مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی فارس گفت: عارضه زردی و زوال مرکبات اشتغالزایی در بخش کشاورزی را تهدید می‌کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ عزیزاله امیری مدیر حفظ نباتات جهادکشاورزی فارس با بیان اینکه از سال ۹۳ عارضه زردی و زوال مرکبات در سطح وسیعی از مرکبات استان شایع شده، بیان کرد: به‌دلیل پراکنش و اهمیت اقتصادی، این عارضه تهدیدی جدی برای صنعت مرکبات در فارس محسوب می‌شود.

وی افزود: عارضه زردی و زوال مرکبات در بیشتر مناطق مرکبات خیز استان به ویژه جویم لارستان، قیر و کارزین، داراب، جهرم و فسا گزارش شده است.

امیری با اشاره به این‌که عارضه زردی و زوال مرکبات به گونه خاصی از مرکبات محدود نمی‌شود، افزود: بیشترین خسارت روی لیمو لیسبون (خاگی)، پرتقال، نارنگی و لیمو ترش مشاهده می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی فارس تصریح کرد: قرمزی، زردی، لوله شدن، سوختگی، تنک شدن تاج درخت درختان، ریزش برگ‌ها، عارضه زوال، ریشه‌های موئین از بین رفته و ریشه‌های اصلی سیاه شده، سبز خشکیدگی و مرگ ناگهانی درختان از عرضه زردی و زوال مرکبات است، که امسال مشاهده می‌شود.

 

وی با بیان این‌که علت اصلی عارضه زردی و زوال مرکبات هنوز مشخص نشده، ا. ضافه کرد: با تشکیل تیم کارشناسی م. از تخصص‌های مختلف در بخش تحقیقات و اجرا شامل گرایش‌های قارچ شناسی، نماتد شناسی، حشره شناسی، ویروس شناسی، تغذیه و خاکشناسی، با جدیت به دنبال یافتن علت اصلی این عارضه هستیم.

امیری به باغداران توصیه کرد، برای پیشگیری از عارضه زردی و زوال مرکبات سموم، کودها، هورمون‌ها و اسید‌ها با مشورت کارشناسان استفاده شود و از نهال سالم و استاندارد در ساخت باغ استفاده شود.

گفتنی است، فارس با بیش از ۵۷ هزار هکتار باغ مرکبات و تولید بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن میوه مرکبات مقام دوم سطح زیر کشت و تولید را در کشور دارد و سالانه بیش از ۵ میلیون نهال مرکبات در این استان تولید و به نقاط مختلف کشور انتقال می‌یابد
انتهای پیام/ت

عارضه زردی و زوال مرکبات فارس را تهدید می‌کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار