آمریکا با همراهی پنج کشور دیگر به دنبال رهگیری کشتی‌هایی است که قصد تحویل سوخت به کره شمالی را دارند.

تشکیل ائتلاف آمریکایی برای رهگیری کشتی‌های حامل سوخت به کره شمالیبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری راشاتودی، یک کشتی از ناوگان نیروی دریایی آمریکا حامل خدمه نظامی از پنج کشور مختلف از جمله ژاپن و کره جنوبی کار نظارت بر کشتی‌های خارجی را که با نقض تحریم‌های سازمان ملل، اقدام به سوخت‌رسانی به کره شمالی می‌کنند، برعهده خواهد گرفت.

وال استریت ژورنال به نقل از یک مقام نظامی آمریکا گزارش داد این ائتلاف شامل متحدان واشنگتن از اتحادیه اطلاعاتی فایو آیز، انگلیس، استرالیا، نیوزیلند، کانادا و همچنین ژاپن و کره جنوبی است. به نظر می‌رسد این اقدام در راستای اولین تلاش‌ها به هدایت آمریکا برای رهگیری تحویل سوخت به کره شمالی است.

کشورهای عضو این ائتلاف با استفاده از کشتی‌های جنگی و هواپیماهای نظارتی نظامی به رهگیری تردد  دریایی در این منطقه خواهند پرداخت. کشتی یو اس اس Blue Ridge، از کشتی‌های ناوگان هفتم نیروی دریایی آمریکا مستقر در یوکوسوکای ژاپن 50 نفر خدمه از چندین کشور را میزبان خواهد بود. همچنین یک مرکز هماهنگی اجرایی در درون این کشتی برای اداره عملیات نظارتی حضور خواهد داشت. براساس گزارش وال استریت ژورنال این اقدام امکان ارتباط نزدیک میان کشتی‌های متحدان و دیگر کشتی‌ها را میسر می‌سازد.

با این حال وال استریت ژورنال یادآور شد این اقدام آمریکا و متحدانش بدون مانع‌تراشی نخواهد بود. کره جنوبی و ژاپن تمایلی به اشتراک‌گذاری اطلاعات با یکدیگر ندارند و در عین حال سئول و واشنگتن اختلاف نظراتی با هم دارند. این اقدام در راستای تلاش‌های واشنگتن برای اعمال فشار بیشتر بر کره شمالی صورت خواهد گرفت. این اقدام در تعارض با نشست ماه جولای دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در سنگاپور است. نشستی که به ادعای رئیس جمهور آمریکا موفقیت‌آمیز بوده است.

همچنین اوایل این هفته واشنگتن خواستار نشست فوری شورای امنیت سازمان ملل برای واکنش در مقابل آنچه به ادعای آمریکا تلاش برخی از کشورها برای تضعیف و مانع تراشی در مقابل تحریم‌های علیه پیونگ یانگ است، شد. اگرچه آمریکا به نام هیچ کشوری در این خصوص اشاره نکرده است اما مایک پمپئو، وزیر خارجه این کشور روز جمعه ادعا کرد روسیه در تلاش است تا کمیته سازمان ملل که مسئول ارزیابی انطباق تحریم‌ها است را تضعیف کند.

در ابتدا سازمان ملل در واکنش به اولین آزمایش هسته‌ای کره شمالی در سال 2006 تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع کرد. به دنبال آن و با گسترش آزمایش‌های هسته‌ای پیونگ یانگ تحریم‌های سازمان ملل علیه برنامه هسته ای و موشک بالستیک آن افزایش یافت.

انتهای پیام/

برچسب ها: کره شمالی ، آمریکا ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار