گفت‌وگوی ویژه خبری

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع جنگ روانی آمریکا با ابزار مذاکره برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جنگ روانی آمریکا با ابزار مذاکره موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 9 مردادماه بود که با حضور ابراهیم متقی و ابوالفضل ظهره‌وند کارشناسان مسائل سیاسی و روابط بین الملل برگزار شد.

ابوالفضل ظهره وند کارشناس مسائل سیاسی و بین الملل در ابتدای برنامه اظهار کرد: ترامپ یک پدیده ای است در سیاست که ضمیری قابل پیش بینی برای همه است.

وی افزود: تازه ترین نقد ترامپ خروج از برجام بود و مهم ترین آن خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و برخود ترامپ با مرکل که به نوعی برخلاف موضع بین المللی است.

ظهره وند گفت: تمام رفتارهای ترامپ غیر دیپلماتیک و حساب نشده است.

شخصیت ترامپ غیر قابل پیش بینی است که این می تواند در هر تعاملی خسارات زیادی در بر داشته باشد

وی ادامه داد: ما شاهد رفتار ترامپ در رابطه با حل و فصل مسائل با کشور کره شمالی بودیم که بعد از مذاکره مشاهده کردیم که شرایطی را بر طرف مقابل تحمیل می کند.

ظهره وند در ادامه افزود: ترامپ بر سر میز مذاکره می نشیند و به مجرد اینکه از میز مذاکره خارج شود و آنچه را از قبل گفته و امضا کرده را از یاد می برد و عکس آن را انجام می دهد، نمونه بارز آن تحریم های کره شمالی است که رهبر این کشور آنچه را که با ترامپ به توافق رسیده و به زبان کره ای امضا شده بود را در تلوزیون کشورش به همه نشان داد که ما به این توافق رسیدیم.

وی ادامه داد: ترامپ به مجرد اینکه در کنفرانس مطبوعاتی حاضر شد، تمام مذاکرات خود را با کره شمالی را نقض کرد و تحریم ها را یکسال دیگر تمدید کرد. شخصیت ترامپ نامتعادل است و باید این عدم تعادل را در ساختار ایالت متحده دید که موجب می شود که هیچ کدام نتوانیم روی آنها حساب باز کنیم.

وی افزود: شخصیت ترامپ غیر قابل پیش بینی است که این می تواند در هر تعاملی خسارات زیادی در بر داشته باشد.

ابوالفضل متقی کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی در ادامه برنامه تصریح کرد: ترامپ خوب می داند که چه می خواهد، چه در برخورد با ایران، چه با چین و یا اروپا. ابتدا باید بدانیم که منشا رفتار ترامپ چیست، زمانی که کتاب هنر معامله را می خوانیم و زمانی که الگوهای رفتاری را بررسی می کنیم، می بینیم که دو مفهوم اصلی در رفتار ترامپ وجود دارد، چه در حوزه بیزینس که قبلا در آن کار می کرد و چه در حوزه سیاسی و سیاست خارجه.

متقی تصریح کرد: متقاعد کردن در حوزه اقتصاد راحت تر است، چرا که می خواهی به یک دستاورد ملموس برای کنترل بازار دست پیدا کنی. اما در حوزه سیاسی و سیاست خارجه رفتار ترامپ در ارتباط با کشورهای مختلف مبهوت و سر در گم کردن است.

ترامپ خوب می داند که چه می خواهد

کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی گفت: الگوی رفتاری ترامپ با کره شمالی و کشورهای اروپایی به صورت کانفیوس است که در آن برخی از واژه باعث ایجاد شک‌ می شود، مانند بخشی که در کنفرانس مطبوعاتی که با نخست وزیر ایتالیا در رابطه با ایران داشت، اینها همه بخشی از یک پازل است.

وی افزود: مساله بعدی بدون قید و شرط بودن و مساله فضایی است که زمینه را برای عادی سازی روابط به وجود می آورد و پشت این سیگنال ها همواره یک بحث های جدی تری وجود دارد. در حوزه دیپلماتی یک حوزه سیاست ژانوس وال است که یک بعد سازش و همکاری دارد و بعد دیگر بی توجهی به تعهداتی است که داشته اند.

متقی افزود: این انگاره ژانوس امروز در سیاست آمریکا وجود دارد و در سیاست ترامپ موج می زند. این سیگنال به عنوان معنای الگوی آمریکا نیست؛ ضمام داران،کارگزاران و دیپلمات ها باید این مساله را بدانند زمانی که ترامپ حرفی از مذاکرات بی قید و شرط می زند، یعنی مذاکراتی که قید و‌ شرط در آن وجود دارد و این قید و شرط یعنی محدود سازی.

ابوذر گوهری مقدم کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی در ادامه در تماس تلفنی اظهار کرد: آنچه که پمپئو در چند ماه گذشته مطرح کرد، همه در یک راستا طراحی شده است. بنده تفاوتی بین آن چیزی که ترامپ می گوید و  آن چیزی که پمپئو به عنوان وزیر خارجه مطرح می کند نمی بینم.

وی گفت: ترامپ کارگزاران تابع می خواهد و تغییراتی را که تاکنون انجام داده در همین راستا بوده است. پمپئو نمی تواند چیزی خارج از خواست ترامپ را مطرح کند، آن چیزی که وزیر خارجه آمریکا مطرح می کند در واقع با ماهیت جمهوری اسلامی ایران و مردم مغایرت دارد که عملا نوعی تغییر نظام اسلامی است.

از دید دولت آمریکا ایران باید در لبه پرتگاه قرار گیرد

کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی تصریح کرد: زمانی که ترامپ می گوید حاضر است وارد مذاکره شود به معنای حالت های روانی و تاثیر گذاری بر محیط داخلی ایران و هموارسازی دولت و مردم در راستای اهداف خود است، تا اهدافشان تحقق یابد که تاکید بر تغییر نظام دارند.

وی ادامه داد: ترامپ می خواهد یک‌ تضاد و دوگانگی ایجاد کند، دولت آمریکا می خواهد آمدن به پای میز مذاکره را به مردم ایران القا کند، اما در عمل به طور صریح و به شکل تلویحی شرایط خود را می گوید. پمپئو می گوید در صورتی وارد مذاکره می شویم که رفتار و دولت ایران تغییر کند و این تغییر باید بازگشت ناپذیر باشد.

گوهری افزود: ترامپ خیلی علاقمند به مطرح شدن شخصیت خود دارد و میراثی که در دولت های گذشته ایجاد شده بود را تغییر دهد.

کارشناس مسائل سیاسی و بین المللی گفت: پمپئو می خواهد مسیر اهداف ترامپ را تسهیل کند و در نهایت هدف آن است که اگر مذاکره ای صورت گیرد، از موضع برتر ما را در موضع ضعف قرار دهند؛ از دید دولت آمریکا ایران باید در لبه پرتگاه قرار گیرد.

 

ظهره وند با اشاره به اینکه آمریکا نمی تواند به صورت یک طرفه بگوید که می خواهد مذاکره کند و از سوی دیگر مشغول تهدید، ارعاب و تخریب باشد گفت: مسئله، موقعیت یک جانبه گرایی آمریکا است که آنها برای نجات از این وضعیت یکی از این مناطق را غرب آسیا می دانند که رویکرد نگاه به ایران دارد، لذا آمریکا قصد مذاکره ندارد .

ایرانی‌ای خوب کسی است که زنده نباشد

وی تصریح کرد: مسئله شبه جزیره کره اصلا مطرح نبود، بلکه مسئله مربوط به چین است، در طرح امنیت ملی که در سال2017 از سوی آمریکا مطرح شد، 36 بار چین را به عنوان تهدید پایدار و مستقیم معرفی می کنند در حالی که ایران را دو بار به عنوان تهدید معرفی کردند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اتحادیه اروپا امروز برای ترامپ تهدید است، گفت: ترامپ را باید نتیجه تصمیم ساختار آمریکا بدانیم ، پمپئو می گوید ایرانی‌ای خوب کسی است که زنده نباشد، لذا این گفته عبارت تاریخی وندی شرمن است.

ظهره وند با بیان اینکه آمریکا تعارض جوهری با ما دارد ادامه داد: آمریکا نمی‌تواند چنین پدیده ای را بپذیرد و بگوید که ما به نقطه تعامل پایدار می‌رسیم، موقعیت بازدارندگی در شرایط دیگری به وجود می آید، ترامپ نیازمند الزامات ساختاری است که او را به این ورطه انداخته است.

وی با اشاره به اینکه باید ایالات متحده را در محیط بین الملل نگاه کنیم خاطرنشان کرد: ایران موقعیتی را به دست آورده که او را به این کنش واداشته است، لذا آنها نیاز دارند حتی به صورت صوری بگویند که حتی برای یکبار هم که شده به پای میز مذاکره با طرف ایرانی بنشینند ، آنها بحث سازش را ندارد و می گویند جمهوری اسلامی ایران بایستی از سازمان انقلابی خارج شود و تغییر جوهره یعنی تغییر رژیم اتفاق بیفتد.

ظهره وند با اشاره به اینکه پاکستان ۱۵ سال است که زیر نظر آمریکا قرار دارد عنوان کرد: ایالات متحده بر نمی‌تابد تا کشوری مستقل باشد و برای خود منافع مستقلی را تعریف کند، چین، هند و روسیه هم برای آنها تهدید بلندمدت خواهد بود.

گوهری در ادامه با اشاره به اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران دولت های مختلف در آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران سیاست مشخصی را دنبال کردند که شاهد اجماع میان آنها بودیم گفت: آمریکا با ذات و ماهیت جمهوری اسلامی ایران مشکل دارد، لذا تلاش می‌کند تا با ابزارهای مختلف ما را تضعیف کند.

دکترین ترامپ تنش زایی برای تنش زدایی است

وی با اشاره به اینکه ترامپ رویکرد منافقانه را در مذاکره با ایران دنبال می کند، تصور می کند اگر فشارها ادامه پیدا کند می توانند جواب لازم را بگیرند اظهار کرد: دکترین ترامپ تنش زایی برای تنش زدایی است، لذا او می‌خواهد تنش به وجود آورد و خود را در نهایت منجی معرفی کند ، ترامپ می خواهد از آب گل آلود برای خود ماهی بگیرد.

گوهری مقدم با اشاره به اینکه بحث جنگ عملیات روانی آمریکا در دوره ترامپ بطور جدی تعقیب می شود گفت: مولفه های جنگ روانی آمریکا در چند محور دنبال می شود که یکی از مهم ترین آنها ایجاد مولفه های دوگانه مختلف برای ایران است، وزیر خارجه آمریکا گزاره‌هایی را منعکس می کند که بسیار سخت است و بیان آن از زبان یک وزیر امور خارجه باعث تعجب می شود و سعی می‌کند با اعتبار بخشی به گزاره ها و بیان آنها عملیات روانی ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه آنها می خواهند از طریق دوگانه ها به دولت و ملت فشار ایجاد کنند تا اینکه پیش قدم شوند تا ما به مذاکره تن دهیم، افزود: در صحبت‌های پمپئو می بینیم که تلاش برای تزلزل در بنیان‌های نظری انقلاب اسلامی وجود دارد، تلاش برای تقدس زدایی از علما، مراجع و ساختار مذهبی نظام در حال انجام است که پمپئو این مباحث را مطرح می‌کند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به دستور کارهای مختلف آمریکا مانند تشویق برای ایجاد جنگ فرقه‌ای گفت: عدم تفکیک بین جناح‌های مختلف را پمپئو مطرح کرد که جناح های مختلف کشور را به یک چوب براند و بگوید ایرانی خوب و بد وجود ندارد و این عدم تفکیک به نحوی تأکید بر این است که تغییر رژیم و تغیر نظام اسلامی صورت بگیرد؛ قرار نیست آنها به سرعت جواب بگیرند، آنها با برنامه‌ریزی درازمدت به دنبال رسیدن به اهداف خود هستند.

رئیس جمهور آمریکا مذاکره از موضع برتر را می خواهد

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه رویکرد ترامپ و مشاور امنیت ملی آن براندازی ساختار در ایران است، گفت : عملا وقتی آنها صحبت از مذاکره می‌کنند ، رویکرد منافقانه خود را نشان می دهند زیرا معتقدند که با فشار می توانند جواب بگیرند.

گوهری مقدم با اشاره به اینکه ترامپ مذاکره را می پسندد اگر اتفاق بیفتد افزود: اما او مذاکره از موضع برتر را می خواهد، مذاکره ای که ایران را در لبه پرتگاه قرار دهد و هرگاه بخواهد او را از لبه پرتگاه به درون پرتگاه بيندازد، ترامپ می خواهد در حوزه‌های مختلف امتیازات مورد نظر را بگیرد.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۰ مرداد ۱۳۹۷
متاسفانه عده ای با برنامه ریزی های قبلی بازار ایران رو هدف قرار دادند
تقریبا قابل پیش بینی بود که همه چیز حاضر می شد تا رئیس جمهور آمریکا فرمان آغاز عملیات با خروج از برجام بده
درسته که اقتصاد مملکت نابود شد ولی معلوم شد اون ور آبی ها به غیر نیروی اطلاعاتی و جاسوسی چقدر نیروی اقتصادی اخلال گر تو این مملکت دارند
آخرین اخبار