مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری، از اجرای عملیات آبخیزداری در ۱۸۰ حوضه آبخیز کشور با مشارکت مردم خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ وحید جعفریان امروز دوشنبه ۲۹ مرداد ۹۷ در کارگاه آموزشی و ارزیابی ظرفیت مشارکتی تعاونی‌های منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری در شهرکرد گفت: احیا، توسعه، حفاظت و مدیریت پایدار سرزمین و عرصه‌های منابع طبیعی و ملی، بدون مشارکت مردم و جوامع محلی محقق نمی‌شود و دولتی کردن این موضوع در گذشته، اشتباه بود.

وی با بیان اینکه نیاز جوامع محلی از مهم‎ترین عوامل تخریب مراتع و جنگل‌هاست افزود: مسأله اقتصادی و بهبود معیشت جوامع محلی و جنگل نشینان در کنار فرهنگ سازی و آگاهی بخشی باید در برنامه ریزی‌ها مورد توجه ویژه قرار گیرد.

مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه تحولی در حوزه آبخیزداری کشور در حال شکل‌گیری است ادامه داد: این سازمان به دنبال اجرای طرح‌های آبخیزداری با مشارکت مردم است.

جعفریان اضافه کرد: هم اکنون عملیات آبخیزداری در ۱۸۰ حوضه از ۶۲۷ حوضه آبخیز در کشور با همکاری مردم در حال اجراست و موفقیت در این طرح، بستری برای اجرای دیگر طرح‌های محوری در این زمینه خواهد بود.

وی گفت: اجرای طرح‌های مرتع‌داری با توجیه اقتصادی و تعمیم طرح‌های موفق به سایر مناطق، ایجاد صندوق‌های حمایت از توسعه پایدار در عرصه‌های منابع‌طبیعی و بازنگری در قوانین تعاونی‌های فراگیر این حوزه هم در راستای افزایش مشارکت مردم در حفظ عرصه‌های ملی پیگیری می‌شود.

ترحم بهزاد مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری، احمد بالان سرپرست دفتر توسعه، آموزش و ترویج سازمان تعاون روستایی کشور و حدود ۴۰ نفر از بهره برداران، مجریان طرح‌ها و مدیران شرکت‌های تعاونی منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری در این کارگاه یک روزه شرکت داشتند.

از مجموع یک میلیون و ۶۴۰ هزار هکتار مساحت استان چهارمحال و بختیاری، ۳۳۵ هزار هکتار را جنگل و عمدتاً جنگل‌های بلوط و یک میلیون و ۹۳ هزار هکتار را مرتع تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/ش

کارگاه آموزشی و ارزیابی ظرفیت مشارکتی تعاونی‌های منابع طبیعی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.