مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری، از واگذاری ۲۰ میلیون هکتار از اراضی ملی کشور به جوامع محلی، برای اجرای طرح‌های مرتع‌داری خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ ترحم بهزاد امروز دوشنبه ۲۹ مرداد ۹۷ در کارگاه آموزشی و ارزیابی ظرفیت مشارکتی تعاونی‌های منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری در شهرکرد گفت: توسعه و حفظ منابع طبیعی مستلزم همکاری و همرامی تشکل‌های مردمی با بهره‌مندی از ظرفیت اتحادیه‌های مرتع‌داری و تعاونی‌های فراگیر این حوزه می‌باشد.

وی با اشاره به اجرای اولین طرح مرتع‌داری کشور با مشارکت مردم در سال ۱۳۴۷ در منطقه فیروزکوه تهران افزود: تا کنون ۲۰ میلیون هکتار از اراضی ملی در کشور جهت اجرای طرح‌های مرتع‌داری به جوامع محلی واگذار شده است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: هم اکنون ۳۴ میلیون هکتار دیگر از اراضی ملی نیز جهت اجرای طرح مرتع‌داری مشخص و حدود ۳۳ میلیون هکتار آن تصویب گردید.

بهزاد با بیان اینکه نگاه به مراتع در گذشته، صرفاً برای تولید علوفه بود، گفت: این سازمان، یک هزار میلیارد ریال اعتبار برای انجام عملیات بیولوژیک مرتع‌داری بمنظور استفاده بهینه از پتانسیل‌های مراتع درخواست کرده است که در صورت موافقت، اجرای طرح‌هایی مانند کشت گیاهان دارویی و تولید محصولات دامی در مراتع پیگیری می‌شود.

وی با تأکید بر ضرورت توجه قُرق‌بانان به جلوگیری از ورود زودهنگام دام به مراتع، یادآور شد: سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم اکنون با کمبود قُرق‌بان مواجه و نیازمند جذب و بکارگیری نیرو‌های جدید است.

وحید جعفریان مدیرکل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت‌های مردمی سازمان جنگل‎ها، مراتع و آبخیزداری، احمد بالان سرپرست دفتر توسعه، آموزش و ترویج سازمان تعاون روستایی کشور و حدود ۴۰ نفر از بهره برداران، مجریان طرح‌ها و مدیران شرکت‌های تعاونی منابع طبیعی در این کارگاه شرکت داشتند.

از مجموع یک میلیون و ۶۴۰ هزار هکتار مساحت استان چهارمحال و بختیاری، ۳۳۵ هزار هکتار را جنگل و عمدتاً جنگل‌های بلوط و یک میلیون و ۹۳ هزار هکتار را مرتع تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/ش

کارگاه آموزشی و ارزیابی ظرفیت مشارکتی تعاونی‌های منابع طبیعی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار