خبرگزاری فرانسه در مطلبی نوشت سیاست جنجالی تجاری آمریکا می‌تواند جان تازه‌ای در کالبد گروه شامل پنج اقتصاد نوظهور جهان بدمد.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فرانسه در مطلبی نوشت: سران پنج اقتصاد نوظهور جهان -برزیل، چین، هند، روسیه و آفریقای جنوبی- این هفته در حالی در ژوهانسبورگ با یکدیگر دیدار می‌کنند که تهدید ناشی از گسترش جنگ تجاری اصلی‌ترین دستور کار این نشست خواهد بود.

 اقدام دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در اعمال تعرفه بر کالا‌های وارداتی از چین به ارزش ده‌ها میلیارد دلار و همچنین آلومینیوم و فولاد وارداتی از اتحادیه اروپا، مکزیک و کانادا، نگرانی از آغاز یک جنگ تجاری تمام‌عیار را افزایش داده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، و نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در این نشست سه روزه که از روز چهارشنبه در ژوهانسبورگ آغاز می‌شود، حضور خواهند داشت.

پیشتر در این ماه، چین اعلام کرد با سایر کشور‌های در حال توسعه از جمله گروه بریکس برای مقابله با حمایتگرایی تجاری همکاری می‌کند.

تحلیلگران معتقدند سیاست تجاری آمریکا می‌تواند جان تازه‌ای در کالبد این گروه بدمد. کنت کریمر اقتصاددان دانشگاه ویتز ژوهانسبورگ به خبرگزاری فرانسه گفت: تدابیر تجاری کوته‌بینانه و تنگ‌نظرانه‌ای که از سوی آمریکا اتخاذ می‌شود اهمیت توافق‌های تجاری میان اعضای گروه‌هایی مانند بریکس را افزایش داده است.

به گفته کریمر، آفریقای جنوبی و در معنای وسیع‌تر آفریقا می‌تواند از افزایش صادرات به کشور‌هایی با رشد اقتصادی سریع مانند چین و هند سود ببرد و بریکس از ظرفیت راهبردی برای شکل دهی دوباره به اقتصاد جهانی برخوردار است.

فرانس‌پرس نوشت: خطر جنگ تجاری همچنین بر نشست وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی اعضای گروه بیست که اوایل این هفته در بوئنوس آیرس برگزار شد نیز سایه انداخته بود. کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول، در این نشست بار دیگر درباره اعمال تعرفه‌های تلافی جویانه هشدار داد.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، جین ، هند ، اقتصاد جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار