حسن رزمی از ابلاغ شرایط ویژه برای پذیرش دانشجویان ایرانی رشته دندانپزشکی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور از سوی وزیر بهداشت خبر داد .

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، حسن رزمی مشاور وزیر بهداشت در حوزه دندانپزشکی در جمع خبرنگاران در سمنان با اشاره به اینکه سالانه بیش از 2 هزار تا 2 هزار و 200 دانشجوی رشته دندانپزشکی  در کشور جذب می‌شوند؛ از ابلاغ شرایط ویژه برای پذیرش دانشجویان ایرانی رشته دندانپزشکی  مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور از سوی وزیر بهداشت خبر داد و در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر چرایی این اقدام با توجه به کمبود اعضای هیئت علمی دندان‌پزشکی  در کشور گفت: با ابلاغ این دستور‌العمل و شرایط ویژه سرعت جذب دانشجویان خارج از کشور رشته دندانپزشکی  بسیار افزایش‌یافته و تعداد این دانشجویان به 2 تا 3 برابر می‌رسد.

وی جلوگیری از خروج ارز از کشور و نیز جلوگیری از وقوع بحران‌های اجتماعی برای خانواده این دانشجویان را دو عامل مهم این تصمیم ذکر کرد و با دفاع از این دستور وزیر بهداشت تصریح کرد: علاوه بر خروج سالانه 10 تا 20 هزار دلاری ارز تنها برای ثبت‌نام این دانشجویان در دانشکده‌های دندانپزشکی  خارج از ایران، دانشجویان رشته دندانپزشکی  مشغول به تحصیل در خارج از کشور دچار گرفتاری‌های روحی، تبعیض و رفتارهای غیرقابل توجه در کشورهای دیگر می‌شدند و اجرای این شیوه‌نامه با وجود تبعاتی که داشته است از وقوع بحران اجتماعی نیز جلوگیری می‌کند.

دبیر کمیته کشوری طرح تحول سلامت دهان تأکید کرد: به‌طور حتم مزایای دستور وزیر بهداشت مبنی بر تسهیل در شرایط تحصیل دانشجویان دندانپزشکی  خارج از کشور در دانشکده‌های دندانپزشکی  ایران بسیار بیشتر از معایب آن بوده است.

رزمی با تأکید بر اینکه اجرای این طرح بر اساس دستور وزیر بهداشت 2 ساله است خاطرنشان کرد: دانشجویانی که پس از اجرای این طرح در دانشگاه‌ها یا دانشکده‌های دندانپزشکی  خارج از کشور مشغول به تحصیل می‌شوند مشمول اجرای آن نخواهند بود.

رزمی در ادامه گفت: دندانپزشکی  ایران در منطقه رقیبی ندارد و یکی از بهترین خدمات دندانپزشکی  دنیا در ایران ارائه می‌شود و این خدمات با خدمات دندانپزشکی در اروپا نیز قابل‌رقابت است.

وی دندان‌پزشکی  را یکی از قوی‌ترین و پرجاذبه‌ترین رشته‌های پزشکی عنوان و تصریح کرد: به سبب قیمت بسیار مناسب و کیفیت عالی خدمات دندانپزشکی  در ایران از بسیاری کشورها حتی از اروپا نیز برای دریافت خدمات دندان‌پزشکی  به ایران سفر می‌کنند.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته و دولت‌های پیشین توسعه بی‌رویه و غیر کارشناسی دانشکده‌های دندانپزشکی  در کشور را شاهد بوده‌ایم؛ از آن به عنوان یک تهدید نام برد و افزود: باید این موضوع که به تهدیدی علیه دندانپزشکی  کشور بدل شده است را مهار کنیم.

رزمی با بیان اینکه در کنار توسعه کمی دانشکده‌های دندانپزشکی  باید به موضوع زیرساخت‌های این توسعه نیز توجه می‌شد تصریح کرد: اگر در آموزش‌های دندانپزشکی  حداقل شاخص‌های لازم رعایت نشود؛ ممکن است اعتبار فعلی خود در دندانپزشکی  را از دست بدهیم.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران تنها پنج دانشکده دندانپزشکی  در کشور وجود داشت تصریح کرد: این تعداد تا پیش از دولت نهم به صورت برنامه‌ریزی شده و با شیبی ملایم و بر اساس نرخ رشد جمعیت و نیاز کشور به تعداد 18 دانشکده رسید.

مشاور وزیر بهداشت در حوزه دندانپزشکی  با اشاره به افزایش سریع تعداد دانشکده‌های دندانپزشکی  در کشور در دولت‌های نهم و دهم، این اقدام را غیر کارشناسی خواند و اضافه کرد: در دولت‌های نهم و دهم تعداد دانشکده‌های دندانپزشکی  در کشور به 50 یا 60 واحد افزایش یافت.

رزمی با اشاره به برخی مشکلات ناشی از این افزایش سریع تعداد دانشکده‌های دندانپزشکی  اضافه کرد: امروز بسیاری از دانشکده‌های دندانپزشکی  در کشور با بحران کمبود هیئت علمی مواجه‌اند.

وی با اشاره به اینکه جذب و تربیت عضو هیئت علمی پروسه‌ای زمان‌بر بوده و به صورت یک‌دفعه نمی‌توان هیئت علمی پرورش داد افزود: هیئت علمی نیاز به آموزش و برنامه‌ریزی دارد و هر دندانپزشکی  نمی‌تواند عضو هیئت علمی باشد.

دبیر شورای آموزش دندانپزشکی  و تخصصی با اشاره به اینکه اکنون 30 تا 34 هزار فارغ‌التحصیل رشته دندانپزشکی در کشور وجود دارد خاطرنشان کرد: از این تعداد 20 تا 24 هزار دندانپزشک با اخذ شماره نظام پزشکی فعالیت حرفه‌ای دارند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ب

توضیحات مشاور وزیر بهداشت در حوزه دندانپزشکی در سمنان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
وحیده اکبری
۲۳:۰۸ ۱۰ مهر ۱۳۹۸
سلام و احترام
انتقال از کشورهای دیگر در رشته دندانپزشکی شامل چه افرادی می شود؟
آخرین اخبار