محرمی از همکاری در تشکیل شبکه زیست بانک ذخایر ژنتیکی با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خبر داد.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ موسسه رازی،  مجتبی محرمی در حاشیه بازدید هیئتی از کارگروه زیست فناوری ریاست جمهوری از موسسه رازی گفت: این بازدید با هدف جمع آوری اطلاعات درباره ذخایر ژنتیکی موسسه رازی به منظور تشکیل شبکه بانک‌های ژن و ایجاد زیست بانک ذخیره ملی کشور انجام شد.

آمادگی موسسه رازی برای همکاری در تشکیل شبکه ملی زیست بانک ذخایر ژنتیکی


وی با بیان اینکه این شبکه قرار است توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شکل بگیرد، افزود: هدف این کارگروه تشکیل شبکه بانک‌های ژن و ایجاد زیست بانک ذخیره ملی به منظور شناسایی و احیای ذخایر ژنتیکی کشور، ساماندهی شبکه‌های اطلاعاتی ذخیره‌های ژنتیکی و زیستی، بهره برداری شرکت‌های دانش بنیان خصوصی یا دولتی از منابع موجود زیست بانک، جلوگیری از موازی کاری، برقراری تعامل بین زیست بانک‌های کشور و رسیدن به راهکار‌هایی برای حل مشکلات عنوان شده است.

معاون تحقیقات و فناوری موسسه رازی همچنین با اشاره به ماهیت این موسسه و وجود میکروارگانیسم‌های متنوع برای فعالیت‌های تحقیقاتی و تولیدی، وجود مرکز زیست بانک را از اولویت‌های مهم از همان بدو تاسیس موسسه خواند و گفت: با توجه به اهمیت موضوع، ارتباط‌هایی برای تشکیل این مرکز با سازمان بهداشت جهانی انجام دادیم و مشاوران این سازمان از موسسه بازدید کردند که در نهایت در سال‌های گذشته منجر به تصویب طرح احداث زیست بانک در این موسسه شد.

آمادگی موسسه رازی برای همکاری در تشکیل شبکه ملی زیست بانک ذخایر ژنتیکی


محرمی ادامه داد:  موسسه رازی برای احداث ساختمان زیست بانک، اعتباری از محل درآمد‌های اختصاصی خود هزینه کرده و تا کنون نیز ساخت این مرکز پیشرفت خوبی داشته است، اما برای بهره برداری سریع‌تر این طرح به حمایت‌های مراکز مرتبط نیاز است.

وی یادآور شد : موسسه رازی آمادگی دارد برای تشکیل شبکه زیست بانک ذخایر ژنتیکی کشور هر گونه مساعدتی با کارگروه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشته باشد و متقابلا نیز از حمایت‌های این ستاد برای پیشبرد برنامه هایش بهره‌مند شود.

آمادگی موسسه رازی برای همکاری در تشکیل شبکه ملی زیست بانک ذخایر ژنتیکی

گفتنی است؛ کارگروه زیست بانک و ذخایر ژنتیکی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۴ با حمایت از چهار زیست بانک فعال کشور کار خود را شروع کرد و از سال‌های گذشته بازدید‌هایی را برای گردآوری اطلاعات ذخایر ژنتیکی مراکز و موسسات مختلف در دستور کار قرار داده است.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار