چین از امضای توافقنامه ائتلاف بانکی بین این کشور و کشورهای عربی در پکن خبر داد.

امضای توافقنامه بانکی میان چین و کشورهای عربیبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، چین از امضای توافقنامه ائتلاف بانکی بین این کشور و کشورهای عربی در پکن خبر داد.

شبکه تلویزیونی بین المللی چین گزارش داد در سالهای اخیر روابط اقتصادی کشورهای عربی با چین گامهای رو به جلویی را برداشته و میزان تبادل تجاری چین با کشورهای عربی به 200 میلیارد دلار نزدیک شده است.

در پی این توسعه روابط اقتصادی، دو طرف چینی و عربی توافق کردند برای تسهیل پروژه های اقتصادی بین آنها به ویژه در زمینه نیرو و زیرساختها و به روز کردن صنایع، ائتلاف بانکی تأسیس کنند که مقر آن در پکن باشد و بانک توسعه چین و شماری از بانکهای عربی را شامل شود.

کارشناسان بر این باورند ائتلاف بانکی چینی عربی، زیر مجموعه ابتکار کمربند-راه به شمار می آید، در حالی که شی جین پینگ، رئیس جمهور خلق چین با نگاهی جامع تصریح کرد چین و کشورهای عربی در همکاری برای ساخت کمربند-راه شریک هستند و باید هر دو طرف برای تثبیت روح جاده ابریشم یعنی صلح، همکاری و منافع متقابل و سود مشترک تلاش کنند.

حسن هیکل، تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: «این توافق در چارچوب توجه سران چین و رهبران حزب کمونیست چین به مستحکم کردن روابط با جنوب است، یعنی یک راه و یک کمربند. جاده ابریشم به دنبال محقق ساختن منافع مشترک بین همه طرفهای آن است و این منافع تنها از طریق ائتلافهایی بانکی بوجود می آید که افزایش تجارت بین کشورهای عضو را تضمین کند.»

چین یادداشتهای تفاهمی درباره مشارکت در ساخت کمربند-راه با 9 کشور عربی و نیز توافقاتی را با پنج کشور عربی در زمینه نیروی مولد امضا کرده است. همچنین در انجمن همکاری های چینی عربی، دو طرف بر سر اتخاذ کمربند-راه به عنوان خطی اصلی و تلاش مشترک برای برپا کردن نسخه پیشرفته روابط چینی عربی به توافق رسیدند.

ایجاد ائتلاف بانکی چینی عربی، بر افزایش میزان روابط اقتصادی بین دو طرف چینی و عربی دلالت دارد و همچنین در باز کردن چشم اندازهای جدیدی برای این همکاری نقش خواهد داشت.

انتهای پیام/

گسترش همکاری های اقتصادی چین و کشورهای عربی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۱۲ مرداد ۱۳۹۷
در چه زمینه ای این توافقنامه؟
آخرین اخبار