی جامعه را در جامعه کوچک دانشگاه یزد بسازیم، زیرا وجود امید و نشاط قطعاً باعث ایجاد انگیزه، انرژی مثبت و تلاش بیشتر خواهد بود و منجر به کسب دستاورد‌های قابل توجه می‌شود.

رئیس دانشگاه یزد گفت: تغییر وظایف و مأموریت دانشگاه‌ها از صِرف تولید علم به سوی حل مسائل جامعه است و به این دلیل احساس مسئولیت دانشگاهیان و درخواست‌های جوامع، دانشگاه‌های امروز نسبت به جامعه مسئول هستند و بار عمده‌ای از مسئولیت اجتماعی دانشگاه بر دوش دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.