در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

دشمنان به دنبال این هستند که فضای اقتصادی کشور را آشفته نشان دهند/ کالا به اندازه کافی در کشور وجود دارد اما عرضه به طور مناسب انجام نمی‌شود

برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب (پنج شنبه؛ 11 مردادماه) با موضوع احتکار و تنظیم بازار برگزار شد.

دشمنان به دنبال این هستند که فضای اقتصادی کشور را آشفته نشان دهند/ کالا به اندازه کافی در کشور وجود دارد اما عرضه به طور مناسب انجام نمی‌شودبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن کوهکن نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع در برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب (پنج شنبه، ۱۱ مرداد)  اظهار کرد: قطعاً جامعه نیاز‌های فراوانی دارد که در بسیاری از بخش‌ها تولید داخلی دارای کیفیت و کمیت مناسبی بوده تا جایی که به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

وی افزود: بخشی از تولید ما جوابگوی نیازهای جامعه است و کسری آن از طریق واردات تامین می‌شود من فکر می‌کنم در بخش نیازهای ضروری در بسیاری از موارد خودکفا هستیم اما در برخی موارد دچار کسری هستیم که باید دست به واردات بزنیم.

کوهکن تصریح کرد: در یک الی دو ماه گذشته بسیاری از تولیدکنندگان با متولیان امر، کمیسیونی تشکیل داده‌اند که آخرین آن با شرکت کمیسیون صنایع و متولیان تولید برق و فعالان بخش خصوصی برگزار شد و تولیدکنندگان به بیان دغدغه ها و مشکلات خود پرداختند و دولتی‌ها نیز به کارهایی که انجام داده‌اند اشاره کردند، و در شرایط موجود کمیسیون صنعت سعی می‌کند که با رصد مداوم به روز عمل کند.

در ادامه برنامه محمدرضا کلامی مدیر برنامه ریزی و تنظیم بازار وزارت صنعت اظهار کرد: کالا های بسیاری تحت عنوان اقلام مصرفی در بازار عرضه می‌شود که ما باید آنها را به کالاهای اساسی و غیر اساسی تقسیم کنیم.

وی افزود: باید بدانیم که سرانه مصرف در هر کالا به چه میزان است، به عنوان مثال مصرف سرانه برنج اگر در کشور ۴۰ کیلوگرم باشد حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان با فرض ۸۰ میلیون جمعیت نیاز کشور خواهد بود بنابراین همه سال حدود یک میلیون و هشتصد تا دو میلیون و دویست هزار تومان تولید برنج داریم که کسری آن نیز از محل واردات تامین می‌شود.

کلامی تصریح کرد: باید بپذیریم که تولید کشور اگر چه نیاز را تامین می کند اما تا حدودی به میزان تقاضا نیز بستگی دارد و عواملی مانند افزایش مصرف،افزایش زوج‌های جوان و جابه جایی سهم کالاها در تغییر میزان تقاضا موثر است.

وی بیان کرد: باید بپذیریم در شرایط قرار داریم که دشمنان ما به دنبال آن هستند که که فضای اقتصادی کشور را آشفته نشان دهند و مردم را به سمتی هدایت کنند که احساس کمبود کنند، و در تمام دنیا کشورهایی که اقتصاد مستقلی دارند و بر اعتقاد و عقیده خود پافشاری می‌کنند و ناگزیر باید هزینه هایی را بپردازند و مردم نیز باید هوشیار باشند تا در نتیجه تحرکات دشمن افزایش مصرف ایجاد نکنند.

کلامی افزود: مردم بدانند که دولت به فکر تامین کالای بازار است و اگر فردی اقلامی را ذخیره کند تنها به خود ضرر مالی وارد کرده است، باید بپذیریم که در همه اقتصاد ها وقتی نگرشی به آینده اتفاق می افتد تمایل برای نگهداری کالا بیشتر می‌شود لذا به تمام افرادی که در این حلقه ها فعالیت می کنند میگویم که ما فهرست کالاهای اساسی مردم را تهیه کرده ایم و هرکس در این حلقه طبق فهرست اعلام موجودی نکرده و به امید سو استفاده کالاها را ذخیره می‌کنند بهتر است از این اقدام دست بردارند چرا که دولت به اندازی کافی کالا عرضه خواهد کرد و احتکار کنندگان متضرر خواهند شد.

کلامی تصریح کرد: باید بپذیریم که تولید کشور اگر چه نیاز را تامین می کند اما تا حدودی به میزان تقاضا نیز بستگی دارد و عواملی مانند افزایش مصرف،افزایش زوجهای جوان و جابه جایی سهم کالاها در تغییر میزان تقاضا موثر است.

وی بیان کرد: باید ببینیم در شرایط قرار داریم که دشمنان ما به دنبال آن هستند که که فضای اقتصادی کشور را آشفته نشان دهند و مردم را به سمتی هدایت کنند که احساس کمبود کنند، در تمام دنیا کشورهایی که اقتصاد مستقلی دارند و بر اعتقاد و عقیده خود پافشاری می کنند ناگزیر باید هزینه هایی را بپردازند و مردم باید هوشیار باشند تا در نتیجه تحرکات دشمن افزایش مصرف ایجاد نکنند

در ادامه برنامه یاسر رایگانی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در ارتباط زنده تلفنی اظهار کرد: پنج روزی است که ستاد تشکیل شده و وزیر صنعت نیز لیست اقلامی که الزام به عرضه دارد را ارائه کرد و تاکنون در استان‌های توزیع کننده اقدامات مستمری انجام شده است.

وی افزود: همگی باید سعی کنیم تا بازار با آرامش به فعالیت خود ادامه دهد و مردم از تامین کالاهای مورد نیازشان آسوده خاطر باشند، با توجه به اینکه دولت مبارزه با احتکار را یک ضرورت اعلام کرده ما نیز با یک شیب ملایم کار خود را در سراسر کشور و علی‌الخصوص استانهایی که توزیع کننده اصلی هستند آغاز کرده ایم.

رایگانی بیان کرد: طی اعلام احتکار در استان اصفهان در یک برند خارجی بلافاصله دستور توزیع کالا در محل انبار احتکار شده صادر شد، همچنین در این استان احتکار میلگرد نیز صورت گرفته بود که همکاران دستور توزیع آن را دادند.

وی گفت: در استان آذربایجان شرقی ۳ انبار بزرگ لوازم خانگی با تخلف بیش از ۱۵ میلیارد تومان شناسایی شده که از شنبه دستور توزیع اجناس آنها صادر خواهد شد

سخنگوی سازمان تعزیزات بیان کرد: همچنین در استان مذکور انباری ۲ هزار متری از کالای اساسی را احتکار کرده بود که همکاران آن را شناسایی و در هفته آینده دستور توزیع اجناس این انبار نیز صادر خواهد شد.

وی ادامه داد: در استان فارس ۲۴ کانتینر بار برنج رصد شد که رسیدگی به آن آغاز شده است،همچنین در استان البرز انبار بزرگ لوازم آرایشی و بهداشتی کشف شد که فرد محتکر قبلا نیز تخلف سنگینی داشته لذا با جریمه سنگین تری مواجه خواهد شد.

رایگانی ادامه داد: یک انبار غیرمجاز کالاهای دارویی نیز رصد شد که حدود ۵ میلیارد تومان دارو را در شرایط غیر معمول علیرغم آنکه کالاها تاریخ داشته‌اند انبار کرده بود و فرد خاطی نباید در این صنف فعالیت می‌کرده دست به احتکار زده بود که کار رسیدگی آن آغاز شده است.

وی افزود: همچنین یک انبار بزرگ پمپ آب و لوازم کشاورزی در استان البرز کشف شده است.

رایگانی در پاسخ به این سوال که آیا قوانین موجود بازدارنده هستند و یا خیر گفت: بسیاری از قوانین نقص هایی وجود دارد که با توجه به شرایط روز کشور باید قوانین نیز به روز شوند.

وی گفت طی یک الی دو ماه گذشته همکاران در کمیسیون قضایی به سازمان تعزیرات آمده‌اند و آقای لاریجانی قول‌هایی داده اند که نه تنها در بخش احتکار بلکه در بخش های صنفی نظارت ها سفت و سخت تر صورت بگیرد.

کلامی گفت: سه قوه کشور تصمیم گرفته اند تا برای مدیریت کشور اقدامات ویژه ای را انجام دهند و ما متن مصوبه ای را تحت عنوان مصوبه سران قوا تنظیم کرده‌ایم تا اگر احتکار بازدارندگی لازم را ندارد این مورد درج شود.

کوهکن گفت: لازم است تا زمینه های بروز احتکار ریشه یابی شود، یک اشکال عمومی در فرهنگ مصرفی ما نهادینه شده و این امر کمک می‌کند تا افرادی که ملاحظه جامعه را نمی‌کنند ، دست به احتکار بزنند.

وی افزود: بالاترین بازدارنده برای جلوگیری از افزایش قیمت کنترل برای کاهش تقاضاست.

فرود عسگری رئیس کل گمرک ایران در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه در ارتباط با ترخیص فوری کالا به خصوص مواد اولیه ، کالاهای اساسی و تجهیزات تصمیمات خوبی گرفته شده است گفت: با شرایط ارزی به وجود آمده در بحث مقررات باید برای همه کالا ها ثبت سفارش صورت گیرد لذا در این رابطه مقداری رسوب داشتیم.

وی با بیان اینکه تصمیماتی در دولت گرفته شد تا ترخیص کالا وضعیت بهتری پیدا کند خاطرنشان کرد: در 4 ماهه سال جاری 11 میلیون و525 هزار تن کالا ترخیص شده است که از نظر وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل2/3 دهم درصد افزایش داشت لذا الان وضعیت ترخیص عادی است.

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه برای کمک به جبران کمبود نقدینگی بسته حمایتی ابلاغ شده است افزود:
واحد های تولیدی می توانند کالا هایشان را به صورت نسیه و 6 ماهه با 60,70 درصد ترخیص و با 30 درصد نگهداری کالای ورودی از گمرک ترخیص شوند.

عسگری تصریح کرد : تصمیم گرفته شده است تا برای واحد هایی که کالا وارد گمرک کرده اند و دارای مشکلات بانکی هستند مجاز باشند تا 90 درصد کالاها را ترخیص کنند و برای 10 درصد باقی مانده پرونده را نگه می داریم تا مشکلات بانکی آنها حل شود تا برای تسویه ارزی اقدام کنند.

وی با اشاره به اینکه در بخش کالاهای اساسی خصوصا در حوزه دارو و تجهیزات با وزیر بهداشت تفاهم نامه ای نوشته شده است تا کالا با حداقل اسناد و با تأیید وزیر 4 ماهه ترخیص شود عنوان کرد: کل اقلام دارویی و تجهیزات لوازم پزشکی را مشمول ضمانت کردیم و فعالان کالا قبل از ورود کالاهایشان به گمرک باید اظهار انجام دهند و به محض اینکه کالا به گمرک رسید و حقوق ورودی تامین شد کالا به کارخانه و انبار های اختصاصی برود .

عسگری ادامه داد : برای کالاهایی که به مناطق آزاد، ویژه و در گمرکات آمده می توان با شرایط بدون انتقال ارز کالا را ترخیص کرد.

منصور عالی پور نایب رییس اتحادیه صنف فروشگاه های زنجیره ای کشور در ادامه برنامه طی تماس تلفنی با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکلی در تامین کالاهای اساسی و ضروری خانواده ها نداریم افزود: سیستم فروشگاه های زنجیره ای شفاف است، روزانه کالا وارد فروشگاه می شود لذا فروشگاه های زنجیره ای به صورت قدرتمند در کل کشور فعالیت می کنند.

مجید صفایی سخنگوی اتاق اصناف در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در چنین شرایطی باید فرهنگ جامعه اصلاح شود گفت: گفته می شود کالا به اندازه کافی وجود دارد آیا عرضه هم به اندازه کافی صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه بهترین مسکن ایجاد ثبات در نرخ ارز است عنوان کرد: اگر احتکار از ناحیه صنفی ما صورت گرفته باشد منجر به صدور پرونده می شود و در نهایت پرونده به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می شود.

صفایی با اشاره به اینکه ما در سطح خرده فروشی حق ورود داریم گفت: ما در سراسر کشور در کار گروه مشترک با سازمان تعزیرات حکومتی در حال ایفای نقش هستیم، احتکار در چند ماه اخیر جزء آمار اول تخلفات صنفی شده است.

کلامی با اشاره به اینکه باید به هزینه های متورم شده تولید توجه کرد اظهار داشت: گران فروشی از دو ناحیه است یکی از ناحیه تقاضای متورم شده و دیگری از ناحیه عدم‌ توجه به عرضه به امید فروش بیشتر است.

وی اظهار داشت: سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف کننده و تولید کننده از همه ابزار ها برای کنترل قیمت استفاده می کنند.

کلامی مدیر کل برنامه ریزی و تنظیم بازار وزارت صمت گفت: هزینه واقعی تولید که برای یک واحد صنفی ایجاد می شود طبق منطق اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد در غیر اینصورت در دراز مدت از دور خارج شد و برای کشور ایجاد ضرر می کند.

وی ادامه داد: توپ در زمین تنظیم بازار وزارت صمت است. ما دولتی ها برای حمایت از بازار سرمایه (بورس) گفته ایم مبنای عرضه در بورس باید برابر قیمت جهانی ضرب در نرخ ارز رسمی باشد، برای اینکه تقاضای کاذب، منجر به افزایش قیمت در بورس نشود سقف رقابت را هم 5 درصد در نظر گرفته ایم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۷ ۱۲ مرداد ۱۳۹۷
قیمت پفک مزمز ۱۰۰۰ تومانی به ۱۵۰۰ افزایش یافته . یعنی تورم ۵۰ درصدی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۷ ۱۲ مرداد ۱۳۹۷
چرا دلار بشه 12 هزار تومن دلایل این گرانی ها چیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۸ ۱۱ مرداد ۱۳۹۷
فکری بحال گرانی ها کنید
آخرین اخبار