خاک فرجی، کاهش ۲۰ درصدی سهم زمین از قیمت نهایی مسکن را یکی از راهکار‌های خروج بخش مسکن از رکود دانست.

کاهش سهم زمین از قیمت نهایی مسکنبه گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،اسماعیل خاک‌فرجی مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسکن کارکنان دولت در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان با بیان اینکه هم‌اکنون موانع و معضلات بسیاری پیش روی تولید مسکن وجود دارد، گفت: امروز در حاشیه این نمایشگاه راهکارهای برون‌رفت رکود از مسکن ارائه می‌شود.

خاک‌فرجی، کاهش سهم زمین از قیمت نهایی مسکن را یکی از راهکارهای خروج بخش مسکن از رکود دانست و گفت: طی دهه‌های گذشته اتخاذ سیاست‌های سلیقه‌ای، در کنار نبود سیاست اصول زمین شهری منجر به افزایش سهم زمین در قیمت نهایی مسکن شده است.

وی افزود: سهم زمین در کشور طی دو دهه اخیر بین 40 تا 50 درصد بوده که این میزان تقریباً دو برابر کشورهای موفق در بخش مسکن است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسکن با بیان اینکه افزایش قیمت زمین زمینه‌ساز افزایش قیمت مسکن می‌شود، گفت: در راستای کاهش قیمت مسکن ،کاهش 20 درصدی سهم زمین در قیمت تمام شده تولید مسکن ضرورت دارد.

خاک‌فرجی در ادامه به حضور بخش تعاون در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری اشاره کرد و گفت: حضور نیروهای فعال ،تعاونی‌ها و همچنین ایجاد بانک اطلاعاتی مربوط به املاک و مستغلات نقش مؤثری در کنترل بازار مسکن دارد.

وی سوداگری در بازار مسکن را اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت مسکن دانست و گفت: سرمایه‌گذاری در خرید و فروش صرف ملک ،جهت کسب سود یکی از اصلی‌ترین دلایل مخرب بازار مسکن به شمار می‌آید.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسکن گفت: کاهش سرعت گردش سرمایه در فرآیند تولید مسکن، طولانی‌ شدن  فرآیند ساخت، افزایش قیمت مسکن و در نهایت کاهش عرضه مسکن از مهمترین دلایل سرمایه‌گذاری مخرب در خرید و فروش ملک است.

وی استفاده از فن‌آوری‌های نوین و صنعتی سازی ساخت مسکن را از دیگر راهکارهای خروج رکود از بازار مسکن دانست و گفت: صنعتی سازی زمینه‌ساز افزایش سرعت انجام کار می‌شود و این افزایش سرعت دوره بازگشت سرمایه را کوتاه کرده و سرمایه‌گذار را به این بخش تشویق می‌کند.

خاک‌فرجی تأکید کرد: صنعتی سازی، افزایش چشمگیر بهره‌وری را به دنبال دارد، به طوری که زمینه‌ساز کاهش اتلاف انرژی و مقاوم‌تر شدن خانه‌های ساخته ‌شده می‌شود.

رئیس کمیسیون مسکن و خدمات مهندسی اتاق تعاونی ایران با اشاره به اینکه توجه به پرداخت کمک‌های بلاعوض به دهک‌های 1 و 2 جامعه می‌تواند زمینه‌ساز بهبود وضعیت بازار مسکن شود، گفت: تخصیص زمین به هزینه صفر ارزش افزوده حاصل از ساخت، تخصیص تسهیلات قرض‌الحسنه جهت پوشش 80 درصد هزینه ساخت مسکن از اقداماتی است که باید برای این دهک‌های جامعه انجام شود.

وی در ادامه به برگزاری هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان اشاره کرد و گفت:‌ هر ساله این نمایشگاه نسبت به سال‌های گذشته بهتر و خوشبختانه حضور تولید کنندگان داخلی و خارجی چشمگیر شده است.

خاک‌فرجی در ادامه به اثرگذاری شرایط ارزی بر تولید کنندگان صنعت ساختمان اشاره کرد و بیان کرد: متأسفانه رکود ایجاد شده در این صنعت باعث کاهش تولید مسکن و در نتیجه آسیب به این بخش شده است.

وی تولید کنندگان صنعت ساختمان را ملازمان تولید مسکن دانست و گفت: متأسفانه تولید کنندگان و صادر کنندگان صنعت ساختمان مظلوم واقع شده‌اند و باید دولت موانع پیش روی تولید کنندگان را بردارد.

رئیس کمیسیون مسکن و خدمات مهندسی با اشاره به اینکه کیفیت تولیدات صنعتی ساختمان از جمله شیرآلات و دستگیره‌های درب نسبت به سال گذشته بسیار افزایش یافته است، گفت: باید به کیفیت محصولات این صنعت غبطه خورد زیرا که دولت حمایت درستی از این صنعت نمی‌کند.

خاک‌فرجی با اشاره به اینکه باید سازندگان و مصرف‌کنندگان برای خرید این محصولات صف بکشند، گفت: متأسفانه در این نمایشگاه شاهد هستیم که تولید کنندگان به دنبال سازندگان و مصرف کنندگان می‌روند در حالی که باید ما به دنبال این صنعت برویم.

وی با تأکید بر اینکه تغییر نگرش دولت به بخش تعاون می‌تواند زمینه‌ساز بهبود وضعیت تعاونی‌ها و تولید کنندگان شود، گفت: متأسفانه دولت و برخی از مسئولان نگاه منصفانه‌ای به تعاونی‌ها ندارند و باید هرچه سریعتر این نگرش تغییر و حمایت‌های لازم از آن انجام شود.

گفتنی است،هجدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت ساختمان امسال با حضور وزیر راه و شهرسازی و رئیس اتاق تعاون افتتاح شد در این نمایشگاه 960 شرکت‌ کننده داخلی و خارجی حضور دارند که 105 شرکت از این تعداد خارجی و مابقی تولید کنندگان داخلی هستند همچنین در این نمایشگاه سعی شده ظرفیت‌های جدید صنعت ساختمان ارائه و دانش فنی روز شرکت‌های داخلی به کشورهای خارجی معرفی شود.

در این نمایشگاه چهار کارگروه تخصصی در حوزه کاشی، سرامیک، سبک ‌سازی ساختمان، انبوه‌سازان و طرح‌های نوین ساختمان برگزار و همایشی با عنوان سرمایه‌گذاری در کشور افغانستان با حضور هیئت تجاری افعانستان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

نگاه غیرمنصفانه به تعاونی‌ها از سوی دولت

 

برچسب ها: راه و شهرسازی ، مسکن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار