مدیر کل انجمن اوليا و مربيان گفت: امسال در سامانه سرویس مدارس اپلیکیشنی طراحی شده است تا خانواده‌ها مسیر رفت و آمد دانش‌آموزان را رصد کنند.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری نورعلی عباسپور مدیر کل انجمن اوليا و مربيان صبح امروز برگزار شد.
 
در این مراسم عباسپور به لباس فرم دانش آموزی اشاره کرد و گفت: در این زمینه بخشنامه ای که مبنی بر اجبار خانواده باشد تاکنون صادر نشده است صرفا چارچوبی را مدارس مشخص کرده است که پوشش دانش آموز در قالب فرهنگ بومی و ملی باشد.

وی ادامه داد: در بسیاری از مداری انجمن مدارس با توجه به نظر خانواده ها پوشش دانش آموز را مشخص می کند و براساس زیر نظام های سند تحول قرار بر این اساس الگویی را برای پوشش دانش آموزان مشخص کنیم.
 
عباس‌پور تصریح کرد: در سال 97 طراحی الگوی لباس متناسب با فرهنگ را در دستور کار قرار دادیم و از سال 98 این موضوع اجرایی می‌شود.

آموزش خانواده به والدین در دستور کار

مدبر کل انجمن اوليا و مربيان به برنامه آموزش خانواده هم اشاره کرد و گفت: دوره های آموزشی ویژه والدین طراحی و اجرا می شود و سه کارگروه علمی در این حوزه مشغول فعالیت هستند.

عباسپور ادامه داد: براساس این کارگروه برنامه داریم تا طی ۱۲ سال حضور دانش آموز در مدرسه و خانواده ها  آموزش ببینند و امسال برخی از این دوره ها را اجباری کردیم.

جذب ۱۰۰۰ مدرس آموزش خانواده در سال جدید

وی از ابلاغ دوره های آموزشی غیرحضوری برای اولیا در تمام پایه های تحصیلی خبر داد و گفت: این دوره در هفت محور است و در قالب تلویزیون تعاملی خواهد بود همچنین برای ثبت نام سال آینده گواهی حضور انسان نیاز است.
 
مدیر کل انجمن اوليا و مربيان از جذب ۱۳۰۰ نفر مدرس آموزش خانواده در سال گذشته خبر داد و اظهار کرد: امسال هم ۱۰۰۰ مدرس دیگر جذب می شود و براساس تاکید وزیر آموزش و پرورش مدرسان باید گواهی دوره آموزش خانواده را داشته باشد.

مبلغ سرویس ها چگونه محاسبه می شود؟

مدیر کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: بر اساس مصوبه هیأت دولت ساماندهی به سرویس مدارس را مورد توجه قرار داده‌ایم و دستورالعملی برای این منظور در نظر گرفته شد که از سال گذشته با برگزاری جلسات متعدد و مستمر این دستورالعمل اصلاح شده و تأمین خودرو و راننده جزو وظایف شهرداری ها به طور کامل روشن شد.

وی گفت: سامانه نظارت آموزش و پرورش صرفا نظارت بر عملکرد را بر عهده دارد و دستگاه‌های اجرایی شهرداری و وزارت راه خواهند بود.

عباس‌پور گفت: در دستورالعمل جدید مبلغی که باید از  خانواده‌ها اخذ شود، سن راننده، نداشتن گواهی سوء پیشینه، داشتن گواهی سلامتی و روانی و مواردی دیگر از این قبیل مورد توجه قرار گرفته است.

یک میلیون و 700 هزار دانش آموز سرویسی هستند

عباس‌پور درباره ساماندهی سرویس مدارس اظهار کرد: در شرایط فعلی حدود 50 درصد سرویس‌ها به صورت آزاد بر هستند البته توصیه می کنیم خانواده‌ها سرویس‌های مورد تأیید را برای دانش‌آموزان انتخاب کنند.

مدیر کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سال گذشته یک میلیون و 300 هزار دانش‌آموز در مناطق شهری و 400 هزار دانش‌آموز در مناطق روستایی از خدمات سرویس بهره‌ گرفته‌اند و آمار امسال هم تا شهریور ماه مشخص می‌شود.

وی با تأکید بر نظارت‌های میدانی و آنلاین بر عملکرد سرویس مدارس گفت: امسال در سامانه سرویس مدارس اپلیکیشنی طراحی شده است تا خانواده‌ها مسیر رفت و آمد دانش‌آموزان را رصد کنند.

هنوز خودروی استانداردی برای حمل و نقل دانش‌آموزان نداریم

مدیر کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش درباره استفاده از تاکسی‌های اینترنتی برای حمل و نقل دانش آموزان گفت: هر دستگاهی که بتواند به حمل و نقل دانش‌آموزان کمک کند مورد توجه قرار می‌دهیم البته هنوز خودروی استانداردی برای دانش‌آموزان نداریم و فعلا در حال رایزنی هستیم تا با همکاری‌ نهادهای مربوطه اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی از تدوین منشور حقوقی برای خانواده‌ها خبر داد و گفت: این منشور به ارتباط بهتر خانواده‌ها با مدارس و پذیرفتن مطالبات آن‌ها کمک می‌کند و آسیب‌هایی که ممکن است دانش‌آموزان را تهدید کند با مطرح شدن و بررسی از عواقب آن جلوگیری  می‌شود.

عباس‌پور با بیان اینکه برای مشارکت بهتر اولیا در امور مدرسه بنا داریم انتخابات انجمن اولیا و مربیان به صورت الکترونیکی برگزار شود گفت: این انتخابات در 5 هزار مدرسه انجام خواهد شد تا از مشارکت اولیا در مدارس بهره بگیریم.

فعالیت 325 مرکز مشاوره به دانش آموزان

مدیر کل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: سال گذشته 20 مرکز مشاوره جدید راه‌اندازی شد و امسال هم 30 مرکز به مراکز مشاوره اضافه خواهد شد علاوه بر آن به استاندارد سازی و درجه‌بندی این مراکز توجه داریم.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی 325 مرکز مشاوره وجود دارد گفت: چنانچه برخی مراکز امتیاز لازم را کسب نکنند آن‌ها را غیر فعال و تعطیل می‌کنیم.

عباس‌پور درباره کمک‌ها و مشارکت‌های اولیا به مدارس با تأکید بر اینکه این مشارکت‌ها به صورت مستقیم و بهره‌گیری از تخصص‌ها بوده است گفت: سال گذشته 341 میلیارد تومان کمک مالی و معادل 400 میلیارد تومان مشارکت تخصصی خانواده‌ها را شاهد بودیم.

عباس‌پور درباره‌ ایاب و ذهاب‌ دانش‌ آموزان افغان‌ اظهار کرد: برای این دانش‌ آموزان قانون‌ جداگانه‌ای در نظر نگرفتیم‌ و مطابق دانش آموزان ایرانی جابجا می‌شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار