به دلیل شدت بروز طوفان همراه با گرد و غبار در منطقه سیستان ، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل به مردم توصیه کرد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی زابل ؛به گروه های پر خطر و آسیب پذیر در مواجه با پدیده گردوغبار توجه کنید این گروه ها شامل نوزادان، کودکان، نوجوانان، سالخوردگان، افراد مبتلا به بیماریهای قلبی و تنفسی هستند و سعی شود از تردد و فعالیت غیر ضروری این افراد در خارج از منزل خودداری شود .

در هنگام بروز پدیده گرد و غبار در منزل بمانند، درب ها و پنجره ها را بسته نگه داشته و از فعالیت غیر ضروری در خارج از منزل اجتناب نمایند و در صورت اجبار به فعالیت در هوای آزاد، ضمن به حداقل رساندن زمان مواجهه با این پدیده، حتما از ماسک های مخصوص گرد و غبار که در داروخانه های سطح شهر موجود می باشند استفاده کنند .در صورتی که به این نوع ماسک ها دسترسی ندارند یک قطعه دستمال مرطوب را جلوی دهان و بینی خود قرار دهند.

همچنین توصیه می شود افرادی که دارای بیماریهای قلبی، تنفسی و آسم یا دارای علایمی مانند تنگی نفس، سرفه، خس خس و درد قفسه سینه هستند، ضمن مصرف به موقع داروهای خود، اقدامات احتیاطی و پیشگیری کننده را جدی گرفته و در صورت تداوم یا تشدید علایم به پزشک و یا نزدیک ترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه نمایند.

پرهیز از مصرف غذاهای چرب، استفاده زیاد از مایعات و لبنیات کم چرب و شستشوی مکرر بینی و دهان و همچنین پوشش مناسب مواد غذایی آماده مصرف جهت جلوگیری و کاهش بروز عوارض ناشی از ریزگردها موثر هستند.

با توجه به کاهش میزان دید در هنگام بروزگرد و غبارها ، لازم است از سفرهای غیر ضروری در این مواقع اجتناب شود و چنانچه بنا به ضرورت در جاده بوده و در حال رانندگی هستید، ضمن رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی با دقت و با سرعت مناسب رانندگی نموده و در صورت لزوم تا برطرف شدن شرایط حاد، اتومبیل را در نقطه امن متوقف نمایند.
مصرف آب و سبزیجات را فراموش نکنید. آب به دفع مواد سمی از بدن کمک کرده و سبزیجات حاوی مواد مورد نیاز بدن برای بالا بردن قدرت ایمنی هستند.

برای اینکه هوای با آلودگی کمتری تنفس کنید بهتر است به فکر تمیز کردن و تصفیه هوای منزل باشید.برای اینکار از گل و گیاه خانگی استفاده کنید. برخی از گیاهان خاصیت تصفیه کنندگی دارند و سموم را جذب می کنند.

انتهای پیام/س

توصیه های سلامتی در مواجه با گرد و غبار

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیستانی
۰۲:۲۶ ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
وقتی ازهمه جاخاک میاد توی خونه درو پنجره بسته بازم خاک میاد مگه میشه زندگی نکنیم ۳۶۵ روز سال گرد وخاک داریم تفاوتش اینه که بعضی اوقات غلظتش کمتره
آخرین اخبار