همه ساله همزمان با فصل خرما پزان یا هامین، گروهی از مردم چابهار به قصرقند کوچ می‌کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، نیکبختی مسئول امور عشایری شهرستان قصرقند گفت: این عشایر متشکل از یک طایفه ۲۰ خانواری از روستای عورکی شهرستان چابهار هستند که به مدت ۴۵ روز و تا پایان فصل هامین هرساله مهمان مردم قصرقند هستند.

نیکبختی با بیان اینکه این کوچ نشینان با ساخت خانه‌های حصیری از برگ و درخت خرما در نخلستان‌های قصرقند اطراق می‌کنند، افزود: آنان همه روزه به نخلستان‌های قصرقند می‌روند و خرما‌هایی را که بر اثر وزش باد بر زمین می‌افتند را جمع آوری می‌کنند.

وی افزود: به طور میانگین هر ساله هزار و ۸۵۰ هکتار از نخلستان‌های قصرقند بارور بود که این رقم در سال جاری به علت بروز خشکسالی به ۱۰۰۰ هکتار رسیده است و بر زمان کوچ این عشایر تاثیر میگذارد.

رئیسی کارشناس جامعه شناسی نیز گفت: علاوه بر خوشه چینی، این جمعیت به کمک نخلداران قصرقندی می‌روند تا برای برداشت خرما به آنان کمک کرده و در عوض خرما دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه از زمان قدیم این کوچ با شتر صورت میگرفته و اکنون با وسایل نقلیه سنگین انجام می‌شود گفت:: میزبانی مناسب و خونگرمی مردم قصرقند باعث شده تا داد و ستد و ازدواج بین این کوچ نشینان فصلی و مردم قصرقند مرسوم باشد.

انتهای پیام/ع

کوچ عشایر هامین در جنوب سیستان وبلوچستان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار