به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ؛ بابایی دبیر انجمن شرکتهای حمل و نقل ریلی در نشست خبری امروز خود با اشاره به اینکه در صورتی که ناوگان و بخش ریلی از سوی دولت حمایت نشود این صنعت به تعطیلی کشانده میشود گفت: متأسفانه دولت تا به امروز ارز دولتی برای تأمین هزینههای این بخش تخصیص نداده و این در حالی است که هزینههای بخش ریلی چندین برابر افزایش یافته است.
وی از کاهش آمار سفر در بخش حمل و نقل ریلی خبر داد و گفت: هم اکنون سرانه مسافرت با قطار در کشور ایران نسبت به سایر کشورهای دنیا بسیار پایین است به طوری که سرانه سفر با قطار در دنیا 850 کیلومتر در سال است این اما در ایران تنها 160 کیلومتر است.
بابایی ادامه داد: در کشور سوئیس میزان سفر با قطار بیش از 2 هزار کیلومتر، در آلمان هزار و 200 کیلومتر و در استرالیا 700 کیلومتر در سال است بنابراین باید سرمایهگذاری در بخش ریلی را جدی بگیریم.
دبیر انجمن شرکتهای حمل و نقل ریلی از کاهش آمار سفر در بخش جادهای به ویژه اتوبوس نیز خبر داد و گفت: انتقال سفر از ریل به بخش جادهای نیز مناسب است اما ما هم اکنون شاهد افزایش تردد جاده ای با خودرو هستیم که این خود زمینه ساز افزایش تصادفات در جادههاست.
وی به آمار سفر با وسایل شخصی در طول سالهای 84 تا 94 اشاره کرد و افزود: در سال 84 میزان سفر با وسیله شخصی 350 میلیون سفر بوده اما در سال 94 این آمار به 690 میلیون سفر رسیده است.
بابایی بیان کرد: میزان سفر در جادهها نیز در سال 84، 415 میلیون بوده که در سال 94 به 290 میلیون سفر کاهش یافته است.
دبیر انجمن شرکتهای حمل و نقل ریلی نرمال سازی نرخ سوخت را برای کاهش سفر با خودروهای شخصی بسیار مهم و اساسی دانست و افزود: با افزایش قیمت سوخت میزان تردد خودروهای شخصی در جادهها کاهش مییابد و ما شاهد افزایش سفر با حمل و نقل عمومی میشویم که این خود زمینه ساز صرفهجویی سوخت در کشور میشود.
وی اظهار کرد: آخرین تغییر قیمتی بلیت قطار مربوط به آذر ماه سال 94 بوده و ما تا شهریور ماه امسال تنها 10 درصد افزایش قیمت بلیت داشتهایم که این 10 درصد نیز در خرداد ماه بعد از پیگیریهای بسیار محقق شد.
بابایی توضیح داد: انجماد قیمتی و عدم آگاهسازی نرخ در بخش حمل و نقل ریلی برای شرکتهای حمل و نقل ریلی بسیار مشکلساز بوده است.
دبیر انجمن شرکتهای حمل و نقل ریلی گفت: سال گذشته برای خرید یک واگن 3 میلیارد تومان هزینه کردیم اما هم اکنون برای خرید این دستگاه باید 8 میلیارد تومان هزینه کنیم.
وی بیان کرد: سرمایهگذار برای خرید یک رام 10 واگنی باید بیش از 100 میلیارد تومان سرمایه گذاری کند. به نظر شما با چنین قیمتهای بلیتی میتوان سرمایهگذاری کرد؟
بابایی گفت: اگر نتوانیم هزینههای ایجاد شده در این بخش را تأمین کنیم و به نقطه نهایی هزینهها برسیم شاهد تعطیلی شرکتهای واگنسازی در آینده نزدیک خواهیم بود.
دبیر انجمن شرکتهای حمل و نقل ریلی با اشاره به این دولت باید سفر را تبدیل به یک کالای اساسی کند،تصریح کرد: در صورتی که این اقدام انجام شود دولت مجبور به تخفیف ارز دولتی به شرکتها میشود و ما میتوانیم بخشی از هزینهها را جبران کنیم.
وی تأکید کرد: سالانه بیش از 29 میلیون نفر سفر میکنند بنابراین تبدیل آن به یک کالای اساسی بسیار ضروری است.
بابایی از حذف مالیات بر ارزش افزوده شرکت های حمل و نقل ریلی در برنامه ششم خبر داد و افزود: مقرر شده بود که در برنامه ششم توسعه شرکتهای حمل و نقل ریلی مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نکنند اما با وجود آن که مجلس این قانون را تصویب کرده بود،محقق نشد.
دبیر انجمن شرکتهای حمل و نقل ریلی تصریح کرد: هزینههای ارزی شرکتهای ریلی در طول سال 30 میلیون دلار است به طوری که در هر کیلومتر 6 سنت هزینه میشود.
وی از 11 سفر ریلی در مسیر تهران – پرند در طول روز خبر داد و گفت: در صورتی که حمایتهای لازم در بخش مالی از این شرکتها انجام شود میتوانیم تعداد سفر با قطار را به 18 مورد برسانیم.
بابایی قیمت تمام شده سفر با قطارهای حومهای را 23 هزار تومان عنوان کرد و افزود: قیمت بلیت قطار در برخی از مسیرهای حومهای 500 تومان تا 2 هزار تومان است.
انتهای پیام /