بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد احتمالا از یورو در کنار دلار آمریکا به عنوان ارز پایه در ترکیه استفاده می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، بانک مرکزی ترکیه از امکان استفاده از یورو به عنوان ارز پایه در کنار دلار آمریکا خبر داد.

بانک مرکزی ترکیه همچنین متعهد شد انواع ارز‌های لازم را برای بانک‌های فعال در این کشور تامین و تدابیری را برای حفظ ثبات اتخاذ کند. 


بیشتر بخوانید:  هشدار صریح اردوغان درباره احتکار کالا و خارج کردن ارز از بانک‌ها


مناسبات واشنگتن و آنکارا -که دو متحد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) محسوب می‌شوند- از چند ماه پیش به علت اختلاف بر سر برخی مسایل به طور آشکار متشنج شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در چارچوب تدابیر تنبیهی روز افزون خود جمعه گذشته تصمیم گرفت تعرفه‌های گمرکی بر وادرات فولاد و آلومینیوم از ترکیه را دو برابر کند. این اقدام آمریکا سرعت سقوط لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا را تشدید کرد به طوری که هر لیر ترکیه در معاملات روز جمعه شانزده درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داد.

رجب طیب اردوغان نیز اقدام دولت ترامپ را بر ضد کشورش اعلام «یک جنگ اقتصادی» دانست و از مردم ترکیه خواست برای پیروزی در این «مبارزه ملی» ذخایر ارزی و طلای خود را به پول ملی تبدیل کنند تا در «جنگ استقلال» پیروز شوند. روابط میان ترکیه و آمریکا مشخصا به علت اعتراض آمریکا به تداوم بازداشت اندرو برانسون -کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه- به اتهام تروریسم، با تنش رو به رو شد. کاخ سفید با انتقاد از استمرار بازداشت برانسون، عبدالحمید گل، وزیر دادگستری، و سلیمان سولو، وزیر کشور ترکیه، را تحریم کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، ترکیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار