مبتلایان به بیماری پسوریازیس می‌توانند با مصرف نوعی رژیم غذایی در تابستان از بروز علائم بیماری جلوگیری کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ علائم بیماری پوستی پسوریازیس درفصل تابستان به دلیل بالا بودن دمای هوا معمولاً تشدید می‌شود و  برای کاهش عارضه‌های بیماری از جمله خارش، سوزش و جلوگیری از افزایش لکه‌های پوستی کارشناسان تغییر در رژیم غذایی را به توصیه می‌کنند.

از بهترین خوراکی‌ها برای کمک به مبتلایان به پسوریازیس می‌توان روغن زیتون، نان کامل، دانه غلات و حبوبات، دانه‌های آجیل، مصرف میوه و سبزیجات و ماهی را نام برد، این خوراکی‌ها دارای خاصیت ضد التهابی هستند و می‌توانند مانع از واکنش سیستم ایمنی بدن شوند، بیماری پسوریازیس نوعی بیماری التهابی پوستی و از دسته بیماری‌های خود ایمنی است.


دارا بودن رژیم غذایی مدیترانه‌ای سبب کاهش التهاب و بهبود عارضه‌های جانبی می‌شود، محققان اعتقاد دارند رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند پیشرفت بیماری پسوریازیس را کُند کند.

دانشمندان بیمارستان Mondor درجنوب شرقی شهرپاریس کشور فرانسه این نتیجه‌ها را با بررسی رژیم غذایی حدود ۳۵۷۳۵ فرد که از آن تعداد حدود ۳۵۵۷ نفرمبتلا به بیماری پسوریازیس بودند درطول سال‌ها به دست آورده اند، بیماری پسوریازیس از جمله بیماری‌های خودایمنی شایع پوستی در دنیاست، آمار‌ها نشان می‌دهند حدود سه میلیون و یکصد هزار نفر درکشور انگلستان و شش میلیون و هفتصد هزار نفر درآمریکا به این بیماری مبتلا هستند.


درنتیجه این بیماری فرآیند تعویض و نوسازی سلول‌های پوستی به جای چندین هفته تنها درعرض چند روز انجام و در نتیجه آن سلول‌های پوستی خشک و قرمز می‌شوند و عارضه‌های پوستی به شکل لکه‌های قرمز دردناک همراه با خارش شدید برروی بدن تشکیل می‌شود.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای یکی از سالم‌ترین رژیم‌های غذایی در دنیاست که سبب کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و پوکی استخوان می‌شود.

مبتلایان به پسوریازیساین خوراکی ها را نخورند

کارشناسان برای جلوگیری از پیشرفت بیماری به افراد توصیه می‌کنند از مصرف مواد غذایی، چون گوشت قرمز، غذا‌های فرآوری شده، چون نان سفید یا سوسیس و کالباس، جوش شیرین و خوراکی‌های شیرین خودداری کنند.


رژیم غذایی مدیترانه‌ای علامت‌های سایر بیماری‌های التهابی، چون بیماری التهابی روده و بیماری آرتریت روماتوئید را نیز کاهش می‌دهد.


نتیجه مطالعه درخصوص اثربخشی رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر وضعیت سلامت افراد مبتلا به بیماری پسوریازیس در مجله JAMA Dermatology به چاپ رسیده است.

منبع:Dailymail

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.