قرآن و بسیاری از احادیث تعداد پیامبران مبعوث شده برای هدایت انسان ها به سمت پروردگار نور را 124 هزار پیامبر ذکر کرده اند که 5 تن از آن ها اولوالعزم بوده و دین و شریعت خاص خودشان را داشته اند.

قرآن و بسیاری از احادیث تعداد پیامبران مبعوث شده برای هدایت انسان ها به سمت پروردگار نور را 124 هزار پیامبر ذکر کرده اند که 5 تن از آن ها اولوالعزم بوده و دین و شریعت خاص خودشان را داشته اند و مابقی یعنی چیزی حدود 123 هزار و 995 تن از پیامبران شریعت و ادیان این پیامبران را در مناطق مختلف و با شرایط مختلف تبلیغ و گسترش می دادند.

اما سوالی که در این میان مطرح می شود این است که؛ نحوه حضور پیامبران الهی در قاره های و کشورهای دیگر چگونه بوده است و آیا اصلا در کشورهای اروپایی پیامبرانی مبعوث شده اند یا خیر، که باشگاه خبرنگان جوان قصد دارد تا در این مطلب و در حد توان این موضوع را بررسی نماید، پس با ما همراه باشید.

////حضور پیامبران در قاره های دیگر چگونه بوده است؟/ بعثت پیامبران در اروپا

محدوده جغرافیایی پیامبران الهی

مكان ظهور پیامبران از مسایل تاریخی است كه ابهام دارد و قضاوت درباره آن مشكل است. اما با توجه به رهنمودهای وحیانی ظهور پیامبران اختصاص به منطقه خاصی ندارد.

ادیان بزگ دنیا مانند اسلام-مسیحیت-یهودیت-در خاور میانه شكل گرفته، در صورتی كه انسانها در تمام نقاط زمین وجود داشته اند.


بیشتر بدانید: چرا حضرت عیسی (ع)، ازدواج نکردند؟ 


یكی از مشكلات رخدادهای تاریخی عدم شفافیت آن است؛ مكان ظهور پیامبران از مسایل تاریخی است كه ابهام دارد و قضاوت درباره آن مشكل است. اما با توجه به رهنمودهای وحیانی می گوییم:ظهور پیامبران اختصاص به منطقه خاصی ندارد. به تصریح قرآن ظهور پیامبران اختصاص به منطقه خاصی ندارد.

////حضور پیامبران در قاره های دیگر چگونه بوده است؟/ بعثت پیامبران در اروپا

طبق آموزه های اسلامی همه امت ها پیامبر داشته اند

« و ان من امّة الا خلا فیها نذیر؛ در هر امتی نذیر و هشدار دهنده ای وجود دارد».

نیز:« لقد بعثنا فی كلّ أمة رسولاً أنِ اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت؛ در هر امتی پیامبری فرستادیم (تا به مردم بگویند) كه خدا را بپرستید و از بت دوری كنید ».


بیشتر بدانید: چرا از نسل حضرت یوسف (ع) پیامبری برگزیده نشد؟ 


در هر حال اگر در قرآن مجید، تنها نام عدّه معدودی از پیامبران بزرگ برده شده؛ بدین معنا نیست كه تعداد ایشان منحصر به همین افراد است؛ بلكه در خود قرآن تصریح شده كه بسیاری از پیامبران بوده‏اند كه نامی از ایشان در قرآن به میان نیامده:

« و رسلاً لم نقصصهم علیك؛ پیامبرانی كه داستان آن ها را برایت بازگو ننمودیم ».

اتفاقا برخی از روایات به نوعی موید همین مطلب است، چنان كه در برخی روایات از علی علیه السلام نقل شده كه خداوند پیامبری را مبعوث كرد كه سیاه پوست بوده و داستان آن به ما نرسیده است.

////حضور پیامبران در قاره های دیگر چگونه بوده است؟/ بعثت پیامبران در اروپا

بنابراین نمی ‏توان گفت كه همه 124 هزار نفر پیامبر در یک منطقه خاص ظهور نموده‏اند.

اتفاقا برخی از شواهد و قرائن تاریخی و اجتماعی بیانگر آن است كه در سایر مناطق جهان نیز در گذشته های دور انبیایی مبعوث شده اند ،مثلا برخی از اقوام سرخپوست و ساكنان منطقه آمریكای جنوبی،سنت های دینی و اذكار و اورادی نظیر عبادات سایر ادیان دارند كه به احتمال قوی ناشی از تعالیم انبیایی است كه در گذشته در آن مناطق زیسته اند، ولی نامی از آن ها به دست ما نرسیده است.

در واقع احتمال بسیار جدی وجود دارد كه بسیاری از آیین های فعلی آسیای دور مانند بودا و تمدن های آمریكای جنوبی مانند تمدن مایا و اینكا و... به نوعی متاثر از تعالیم انبیای آن ها بوده كه برای ما ناشناخته است. نمی توان گفت اثری از تعالیم این انبیا باقی نمانده است؛ اما در هر حال گذشت زمان باعث تغییر و تحریف بسیار در این آیین ها شده، حقیقت این تعالیم امروزه چندان با تعالیم اسلامی منطبق نیست.


این مطلب را از دست ندهید: قومی که پیامبرش را با اره قطعه قطعه کردند 


البته این حقیقتی غیرقابل انكار است كه پیامبران اولوالعزم و صاحب شریعت و كتاب آسمانی، از شرق میانه برخاستند. نوح(ع) از عراق برخاست. مركز دعوت ابراهیم(ع) عراق و شام بود. به مصر و حجاز نیز سفر كرد. موسی(ع) از مصر برخاست. چون كه در زمان ظهور پیامبران، منطقه مسكونی عمده انسان‏ها مناطق آسیایی بود و خاور میانه در مهد تمدن قرار داشت.

از سوی دیگر، رابطه نزدیكی میان تمدن انسانی و ظهور پیامبران بزرگ است، زیرا انسان های متمدن نیاز بیش تری به آیین های الهی دارند، تا هم قوانین حقوقی و اجتماعی را تضمین كرده، جلو تعدیات و مفاسد را بگیرد، و هم فطرت الهی آن ها را شكوفا سازد.

پیامبران بزرگ هر چند در یك منطقه خاص ظهور یافتند. اما به معنای انحصار رسالت آن ها در آن منطقه نیست.

اگر رسالت یك پیامبر جهانی هم باشد، لازم است كه در منطقه ای خاص ظهور یابد كه امكان گسترش شریعت وی به دیگر نقاط عالم نیز از آن جا فراهم باشد .

بعثت در مكان و مهد تمدن ها موجب می شود كه پیام انبیا از طریق مردم آن سرزمین به مناطق دیگر نیز برود، چون با وجود تمدن در یك سرزمین، ارتباط مردم آن سرزمین با مناطق دیگر ساده تر و بیش تر خواهد بود.

////حضور پیامبران در قاره های دیگر چگونه بوده است؟/ بعثت پیامبران در اروپا

آیا در اروپا هم پیامبرانی مبعوث شدند، اگر شدند چه کسانی بودند؟

یکی از اصول قطعی قرآن ، بعثت انبیا در میان امت ها برای ایفای نقش هدایت و رهبری جامعه است.

خداوند انسان را خلق و او را از نعمت های بی شماری از جمله نعمت عقل و اندیشه و خرد بهره مند ساخته است. و در ازای نعمت های فراوانی که به او عطا نموده تکالیفی نیز از او خواسته است، گر چه این تکالیف نیز به نوبه خود از بزر گ ترین نعمت های الاهی اند.


این مطلب را از دست ندهید: فلسفه عدم وجود زنان در میان پیامبران الهی 


لازمه تکلیف این است که از طرف خداوند پیامبرانی برای ابلاغ وظایف و دستورات به سوی انسان فرستاده شده باشند و الا تکلیف معنا ندارد.

سنت خداوند بر این بوده است که در میان هر گروه و قومی شخصی را برای هدایت آنها برانگیزاند. چنان که در قرآن کریم می فرماید: "به تحقیق که میان هر امتی رسولی برانگیخته و مبعوث کردیم...".

این مضمون در آیات دیگری از قرآن کریم نیز رسیده است.

پس مسلم است هر کجای جهان که اقوامی زندگی می کرده اند پیامبرانی هم برای هدایتشان مبعو ث شده اند، اما در آیات قرآن و در روایات ائمه نام همه آنان ذکر نشده است. اجمالا در بعضی از روایات ما آمده است که خداوند 124000و در بعضی دیگر "8000" به همراه معجزه و دلیل برای هدایت مردم فرستاده است.

قرآن مجید تنها از 25 تن از انبیای الاهی نام برده است. شاید به همین تعداد و یا کمتر در روایات آمده باشد. این تعداد اندک کجا و "124000و یا "8000 "که در روایات به عنوان عدد انبیا آمده است کجا؟ این قرآن است که در یک جا می فرماید: "ما داستان بعضی از پیامبران را نقل کردیم و داستان بعضی دیگر را نقل نکردیم".


بیشتر بدانید: پیامبر نقاش که بود؟/ کدام پیامبر به پیامبر نقاش معروف است؟ 


در جای دیگر بیان می دارد: "ما پیش از تو رسولانى فرستادیم سرگذشت گروهى از آنان را براى تو بازگفته، و گروهى را براى تو بازگو نکرده‏ایم...". و همه اینها می تواند موید این گفته دین شناسان باشد که در بین همه اقوام، دینی وجود داشته است.

رابرت هیوم در کتاب ادیان زنده جهان می گوید: در تاریخ بشر هرگز قبیله ای وجود نداشته که به گونه ای دین نداشته باشد. وی می گوید: دین وجه امتیاز اصلی بشر (با حیوانات) است.

طبیعتا باید میان ادیان زنده جهان و دین هایی که امروزه از بین رفته اند فرق گذاشت.

////حضور پیامبران در قاره های دیگر چگونه بوده است؟/ بعثت پیامبران در اروپا

وی می گوید: آسیا محل تولد تمام ادیان زنده جهان است.

اما از تعدادی از ادیان مرده در بقیه نقاط جهان نام می برد که نشان می دهد انبیا به عنوان دارندگان دین الاهی در همه مکان هایی که انسان هایی زندگی کرده اند وجود داشته اند. وی می گوید: "... ادیان مصر قدیم در افریقا، ادیان مکزیک و پروی باستان در امریکا و ...".

پس به طور قطع پیامبران کثیری بوده اند که خداوند نام آنها را در قرآن نبرده است.


ببینید: کدام آیات باعث بی قراری پیامبر اکرم (ص) شد 


آنچه قرآن مجید بیان شده صرفا سرگذشت پیامبرانی است که در منطقه خاورمیانه بوده اند. شاید هدف قرآن از ذکر این دسته از انبیا، استفاده های تربیتی مردم از سر گذشت آنان بوده است؛ زیرا تنها تاریخ و آثار اقوام اینان در دسترس مردم آن زمان بوده و شناخت شان برای مردم آن زمان آسان تر بوده است. بر همین اساس قرآن در جاهایی که از این پیامبران نام می برد، مردم را به دیدن آثار و ویرانه های تمدن اقوامی که آن پیامبران را انکار می کردند، دعوت می کند و می فرماید: "در زمین مسافرت کنید و عاقبت کسانی را که تکذیب کردند ببینید". (و از آنان عبرت بگیرید).

از این جهت اگر حکایت حضرت موسی بیشتر به میان آمده مناسبت ‎ هایی است که برای عبرت دیگران تذکّر آن لازم بوده است و روبرویی ‎ هایی است که مسلمانان با اهل کتاب داشته ‎ اند.

این احتمال نیز داده شده است که؛ ظهور تمدن‏های مختلف در خاورمیانه بوده است و به گفته باستان شناسان و کسانی که در تاریخ تمدن اقوام و ملل مطالعه می‏کنند، اولین نمونه‏ها در این منطقه شکل گرفته است. از این رو ضرورت بعثت پیامبران در این منطقه را در پی داشته است.

////حضور پیامبران در قاره های دیگر چگونه بوده است؟/ بعثت پیامبران در اروپا

البته باید توجه داشت که شرایط و ملاحظات بسیار در انتخاب و گزینش پیامبر مورد ملاحظه است که خداوندِ باعث الانبیاء خود از آن آگاه است. شاید بتوان گفت که در سرزمین ‎ هایی؛ مانند فلسطین، جزیرة العرب، مکّه و مدینه، رجال دین و مردان خدا و کسانی که آمادگی قبول دعوت حق را داشته ‎ باشند بیشتر پرورش می ‎ یافته ‎ اند.


ببینید: آرامگاه حضرت یوسف علیه السلام 


چنان که مثلاً در یونان، فلاسفه بیشتر زمینه پیدایش داشته ‎ اند. در هر حال این امری است الاهی و خدا از همه داناتر به آن است. هر چه که باشد و به هر جهتی که باشد، این پیامبرانی که در قرآن مجید یاد شده ‎ اند، از این سرزمین های مبارک برخاسته ‎ اند و در این جای هیچ بحثی نیست که همه ادیان بزرگ موجود در جهان امروز، در خاورمیانه متولد شده اند و در طی قرون متمادی بقیه ادیان را در خود هضم کرده و پیروان آنها را به تبعیت از خود دعوت کرده اند.

////حضور پیامبران در قاره های دیگر چگونه بوده است؟/ بعثت پیامبران در اروپا

اگر امروز دینی؛ مانند مسیحیت در سراسر اروپا و قاره آمریکا طرفداران زیادی دارد، مسلماَ منشأ پیدایش آن مانند همه ادیان ابراهیمی در آسیا و به طور احض در خاورمیانه بوده است. امّا این بدان معنا نیست که پیامبران الاهی در بقیه نقاط جهان نبوده اند و اگر امروز غیر از این ادیان بزرگ، دینی دیگر یافت نمی شود، نشانه آن نیست که هرگز نبوده است، بلکه اگر با کاوش های قطعی تاریخی وجود پیامبری الاهی در غیر آسیا و خاورمیانه ثابت شود، به طور حتم مورد قبول واقع می شود.


این مطلب را از دست ندهید: نشانه هاى آخر الزّمان در سخنان پیامبر اسلام 


امروز به خوبی نشانه های از خداپرستی (اگر چه ضعیف و یا تحریف شده) در قبایل بدوی و یا سرخپوستان قاره آمریکا دیده می شود که نشانه از تعالیم پیامبران الاهی است.

بنابراین، از آغاز خلقت در هر جایی که انسانی زندگی می کرده، خداوند برای بیان و ابلاغ تکالیف خود به آنان پیامبران زیادی را فرستاده است، اما اسامی و سرگذشت همه آنها به صورت تفصیلی در کتاب های آسمانی و از جمله در قرآن بیان نشده است. البته این کار با توجه به اهدافی که قرآن تعقیب می کرده، لزومی هم نداشته است.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۱۲ فروردين ۱۴۰۳
سلام . اینکه در روایات گفته شده ۱۲۴ هزار پیامبر امده درست است .زیرا این تعدادزیاد همه اش مربوط به این دنیای که ما دران زندگی میکنیم نیست زیرا زیرا خداوند دنیا های زیادی خلق کرده ومیکند که این احتمال هست که سر جمع انبیا راگفته اند به ما وپیامبران دنیای ما که پدر ومادرش ادم وحوا هستند این تعداد نباشد ....زیرا حدیث معتبر هست که این ادم وحوا که پدر ومادر نسل کنونی هستند اولین انسان ها نبوده اند وخلق کردن دنیاهای جدید یکی از سنت های همیشگی خداوند است تعجب نکن تحقیق کنی میفهمی
Netherlands (Kingdom of the)
حسین
۰۹:۳۴ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
این نطرات واسه موافقان قابله قبوله واز نطر ی مخالف به راحتی رد میشن
Netherlands (Kingdom of the)
حسین
۰۹:۳۴ ۰۹ آبان ۱۴۰۲
این نطرات واسه موافقان قابله قبوله واز نطر ی مخالف به راحتی رد میشن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۰۷ ۲۷ فروردين ۱۴۰۱
کجای قرآن گفته ۱۲۴ هزار پیامبر؟

اینها فقط توجیه هست و جواب قانع کننده ای نیست.

پیامبری در خاورمیانه رسم بوده و مد بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
روایات که گفته شده هزاران پیامبر الهی برای هدایت مردم همه جای زمین فرستاده شدند فراوان هست
بعد هم با نزول قرآن کریم و گفته های امامان معصوم دیگر حجت تمام شده است

اینکه حالا می‌خواهید کافر بمیرید و در آتش جهنم بسوزید انتخاب خودتونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
اینها که همه حدس و گمان هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
سلام
اما کاملاً حق و حقیقت است
حتی در آیه شریفه 61 سوره بقره و آیه 112 سوره آل عمران گفته شده 70 پیامبر در یک روز به شهادت رسیدند
و در عصر همان روز گروه مهاجم با عذابی شدید راهی جهنم شدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۱ ۱۸ مهر ۱۴۰۰
هیچ جای قرآن به ۱۲۴ هزار پیامبر اشاره نشده است.
جوابتان قانع کننده نبود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
در تمام روایات و کتاب قدیمی از امامان تعداد پیامبران 124 هزار گفته شده است
Iran (Islamic Republic of)
سجاد
۲۲:۱۳ ۱۲ شهريور ۱۴۰۰
متاسفانه بسیار درک پایینی از ادیان دارند و ادیان را با انحرافات موجود نگاه میکنند و همانند بت پرستانی که در زمان پیامبر دختران خود را زنده بگور میکردند و تفکرات پیامبر را تحریف میکردند تا رفتار نابخردانه خودشان را توجیه کنند.
مطمینا در همه جای دنیا افرادی به بینش عمیق درونمایه حیات خدادوندی رسیده اند و پیام اوران خداوند جز این نبوده اند وگرنه انسانیت هیچگاه به این درجه نمیرسید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۷ ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ولی سخن کامل همین است که یک دین کامل و سالم بیشتر نداریم
کامل ترین و بهترین و زیباترین دین اسلام هستش
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۵:۴۷ ۰۴ مرداد ۱۴۰۰
راستش رابخواهیدپاسخ داده شده تبیین کننده نیست و پرازمغلطه وسفسطه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۳ ۲۴ آبان ۱۳۹۸
عالی
Australia
ناشناس
۲۰:۴۹ ۱۳ آبان ۱۳۹۸
بسیار عالی
Iran (Islamic Republic of)
پاشا
۲۳:۱۱ ۱۴ مهر ۱۳۹۸
ببخشید کجای قرآن به عدد 124هزار اشاره شده است؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۴ ۱۴ خرداد ۱۴۰۲
در تمام روایات گفته شده
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۰۰:۴۲ ۲۱ شهريور ۱۳۹۸
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
خیلی جالب بود
آخرین اخبار