رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل گفت: مردم و کشاورزان خود باید از میراث گذشتگان خود به بهترین نحو مراقبت کنند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مجید نوری رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل اظهار داشت: این قنات با قدمتی بیش از ۲۰۰ سال تنها قناتی است که از میراث گذشتگان باقی مانده و هنوز در آن آب جاری است ولی بدلیل استفاده غیرمجاز در معرض نابودی و تخریب قرار گرفته است.

وی ادامه داد: حریم قنات طبق برنامه های میراث فرهنگی از ۵۰ تا ۷۰ متر و طبق مصوبه جهاد کشاورزی بیش از ۱۴ متر است اما برخی از کشاورزان با شکستن حریم حتی روی میله قنات اقدام به کاشت و برداشت محصولات پر آب کرده اند.

رئیس اداره  میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل با اشاره به برنامه اداره میراث فرهنگی برای ثبت ملی این قنات تاریخی گفت: اقدامات اولیه برای تشکیل پرونده در دست اقدام است اما تا زمان ثبت، این میراث ارزشمند باید نگهدای اصولی شود.

وی ناآگاهی و عدم اطلاع رسانی و همچنین حفظ زمین های کشاورزی را دلیل اصلی شکستن حریم قنات بیان کرد و افزود: مردم و کشاورزان خود باید از میراث گذشتگان خود به بهترین نحو مراقبت کنند.

گفتنی است روستای تاریخی محمد آباد از توابع بخش کویرات آران و بیدگل و در فاصله ۴۰ کیلومتری مرکزی شهرستان آران و بیدگل واقع است.

 

انتهای پیام/م

وضعیت قنات های شهرستان گلپایگان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار