مجید فراهانی در سلسله نشست‌های تخصصی امکان سنجی روش‌های جایگزین برای سرمایه گذاری در شهرداری تهران، به ارائه پیشنهاد برای برون رفت از وضعیت حاضر پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در سلسله نشست تخصصی تحلیل و بررسی امکان سنجی روش های جایگزین برای سرمایه گذاری در شهرداری تهران به بحث و بررسی در خصوص وضعیت سرمایه گذاری در شهرداری تهران طی سال های اخیر پرداخت.

مخاطره در پروژه های زیر بنایی و توسعه شهری

فراهانی در ابتدای این نشست با تاکید بر لزوم جذب سرمایه گذار گفت: شهرداری تهران در سه ماهه اول سال 97 فقط 48 درصد قدرالسهم درآمد برنامه ریزی شده را محقق کرده و این امر نشاندهنده این است که تنها توانسته ایم هزینه لازم برای جبران هزینه های اجتناب ناپذیر شهری را بپردازیم.

وی افزود: هزینه های اجتناب ناپذیر شهری شامل حقوق دستمزد پرسنل، فضای سبز، هزینه های جاری و نگهداشت شهری است و واضح است که وضعیت فعلی نشاندهنده بحران در پروژه های شهری می باشد. از این رو چه پروژه های زیر بنایی و چه پروژه هایی که برای توسعه شهر در نظر گرفته به مخاطره افتاده است.

مرگ سرمایه گذاری در شهرداری تهران/ ایجاد تصویر غیر قابل اعتماد برای سرمایه گذاران

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران بیان کرد: اما چرا بحث درآمدها در شهرداری تهران به چنین وضعیتی افتاده که مورد بحث در این جلسه نیست اما این گزارش نشان دهنده این است که راهی به جز فعال کردن وضعیت سرمایه گذاری در شهر را نداریم.

فراهانی با تاکید بر اینکه راهی به جز جذب سرمایه ها برای توسعه شهری نداریم، خاطر نشان کرد: چهار کار مجزا برای درمان این وضعیت پیش روی ماست که مهم ترین آن بحث جذب سرمایه ها و فعال کردن حوزه سرمایه گذاری است.

وی ادامه داد: برون رفت از این فضا نیز اهمیت زیادی دارد. روش دیگر کاهش هزینه های شهری است که معتقدم می توان 30 درصد هزینه ها را کاهش داد. بسیاری از شهرهای دنیا با کاهش هزینه های پسماند، آب و سایر هزینه های جاری توانسته اند به وضعیت مناسب در مدیریت شهری برسند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به راه های خروج از بحران پیش رو و در تعریف سومین راه بیان کرد: سوم بحث ایجاد درآمدهای پایدار جدید شهری است که تمرکز روی درآمدها اهمیت دارد. بحث چهارم تغییر تشکیلات و منابع انسانی سازمان ها و شرکت ها است که نشان می دهد برای گریز از وضع موجود باید از تصدی گری دست بر داریم و تسهیل گری بخش خصوصی به مجموعه ای چابک برسیم.

فراهانی گفت: امروز جذب سرمایه گذاری برای پروژه های شهری نه یک کار ساده بلکه الزام و ضرورتی است که پیش روی ما است. جذب سرمایه ها، نه فقط در حوزه پروژه های عمرانی بلکه در همه ماموریت ها شهری انجام می شود. در ماموریت محیط زیست و انرژی، حمل و نقل عمومی، شهر هوشمند، گردشگری، فرهنگ و هنر و زندگی سالم، کسب و کار و تجارت شهری و... باید به جذب سرمایه گذار بپردازیم.

وی با اشاره به طرح جامع تهران بیان کرد: طرح جامع تهران ذیل عنوان توسعه اقتصادی، یک فصل مهمی دارد که اشاره می کند شهرداری باید نسبت به جایگزینی منابع درآمدی پایدار و ساخت و ساز مسکونی به ویژه با رونق اقتصاد شهری در پهنه های درآمد و حداکثر تنوع اقتصادی با جذب سرمایه گذار اقدام کند.

لزوم توجه به چرخه حیات سرمایه گذاری

فراهانی در ادامه این نشست با بررسی چرخه حیات سرمایه گذاری گفت: اگر چرخه حیات یک سرمایه گذاری را به چهار بخش مهم تقسیم بندی کنیم. می توان به اول شناسایی، تعریف فرصت های سرمایه گذاری اشاره کرد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران اضافه کرد: باید ببینیم کاری که انجام می دهیم فرصت های سرمایه گذاری به شکل منطقه ای ، ناحیه ای، شهری و... وجود دارد یا خیر و پس از آن اقدام به منتشر کنیم. گام دوم عرضه این پیشنهادات به سرمایه گذاران بالقوه و اخذ پیشنهادات و طی تشریفات قانونی است . گام سوم نظارت بر حسن انجام تعهدات در طول مدت قرار داد و مدیریت پروژه های سرمایه گذاری است و گام چهارم تصمیم به واگذاری انتفاع و دوره بهره برداری است که این مراحل را باید طی کنیم.

وی گفت: در بودجه 97، شهرداری تهران را مسئول کردیم که راهبری انجام کلیه پروژه های مشارکتی را بر عهده سازمان مشارکت ها گذاشته که با وحدت رویه و انجام بررسی های لازم به عنوان سازمان تخصصی، تحقق پروژه های مشارکتی را جلو ببرد. اما از این وضعیت بحث های زیر بنایی، وضع موجود است که شاهد وضع بدی هستیم.

فراهانی تصریح کرد: طی آخرین آمار مربوط به سال 93 ، شاخص متوسط زمان عقد قرار داد برای هر یک میلیارد ریال 17 ماه بوده است. یعنی برای اینکه بتوانیم یک پروژه مشارکتی 100 میلیون تومان 17 ماه تا عقد قرار داد زمان برده است. این در حالی است که در سال 93 اوج شکوفایی پروژه ها بوده است. 4600 میلیارد تومان در سال 91، 3900 میلیارد تومان در سال 91، 509 میلیارد در سال 92 و سال 93 1700 میلیارد تومان بوده است.

این عضو شورای شهر تهران در رابطه با وضعیت فعلی بیان کرد: در وضعیت فعلی شرایط مناسبی نداریم چرا که در سال گذشته هیچ پروژه زیر بنایی برای عقد قرار داد نداشته ایم اما در همان زمان هم 17 ماه زمان مورد نیاز بوده است تا به عقد قرار داد برسیم.

وی با اشاره به وضعیت پیشرفت فیزیکی قراردادهای مشارکتی بیان کرد: آمار دیگری که وضعیت پیشرفت فیزیکی است که آخرین آمار برای سال 95 بوده و میزان پیشرفت کل پروژه های مشارکتی عقد قرار داد شده 3/5 درصد بوده که کمتر از 6 درصد پیشرفت فیزیکی در یک سال است .

فراهانی با تاکید بر وضعیت نابسامان پروژه های مشارکتی در شهرداری تهران گفت: آمارها نشان می دهد چه وضعیت نا بسامانی را حتی در پیشرفت فیزیکی داشته ایم. چه در زمان تعریف پروژه، چه در زمان هدایت این پروژه ها، شهرداری تهران وضعیت شکست خورده داشته و در سال گذشته تقریبا سازمان سرمایه گذاری و جذب سرمایه ها عملا تعطیل بوده که نشان دهنده مرگ سرمایه گذاری در شهر تهران بوده است؛ یعنی علی رغم همه ادعا ها و شعارها و الزامات، وضعیت سرمایه گذاری در شهر تهران به کل تعطیل می باشد. اما چرا این وضعیت انجام شده و چه کارهایی می شود کرد؟

خلع نظام جامع جلب سرمایه گذار و مشارکت در شهرداری تهران

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در ادامه این جلسه به ارائه پیشنهاد برای شکوفایی سرمایه گذاری پرداخت. وی با تاکید بر اینکه ده عامل مهم، ریشه های بحران گونه این وضعیت است، بیان کرد: مهم ترین ریشه های بحران سرمایه گذاری این است که ما در شهرداری تهران نظام جامع جلب سرمایه گذار و مشارکت نداریم.

فراهانی افزود: نظامی که در آن انواع مشارکت های بخش خصوصی تعریف شده باشد و برای شناسایی و تخصیص ریسکها، انواع مدل های پروژه های مشارکتی نیز تعریف شده باشد همچنین انواع مشوق های سرمایه گذاری، تشریفات سرمایه گذار، سیاست های سرمایه گذار در بازار های پر بازده، نحوه ارزیابی عملکرد در رابطه با پروژه های سرمایه گذاری، چهارچوب حقوقی که تعریف کرده باشیم را نداریم.

وی گفت: شهرداری تهران از قدیمی ترین سازمان های اداری است اما هنوز نظام جامع جلب سرمایه گذاری ندارد. همچنین دستورالعمل مشارکت عمومی و خصوصی را نیز نداریم. در دنیا مهم ترین روش های مشارکت بخش عمومی و خصوصی بسته می شود و مهم ترین الزامات بانک های بین المللی این است که نوع قرار داد ها اگر بر اساس pppباشد حمایت هایی صورت می گیرد که در ایران حوزه آبفا موفق ترین بخش بوده است.

این عضو شورای شهر تهران خاطر نشان کرد: علی رغم الزام برنامه دوم شهرداری تهران، ما دستورالعمل مشارکت عمومی و خصوصی را نداریم. همچنین الزامات برنامه توسعه سوم نداریم و در تبصره 17 بودجه نیز در زمره الزامات است که هنوز این کار انجام نشده است.

فراهانی ادامه داد: مسئله دیگر بحث عدم دسترسی مناسب بخش خصوصی به اطلاعات و ظرفیت های مشارکتی و پروژه های جاری است. امروز بخش خصوصی در شهر تهران و در خارج کشور برای اینکه بداند فرصت های سرمایه گذاری چیست به چیزی دسترسی ندارد. بارها مطالبه کردیم اما هنوز چنین چیزی اجرایی نشده و از مهم ترین مواردی که سبب تخریب برند شهرداری در حوزه مشارکت ها شده است اساسا همین بحث می باشد.

وی با تاکید بر نبود اطلاعات در دسترس برای انجام سرمایه گذاری در بخش های مختلف، اظهار کرد: بسیاری از سرمایه گذاران از اطلاعات بخشنامه های مرتبط و مصوبات گذشته بی اطلاع هستند و وقتی می گوئیم فلان برنامه وجود دارد، می گویند کجا بوده است؟؟ شهرداری باید مشارکت را تسهیل کند تا ریسک کمتری داشته باشد.

باید فرش قرمز زیر پای سرمایه گذار پهن کنیم اما تصویری غیر قابل اعتماد درست کرده ایم

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با اشاره به عدم ثبات مدیریتی برای سرمایه گذاری مطمئن بیان کرد: عدم ثبات مدیریتی و عدم وجود تضمین برای سرمایه گذاری از دیگر موانع است. همیشه نگاه منفی به مدیران گذشته داشته ایم. سرمایه گذار شهرداری تهران را می شناسد نه مدیران منطقه. بنابراین وقتی سرمایه گذاران، تغییرات دیدگاه ها را می بینند و احساس می کنند با مشکلات جدی مواجه می شوند اعتمادشان به مجموعه شهرداری از بین می رود.

فراهانی در ادامه افزود: یعنی تصویر غیر قابل اعتماد به واسطه زیر سوال بردن تصمیمات مدیران قبلی درست کرده ایم. به جای اینکه فرش قرمز زیر پای سرمایه گذار پهن کنیم، تصویری غیر قابل اعتماد درست کرده ایم. مسئله پنجم عدم تعریف وایجاد جایگاه ها مشارکت و واحد های سرمایه گذاری در قسمت های مختلف شهرداری است.

این عضو شورای شهر تهران گفت: ما امروز در مناطق 22 گانه، مدیر مشارکت ها زیر مجموعه معاونت اقتصادی شهرداری که کارشناس سرمایه گذاری است داریم. ما جایگاهی که برای سرمایه گذاری می دانیم کارشناس در منطقه است. در بسیاری از سازمان ها و شرکت های شهرداری کارشناس این حوزه را هم نداریم.

وی افزود: بسیاری از شرکت ها و سازمان ها که توقع سودآوری داریم؛ اثری از کارشناس سرمایه گذاری در آن وجود ندارد؛ سرمایه گذاری تعطیل است و معنا ندارد. در مناطق 22 گانه اختیاری که به شهردار منطقه داده ایم چیزی در حدود زیر 10 میلیارد تومان است.

فراهانی در بیان تقسیم بندی سرمایه گذاری های مختلف گفت: بر اساس تقسیم بندی ها مگا پروژه ها بیش از 500 میلیارد تومان آورده دارد، سطح دوم پروژه های استراتژیک است که ذینفعان متعدد دارد و بیش از 500 میلیارد تومان می باشد. سطح سوم پروژه های بزرگ است که آورده بخش خصوصی که بین 200 تا 500 میلیارد، سطح دیگر پروژه های متوسط است که بین 20 تا 200 میلیارد تومان آورده سرمایه گذار است و پروژه های کوچک آورده سرمایه گذار آورده اش حدود 20 میلیارد تومان است.

مرگ سرمایه گذاری در شهرداری تهران/ ایجاد تصویر غیر قابل اعتماد برای سرمایه گذاران

اختیارات شهرداران منطقه برای جذب سرمایه گذار در حد یک مغازه است

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با انتقاد از محدودیت های شهرداری های مناطق تصریح کرد: اختیاری که امروز به شهردار منطقه داده ایم در حد پروژه های کوچک هم نیست. که زیر 10 میلیارد تومان است و در حد یک مغازه در یکی از مناطق پر رفت و آمد تهران است. از این رو اختیارات شهرداران مناطق بسیار کم است.

وی عنوان کرد: بعد سوال مطرح است که چرا سرمایه گذار جذب نمی شود؟ وقتی برنامه ریزی برای آن صورت نگرفته است سرمایه گذار هم جذب نمی شود. بخش هفتم عدم تشکیل کمیته سرمایه گذاری با مسئولیت شهرداری تهران است. ما امروزه کمیته درآمد داریم که با حضور شهردار و مدیران است که بیشتر درآمدهای شهرسازی می باشد. از این جهت دغدغه ذهنی برای شهرداران مناطق برای جذب سرمایه گذار برای جذب سرمایه تشکیل نشده است. ما باید بیش از افزایش درآمد به جذب سرمایه گذار فکر کنیم و کمیته ای برای جذب سرمایه گذار نیاز است تا تشکیل شود.

فراهانی بیان کرد: وقتی شهردار تهران از مدیران مناطق جذب سرمایه گذار نخواهد آنان هم به دنبال آن نخواهند بود. یکی از مهم ترین دلایل مرگ سرمایه گذاری در شهرداری تهران کمیته سرمایه گذاری مانند کمیته درآمد تشکیل نمی شود و مطالبه ای از سوی شهردار تهران نیز وجود ندارد.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: اصلاح شاخص ارزیابی عملکرد مدیران و سازمان ها باید وجود داشته باشد. ارزیابی عملکرد وجود دارد اما در جاهایی که انجام می شود هیچ یک معیاری برای جذب سرمایه گذاری نیست بنابراین باید در حوزه ارزیابی عملکرد شهرداران مصداقی برای سرمایه گذاری وجود داشته باشد.

امروزه سرمایه گذاری جرم است!

این عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: نهم عدم آشنایی کامل و نگاه بدبینانه دستگاه های نظارتی به موضوع مشارکت است. امروز سرمایه گذاری در شهر تهران جرم است. یعنی اگر سرمایه گذاری بخواهد با وجود همه این موانع سرمایه گذاری کند به عنوان دزد و اختلاس گر به وی نگاه می شود یعنی فرد باید پاسخگو باشد که چرا پولت را در شهرداری تهران هزینه می کند و سرمایه گذار سود می کند اتهام می زنیم.

وی گفت: چه اشکال دارد یک سرمایه گذار در تهران به واسطه سرمایه گذاری پولدار شود؟ چطور از دلالی و بساز بفروشی کسی پولدار شود کسی نمی پرسد اما سرمایه گذار با روش BOT و PPP کار می کند همه ما می گوییم چرا سود برده است؟

فراهانی با انتقاد از وضعیت فرهنگی برای سرمایه گذاران ادامه داد: به جای اینکه سرمایه گذار در شهر تهران محترم شمرده شود و فرش قرمز زیر پایش پهن کنیم، جلو پایش سنگ بیندازیم بنابراین مهم است فرهنگ نگاه به سرمایه گذار به عنوان فرد ارزشمند و ارزش آفرین به خصوص در دستگاه های نظارتی تغییر کند.

رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران در پایان بیان کرد: مسئله آخر عدم انجام مطالعه اقتصادی به خصوص در تعریف پروژه بزرگ است؛ ما بدیهیات کاری که در همه دنیا برای ارائه فرصت های سرمایه گذاری انجام نمی دهیم. باید برای جذاب نشان دادن فرصت های مطالعاتی مطالعه کنیم و از تجربیات دنیا استفاده نمائیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار