رئیس سابق سازمان توسعه تجارت گفت: قیمت‌گذارى دستورى به اقتصاد کشور وارد مى‌کند و موجب کُند شدن روند سرمایه‌گذارى و از بین بردن رقابت می‌شود.

شفافیت معاملات محصولات در بورس کالا/ قیمت گذاری دستوری به پیکر تولید ضربه می‌زندولی‌الله افخمی‌راد رئیس سابق سازمان توسعه تجارت در گفت‌وگو با خبرنگار  بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: قیمت‌گذارى دستورى به اقتصاد کشور وارد مى‌کند و موجب کُند شدن روند سرمایه‌گذارى و از بین بردن رقابت می‌شود که در این زمان مردم ملزم خواهند بود تا کالا را با هر کیفیت و قیمتى که وجود دارد خریدارى کنند.

افخمی‌راد گفت: در صورتى که سیاستى را اتخاذ کنیم تا مشخصات کالاهاى تولید شده براى خریدار به صورت شفاف و مشخص قید شده باشد و اجازه دهیم تا قیمت از طریق نظام رقابتى بازار تعیین شود باعث مى شود تا علاقه‌مندان سرمایه‌گذارى منابع مالى خود را در بخش هاى مختلف به کار گیرند.

رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: در چنین زمانى در بازار رقابت ایجاد مى‌شود و بازار قادر به کنترل قیمت از طریق رقابت خواهد بود، اما در صورت اعمال قیمت‌گذارى دستورى ضمن کُند شدن روند سرمایه‌گذارى، کیفیت کالا کاهش مى‌یابد و مردم مجبور مى‌شوند کالا را با هر کیفیتى خریدارى کنند.

وی افزود: در اوایل دهه ٧٠ که سرمایه‌گذارى به صورت آزاد شد، قیمت‌گذارى دستورى برداشته شد در نتیجه شاهد سرمایه‌گذارى‌هاى کلان توسط افرادى بودیم که نسبت به تولید و بازار شناخت داشتند و زمینه ایجاد رقابت در تولید را فراهم کردند.

افخمی‌راد با تأکید بر آنکه قیمت‌گذارى دستورى به شدت بر پیکره تولید کشور آسیب وارد مى‌کند، گفت: در هر بازارى که قیمت‌گذارى دستورى وجود نداشته باشد، فعالیت‌ها واقعی می‌شود و معامله‌گران در شرایطی مساوی و براساس برتری خود نسبت به دیگران کالا‌ها را خرید و وارد چرخه تولید یا بازار می‌کنند.

وی با بیان اینکه عدم ظرفیت‌سازى یکى از مضراتى است که به دنبال قیمت‌گذارى دستورى در بازار ایجاد مى‌شود، تصریح کرد: در زمان حکمرانى قیمت‌گذارى دستورى، تنها به فکر بازار داخلى خواهیم بود در صورتى که اگر قواعد اقتصاد بازار را رعایت کنیم، انگیزه تولید افزایش می‌یابد و تولیدکنندگان جهت افزایش رقابت به فکر گسترش بازار محصولات خود از طریق صادرات خواهند افتاد، این روندى است که در کشورهاى توسعه یافته طبیعى است.

رئیس سابق سازمان توسعه تجارت ایران در پایان به ظرفیت‌های بورس کالا در راستای فاصله گرفتن از قیمت‌گذاری دستوری اشاره کرد و گفت: بورس کالا بازاری شفاف و قابل رصد است که قیمت کالاها، براساس عرضه و تقاضا کشف می‌شود از این رو بورس کالا ابزاری مناسب برای فاصله گرفتن از قیمت‌گذاری است.

انتهای پیام/

شفافیت معاملات محصولات در بورس کالا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار