وزارت علوم این هفته با اخبار متنوعی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در این بسته خبری مشاهده کنید.

از گام‌های پایانی «پیام» برای پرتاب تا همکاری پژوهشگران ایرانی در ساخت هواپیما‌های نظامیبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه وزارت علوم این هفته با اخبار متنوع و بیشماری روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن را می‌توانید در زیر دنبال کنید.

آغاز تخصیص ارز به دانشجویان از امروز + شرایط دریافت

مجتبی صدیقی‌ رئیس سازمان‌ امور دانشجویان وزارت علوم گفت:دانشجویان متقاضی از امروز 4 شهریور ماه به مدت 5 روز تا 9 شهریور ماه سال جاری فرصت دارند درخواست‌های خود را برای دریافت ارز دانشجویی‌ در سامانه سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ثبت کنند.

وی ادامه داد: دانشجویانی‌ که نتوانسته‌اند در 6 ماه اول ثبت نام خود را کامل کنند یا مدارکشان‌ ناقص بوده است می‌توانند با ورود به سامانه نشا مدارک خود را کامل کنند و این سیستم از امروز برای دانشجویان فعال است.

رئیس سازمان‌ امور دانشجویان وزارت علوم تصریح کرد: فرم‌های درخواست ارز برای بازه‌ زمانی اول فروردین تا 31 شهریور ماه در این سامانه بارگذاری‌ شده است و دانشجویان می‌توانند با مراجعه به آن ثبت نام خود را کامل کنند و تا پایان شهریور ماه سال جاری این دانشجویان به بانک معرفی و ارز خود را دریافت می‌کنند.

خداحافظی با ارز دولتی در سفر‌های دانشجویی

حجت الاسلام محمدرضا فقیهی رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت: قیمت کاروان‌های دانشجویی از یازدهم شهریور افزایش پیدا می‌کند و میزان افزایش هزینه‌ها امروز سوم شهریور اعلام و از هفته آینده اجرایی خواهد شد.

رئیس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان با اشاره به مبلغ تعیین شده برای اعزام ها گفت: در گذشته بلیط دانشجویان با دلار دولتی خریداری می شد اما اکنون برای نوزدهمین دوره از ارز آزاد برای تهیه بلیط استفاده خواهد شد که براساس آن مبلغ سفر به صورت هوایی برای هر دانشجو سه میلیون تومان و زمینی 2 میلیون تومان برآورد شده است.

گفتنی است؛ در هجدهمین دوره عتبات دانشگاهیان یک میلیون قیمت زمینی اعزام دانشجویان به عتبات و یک میلیون و پانصد هزار تومان هزینه هوایی بود.

بومی گزینی، راهکاری برای حل مشکل خوابگاه‌های دانشجویی

مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم گفت:در حوزه خوابگاه‌های متأهلی متأسفانه با مشکلات جدی رو به رو هستیم به طوری که تعداد خوابگاه‌های ما محدود هستند البته در مقابل موضوع ودیعه مسکن را برای این نوع دانشجویان در نظر گرفته‌ایم به طوری که صندوق رفاه دانشجویان کمک می‌کند تا دانشجویان متأهل بتوانند مسکنی را رهن کنند؛‌ این مبلغ در تهران تا 15 میلیون ریال و در شهرهای بزرگ 12 میلیون ریال و در شهرهای کوچک 9 میلیون ریال است که بعد از پایان تحصیل دانشجو باید این ودیعه را بازگرداند.

صدیقی درباره تأثیر سیاست بومی گزینی در نیاز دانشجویان به خوابگاه گفت: متأسفانه این سیاست چندان تأثیر نداشته است چرا که غیر از دانشجویانی که در مرکز شهر حضور دارند و نیازی به خوابگاه ندارند،‌ مابقی به خوابگاه نیاز دارند و از طرفی دانشجوی دختری که فاصله محل زندگی او تا تحصیلش بیش از 40 کلیومتر است، باید برای او خوابگاه فراهم کرد که متأسفانه در این زمینه موفق عمل نکرده‌ایم.

همکاری پژوهشگران ایرانی در ساخت هواپیما‌های نظامی افتخار است

غلامی وزیر علوم گفت:این همت و تلاش محققان و پژوهشگران داخلی و بومی نشان دهنده این است که هر زمان مسائل و مشکلات کشور به درستی احصا شوند و انجام آن به محققان داخلی و به خصوص پژوهشگران دانشگاهی واگذار شود، این موارد به بهترین نحو ممکن انجام شده و راه حل های مناسبی برای آنها در نظر گرفته می شود.

وزیر علوم با بیان اینکه در این نمایشگاه شاهد دقت فراوان متخصصان ایرانی در انجام امور و ساخت قطعات مورد نظر هستیم که این اندازه از حساسیت در کار با استانداردهای جهانی و بین المللی برابری می کند، گفت: این نحوه کار کردن نشان دهنده دقت فوق العاده در انجام امور و استفاده از دانش و فناوری های جدید توسط محققان دانشگاهی است.

وی با بیان اینکه باعث افتخار است که محققان و پژوهشگران دانشگاهی و مراکز پژوهشی کشور در ساخت هواپیماهای نظامی و سایر بخش های دفاعی کشور همکاری داشته و بخشی از این امور را برعهده گرفته اند، گفت: این مساله نشان دهنده قدرت بالای محققان دانشگاهی است و امیدوارم همه صنایع کشور که احتیاج به ساخت قطعات و موارد این چنینی دارند و تاکنون این قطعات را از خارج از کشور تهیه می کردند، به محققان دانشگاه ها و مراکز پژوهشی داخل کشور مراجعه کنند تا در مدتی کوتاه این قطعات با کیفیتی برتر توسط فناوران و محققان داخلی ساخته شده و در اختیار آنان قرار گیرد.

آیا دریافت شهریه از دانشجویان برای دروس جبرانی قانونی است؟

حسین حسینی معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت:اگر نیاز باشد درسی از دوره کارشناسی به دانشجو در مقطع کارشناسی‌ارشد ارائه شود، شهریه آن نیز مطابق تعرفه کارشناسی برای دروس جبرانی ارائه‌شده در نظر گرفته می‌شود، در مقابل نیز اگر درسی که به دانشجو ارائه شده، مربوط به مقطع کارشناسی‌ارشد باشد، شهریه‌اش براساس تعرفه این مقطع گرفته می‌شود.
معاون آموزشی دانشگاه تهران گفت: اخذ شهریه بابت دروس جبرانی اقدامی خلاف قانون به شمار نمی‌رود و دانشجویان موظف به پرداخت شهریه هستند. به عبارت دیگر، براساس ماده 9 این آیین‌نامه تعداد واحد‌های دروس جبرانی به تشخیص گروه آموزشی حداکثر 12 واحد است.

حسینی یادآور شد: در حال حاضر این ماده خود تبصره‌ای نیز دارد که در آن به مساله پرداخت هزینه اشاره شده است در این تبصره کسب نمره قبولی 12 در دروس جبرانی الزامی است، ولی نمره مذکور در میانگین نیمسال و کل دانشجو محاسبه نمی‌شود و هزینه این دورس طبق تعرفه مصوب هیات امنای موسسه از دانشجویان دریافت می‌شود.

گام‌های پایانی «پیام» برای پرتاب

مسعود برومند معاون پژوهشی وزارت علوم گفت:در آخرین بازدیدی که از دانشگاه امیرکبیر داشتیم متوجه شدیم این ماهواره پلمپ شده در اختیار سازمان فضایی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قرارداد این ماهواره با با سازمان فضایی در مرحله پایانی است، اظهار کرد: تصمیم نهایی برای پرتاب ماهواره پیام و اظهار نظر و تصمیم نهایی به عهده سازمان فضایی و مقامات مسئول است .
معاون پژوهشی وزارت علوم با اشاره به ساخت و توسعه ماهواره‌های دانشگاهی گفت: پیام امیرکبیر جزء ماهوارهای سنگین و بزرگ محسوب می‌شود و خوشبختانه با موفقیت آمیز به پایان رسیده است و از سویی دیگر وزارت علوم و سازمان فضایی جلسات متعددی برای بررسی توسعه فعالیت های فضایی و در دانشگاه‌هاداشته اند و در همین راستا برای ورود دانشگاه ها به حوزه فضایی تمهیداتی در نظر گرفته شده است.

افزایش سرمایه گذاری شرکت‌های فناور در کشور

مسعود برومند معاون پژوهشی وزارت علوم گفت:تعداد مراکز رشد در سال ۹۱،از ۱۳۱ مرکز رشد به ۱۹۳ مرکز رشد تا پایان سال ۹۶ رسیده است.
برومند در ادامه در خصوص علائم تجاری شرکت ها گفت: صادرات شرکت ها از سال ۹۱ تا ۹۶ به 770 میلیارد دلار رسیده است.

وی  گفت: از سال ۲۰۰۹ این کنفرانس به ترتیب در کشورهای آمریکا، کره، دانمارک، برزیل، قطر، روسیه و ترکیه برگزار شده است و در آخرین دوره که در کشور روسیه برگزار شد با آرای کشور های حاضر در کنفرانس، ایران به عنوان میزبان کنفرانس ۲۰۱۶ انتخاب شد.

وی با اشاره به ۱۵۸ مقاله ارسال شده به دبیرخانه ادامه داد: این آمار در ۱۰ دوره اخیر رکوردار بوده و ۳۵ مقاله از تعداد کل مقاله ها به صورت شفاهی ارائه خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار