پژوهشگران انگلیسی، در پژوهشی ادعا کردند که شاید دلیل برداشت نادرست رفتار دیگران، انتظارات شخصی انسان باشد.

چرا انسان‌ها عملکرد دیگران را براساس انتظارات خود می‌بینند؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از مدیکال‌اکسپرس، پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که انسان‌ها، اقدامات دیگران را آنگونه که واقعا هستند، نمی‌بینند بلکه آن‌ها را براساس انتظار خود تغییر می‌دهند.

پژوهشگران دانشکده روانشناسی "دانشگاه پلیموث" (University of Plymouth) انگلستان، در این پژوهش توضیح دادند که چرا انسان‌ها، عملکرد دیگران را اشتباه درک می‌کنند و رفتار مبهم را معنی‌دار می‌پندارند.

در این پژوهش، ۸۵ شرکت‌کننده، رسیدن به یک شیء را در مسیر صاف یا شیب‌دار، امتحان کردند. در برخی موارد، یک مانع میان دست و شیء وجود داشت. انتظار می‌رفت که مسیر شیب‌دار، موجب دوری از مانع شود؛ در حالی که امکان داشت مسیر صاف، به مانع برخورد کند. بدون وجود مانع، مسیر صاف، مستقیما به هدف ختم می‌شد؛ در حالی که از مسیر شیب‌دار، این‌گونه انتظار نمی‌رفت.

چرا انسان‌ها عملکرد دیگران را براساس انتظارات خود می‌بینند؟

نتایج نشان داد که دست شرکت کنندگان، در مسیر صاف، بالاتر می‌رود تا از مانع دوری کند؛ در حالی که اگر در مسیر شیب‌دار مانعی وجود نداشته باشد، بیشتر به طرف پایین و به سوی هدف حرکت می‌کند. در هر دو مورد، درک شرکت‌کننده، به آنچه انتظار داشتند دست انجام دهد، بستگی داشت نه آنچه واقعا انجام می‌دادند.

چرا انسان‌ها عملکرد دیگران را براساس انتظارات خود می‌بینند؟

"متیو هادسون" (Matthew Hudson)، نویسنده این پژوهش گفت: از آنجا که این آزمایش به حرکت فیزیکی مربوط می‌شود، ممکن است به فهمیدن چگونگی درک انسان‌ها از تفکر و احساس دیگران کمک کند.

وی افزود: انسان‌های نخستین، رفتار را به صورت هدفمند بررسی می‌کردند و انتظار داشتند، به کارآمدترین شکل ممکن به هدف خود برسند. با اینکه این مکانیسم قابل توجه، مورد قبول متخصصان فیزیولوژی است، اطلاع کمی از آن داریم. شاید یافته‌های این پژوهش، به دلایل گوناگون مفید باشند. نخست این که، یافته‌ها نشان می‌دهند انسان‌ها هنگام دیدن عملکرد دیگران، پیش‌بینی می‌کنند و از پیش‌بینی‌های خود برای درک این موضوع که آیا دیگران هم همین موارد را می‌بینند، استفاده می‌کنند. تصور کنید که مسافر یک خودرو هستید و یک گربه را در حال دویدن در خیابان ببینید. اگر راننده آن را دیده باشد، در ذهن خود پیش‌بینی می‌کنید که باید سرعت خود را کم کند. اگر راننده این کار را انجام ندهد، فورا فکر می‌کنید که شاید گربه را ندیده است و او را آگاه می‌کنید.

چنین پیش‌بینی‌هایی می‌توانند برای هماهنگی با دیگران مورد استفاده قرار گیرند. برای مثال، هنگامی که قصد دارید کار مشترکی مانند گرفتن توپی که کسی به سوی شما پرتاب می‌کند، انجام دهید، این پیش‌بینی به شما کمک خواهد کرد.

این نتایج نشان می‌دهند که انسان‌ها، عملکرد دیگران را براساس انتظارات خود می‌بینند. هنگامی که شخصی عصبانی را در حال نگاه کردن به چیزی می‌بینید، ممکن است آن شخص، عصبانی‌تر از آنچه هست به نظر برسد. این موضوع، دلیل برداشت اشتباه ما از رفتار دیگران است.

این پژوهش، امروز در مجله "Proceedings of the Royal Society B" به چاپ رسید.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

دلیل درک نادرست رفتار دیگران چیست؟

برچسب ها: دانستنی ها ، خواندنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار