بنابر اعلام تلویزیون چین، وضع تعرفه‌های متقابل بر روی کالا‌های وارداتی میان آمریکا و دیگر اقتصاد‌های بزرگ جهان فشار بسیاری بر زنجیره عرضه جهانی وارد کرده است.

تلویزیون چین: وضع تعرفه‌های متقابل میان آمریکا و کشورهای دیگر به ضرر جهان استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی سی جی تی ان چین، تدابیر تلافی‌جویانه مانند وضع تعرفه‌های متقابل بر روی کالاهای وارداتی میان آمریکا و دیگر اقتصادهای بزرگ جهان فشار بسیاری بر زنجیره عرضه جهانی وارد کرده است.

این شبکه تلویزیونی ضمن اعلام این خبر افزود این تدابیر همچنین موجب از بین رفتن برخی مشاغل و لطمه دیدن کشاورزان و مصرف‌کنندگان در سرتاسر جهان، از جمله در آمریکا شده است.

این شبکه در گزارشی درباره صدمات مناقشات تجاری کنونی میان آمریکا و کشورهای دیگر و آینده این مناقشات اعلام کرد روزنامه فایننشال تایمز اخیرا در گزارشی نوشت خریداران چینی اخیرا از ماه آوریل که تنش‌های تجاری آغاز شد خرید حدود 830 هزار تن دانه سویا از آمریکا را لغو کردند که این به معنای یک ضرر نزدیک به 274 میلیون دلاری برای کشاورزان آمریکایی است. چین به جای وارد کردن دانه سویا از آمریکا به واردات این محصول از برزیل روی آورد، هرچند هزینه این واردات 66 دلار در هر تن برای چین افزایش یافت.

لیانگ مینگ، مدیر موسسه تجارت خارجی در چین گفت: "کشاورزان آمریکایی برای صدور دانه سویا بسیار به بازار چین وابسته اند. اما چین همواره می تواند به گزینه های دیگری برای وارد کردن این محصول روی آورد که شامل کشورهایی مانند برزیل، کشورهای آمریکای جنوبی و حتی روسیه می شود. این ممکن است هزینه ها را برای واردکنندگان چینی افزایش دهد اما مقدار دقیق این افزایش قطعی نیست و در مذاکرات مشخص می شود."

آمریکا پارسال بیش از نیمی از محصول دانه سویای تولیدی کشاورزان این کشور را به چین صادر کرد. ارزش این صادرات حدود 12.36 میلیارد دلار بود. 10 رده از کالاهای دیگر هم در فهرست کالاهای تعرفه ای آمریکا وجود دارد که بسیار به بازار چین وابسته اند. این مسئله پیش بینی ها را درباره میزان درآمدهای بسیاری از شرکت های آمریکایی تحت الشعاع قرار داده است.

یک مقام تجاری چین گفت :"این مسئله به تجارت و نیز به کشورها و تولید ناخالص داخلی آنها لطمه خواهد زد."

موسسه استاندارد اند پورز در ماه مه برآورد کرده بود اگر آمریکا و چین به صورت متقابل 25 درصد تعرفه روی 50 میلیارد دلار کالا وضع کنند، رشد اقتصادی آمریکا امسال 0.1 درصد کاهش خواهد یافت. مقامات چینی پیش بینی کرده اند همین مقدار تعرفه 0.12 درصد از رشد اقتصادی چین از سال 2018 تا سال 2020 خواهد کاست.

انتهای پیام/

پیامد منفی تنش‌های تجاری اخیر برای اقتصاد جهان

برچسب ها: چین ، آمریکا ، اقتصاد جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار