مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان با اشاره به ضرورت وجود یک نقشه راه در ورزش استان، گفت: در این صورت می توان با بسیج کردن تمام ارگان ها و ورود سرمایه گذاران زیرساخت های ورزشی در کرمان را ارتقا بخشید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمدتقی امیری خراسانی، مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان در دهمین جلسه شورای اسلامی شهرستان کرمان که با حضور علی بابایی، فرماندار و سایر مسئولان در محل باغ فتح آباد شهر اختیارآباد برگزار شد، با اشاره به آیین نامه، مقررات و چارچوبی که در ورزش و جوانان حاکم است، گفت: ورزش و جوانان طبق قانون وظایفش مشخص است، مشکل بزرگی که وجود دارد، اینست، خیلی ها فکر می کنند بحث تیم داری وظیفه ی ورزش و جوانان است، در حالی که این خلاف قانونست و این جزو وظایف ذاتی هیئت هاست.

وی افزود: مسئولان شهرستانی فکر می کنند، متولی همه ی بحث های ورزشی مدیرکل کل ورزش و جوانان است، حال آنکه اینطور نیست.

امیری خراسانی تصریح کرد: بحث حمایت از ورزشکاران، استعدادیابی، استعداد پروری، اعزام تیم و ... جزو وظایف هیئت هاست.

وی تعداد هیئت های فعال استان را 50 هیئت عنوان کرد و گفت: از آنجایی 23 شهرستان داریم، می توان گفت: هزار و 150 هیئت شهرستانی در کل استان وجود دارد.

امیری خراسانی تصریح کرد: در صورتی که به هریک از این هیئت ها، در طول سال یک میلیون کمک کنیم به رقم یک میلیارد و 150 میلیون تومان می رسد و اگر این میزان کمک به 10 میلیون تومان در طول سال افزایش یابد، 11 میلیارد و 500 میلیون تومان می شود.

وی یادآور شود: این میزان کمک باید علاوه بر اعتبارات دولتی، از بخش های خیران و سرمایه گذاران خصوصی تأمین شود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان با اعلام اینکه کرمان سومین استان برتر کشور در حوزه خیران ورزشی یار و ورزشی ساز است، بیان داشت: فعال ترین این خیران در شهرستان های رفسنجان، انار و سیرجانند.

امیری خراسانی گفت: متأسفانه طی سال های گذشته به دلیل خشکسالی که در بحث پسته وجود داشته، شاهد اُفت حضور خیران بوده ایم.

وی افزود: در بحث سرمایه گذاران، پارسال طرح توسعه ورزش قهرمانی و همگانی را داشتیم که با حضور وزیر از آن رونمایی شد، در همین راستا تأکیدات رزم حسینی استاندار سابق (که جا دارد همین اینجا از همه ی حمایت های ویژه ای که از ورزش استان داشتند، صمیمانه تشکر کنم)، مبنی بر ورود معین های اقتصادی در این زمینه بود.

امیری خراسانی تصریح کرد: با خیلی از این معین ها بحث و گفت و گو شد که متأسفانه به نتیجه ای نرسیدیم.

وی یادآور شد: ابتدای سال اتفاقات خوبی رخ داد و ما با رزم حسینی، استاندار وقت، استارت خیلی قوی زدیم ولی متأسفانه این همزمان شد با استعفای وی، اگر چه فدایی، سرپرست استانداری هم خیلی پیگیرند، در هر حال، در این راستا جلسات متعددی با بزرگان در تهران انجام شد که به نتیجه ای نرسید.

امیری خراسانی هدفمند کردن بودجه های ورزشی معین های اقتصادی کرمان را یکی از اقدامات ضروری در راستای ارتقاء ورزش استان دانست و گفت: صنایع مس و گل گهر پارسال حداقل 20 میلیارد تومان در فوتبال لیگ یک هزینه کردند، این در حالی بود که خروجی نداشت، حال آنکه اگر تنها 10 درصد از این اعتبار در اختیار سایر رشته ها قرار می گرفت، نتایج خوبی می گرفتیم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان از فرمانداران کرمان، رفسنجان و سیرجان خواست: در زمینه چگونگی هدفمند کردن بودجه های ورزشی این معین ها جلسات واحدی تشکیل دهند و در این راستا هم فکری کنند.

امیری خراسانی افزود: پارسال در سند توسعه ورزش قهرمانی استان در برنامه کوتاه مدتمان موفقیت در بازی های آسیایی و پاراآسیایی 2018 جاکارتا را عنوان کردیم و از آنجایی که در چهار دوره ی گذشته فقط 3 کرمانی در بازی های آسیایی بودند، امسال به لطف خدا و دعای خیر مردم، 12 نفر فقط در بازی های آسیایی و 10 نفر در رقابت های پاراآسیایی، یعنی در مجموع 22 نفر در قالب کاروان ورزشی استان کرمان که بهترین کاروان در ادوار تاریخ استان کرمانست را شاهد بودیم و  این با دست خالی حاصل شد.

وی تصریح کرد: از پارسال با تمام صنایع جلساتی برگزار شد تا حامی مالی این ورزشکاران شوند، اما متأسفانه این امر محقق نشد.

امیری خراسانی تأکید کرد: این امر نیازمند فرهنگ سازی در این زمینه است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اعلام اینکه اداره کل نمی تواند تجهیزاتی مثل توپ، میز پینگ پنگ و ... بخرد چرا که هیچ ردیف بودجه ای برای اینها در نظر گرفته نشده است، تصریح کرد: وزارت ورزش میزان محدودی در قالب کمک به هیئت های ورزشی در نظر می گیرد که این در اختیار آنها قرار می گیرد.

امیری خراسانی، یکی از اتفاقات مثبت دولت تدبیر و امید را تخصیص ۲۷ صدم از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده ماده 94 برای توسعه ورزش همگانی، روستایی و عشایری، بانوان، توسعه زیرساخت های ورزش جانبازان و فدراسیون زورخانه های بین المللی طی برنامه ششم توسعه عنوان کرد و یادآور شد: این کمک ها شرایط خاصی چون استانی باشد، قهرمانی نباشد و ... دارد.

وی بیان داشت: یکی از بهترین وزرات هایی که در شرایط موجود خوب کار کرده، وزارت ورزش و جوانان است که نمونه بارز آن می توان به 4 بار حضور وزیر (که سه بارش طی دوران مدیریت خودم بوده) درجنوب استان اشاره کرد.

امیری خراسانی به توزیع اعتبار برای تکمیل پروژه های نیمه تمام بالای 50 درصد در بین شهرستان ها اشاره کرد و افزود: اکنون اعتباری وجود دارد که مربوط به پروژه های نیمه تمامیست که ردیف های اعتباری از سال های گذشته دارد.

وی تصریح کرد: استخر بردسیر که بعد از 23 سال تازه پارسال، تمام شد، پیست دوچرخه سواری کرمان که بعد از 23 سال به اتمام رسید، زورخانه بین المللی کرمان که بعد از 10 سال خاتمه یافت و ... از جمله ی این پروژه های در اولویت بودند.

امیری خراسانی با بیان اینکه هیئت دولت مصوب کرده شروع پروژه صفر ممنوع است، یادآور شد: در شرایط فعلی امکان شروع پروژه جدید نداریم ولی در صورتی جایی احداث پروژه ای ضروری باشد می توان از بخش خیران، خودیاری یا سرمایه گذار ماده 27، پیشرفت پروژه را  به 50 درصد رساند، سپس کار به اداره کل ورزش واگذار شود تا با گرفتن ردیف اعتباری، 50 درصد باقی مانده اش به اتمام برسد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان با تأکید بر اینکه اگر یک نقشه راه وجود داشته باشد، ما پای کاریم، بیان داشت: بیایید یک برش شهرستانی داشته باشیم و بدین منظور برای هر پروژه یک شهر اعلام آمادگی کند، سپس تمام ارگان ها بسیج شوند که هر جا چطور می تواند کمک کند، حتی می توانیم در این راستا سرمایه گذار هم بیارویم.

امیری خراسانی گفت: از سال گذشته، وزارت ورزش یک کمیته فجر چهلم تشکیل داده و در این راستا، مقرر شده طی هفته دولت تا دهه فجر هر استانی، هر هفته یک پروژه افتتاحی بزرگ در نظر بگیرد تا با حضور وزیر یا سایر مسئولان کشوری افتتاح شوند، بر این اساس پروژه های پیست دچرخه سواری، زورخانه بین المللی، سالن محی آباد، چند طرح هوتک، زرند، رفسنجان و ... در نظر گرفته شده اند تا طی مدت یاد شده افتتاح شوند، در صورتی که در این مدت زمان، افتتاح نشوند، این کار در هفته تربیت بدنی صورت می گیرد.

وی به بحث واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی اشاره کرد و افزود: بر اساس آیین نامه اجرایی ماده (5) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2)، تمام اماکن دولتی باید در مزایده قرار گیرد و به بخش خصوصی داده شود.

امیری خراسانی تصریح کرد: این کار در سال 95 آگهی شده بود و بخش خصوصی وارد شد، ما در سال 97، برای اینکه نظارت و نگهداری بهتر باشد، سالن ها را در اختیار هیئت های ورزشی قرار دادیم، به این صورت علاوه بر نظارت خوب، خود هیئت ها هم به خزانه پول واریز می کنند.

وی یادآور شد: قبلا 60 درصد کمک های اداره کل به هیئت های استان و تنها40 درصد به هیئت های شهرستانی بود، در سال 96 ما این روند را تغییر دادیم و هم اکنون 40 درصد کمک ها به هیئت های استانی و 60 درصد به شهرستانیست.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان به تهیه پکیج ورزشی از محل اعتبارات اداره کل ورزش و جوانان استان و توزیع آن در خانه های ورزش روستایی استان اشاره کرد و بیان داشت: پارسال تجهیزات این خانه ها خریداری شد که بر اساس اولویت در بین برخی شهرستان ها توزیع شد و برخی هم به زودی توزیع می شود.

وی سهم شهرستان کرمان از این پکیج را 150 توپ فوتبال، 150 توپ والیبال، 150 توپ فوتسال و 300 دست لباس ورزشی عنوان کرد و گفت: مسئول توزیع عادلانه ی این پکیج در روستاهای شهرستان کرمان، رفیع زاده سرپرست اداره ورزش و جوانان شهرستان کرمان است که باید با برگزاری جلساتی با مسئولان محلی در این راستا برنامه ریزی کند.

انتهای پیام/ب

کرمان سومین استان برتر کشور در حوزه خیران ورزشی یار و ورزشی ساز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار